Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Finanční poradci a taxikáři: Podobnost čistě náhodná?

Martin Viktora
Martin Viktora
22. 3. 2010

Po vydařeném firemním večírku jsem se snažil odchytit v centru Prahy taxi. Na štaflu stáli dva taxikáři. Ten, co byl „na řadě“, měl stařičkého formana, který myčku naposledy viděl, když na Sahaře ještě rostly stromy. Druhý právě přijel s nablýskaným superbem.

Finanční poradci a taxikáři: Podobnost čistě náhodná?

Automaticky jsem se vydal k superbu, nedbaje pořadí. Nakonec, co je mi jako klientovi do toho. Taxikář stáhl okénko a začali jsme se spolu bavit „kam“ a „za kolik“. V tu chvíli ale vyskočil druhý taxikář z formanu, odstrčil mě, vytáhl pepřák – a než jsem stihl jakkoliv zareagovat, pokropil otevřeným okénkem svého kolegu v superbu. Sotva sprej zase zmizel v kapse, pachatel se na mě podíval, pousmál se a velice slušně mě požádal, zda bych si nenastoupil k němu…

Myslíte si, že jsem s ním odjel?

Podobnost čistě náhodná?

Taxikařina a finanční poradenství mají společného víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Obě profese se pyšní podobně „dobrou pověstí“ a jsou vyhlášené tvrdým konkurenčním bojem, vzájemnou nevraživostí a napadáním. Tím to ale nekončí. Ani taxikář, ani poradce dnes nepotřebují ke své práci žádnou uznávanou kvalifikaci. V obou profesích se tak najdou zástupy těch, kteří touží rychle a snadno vydělat velké peníze, ale moc toho neumějí a vlastně ani umět nechtějí. Nepotřebují to. Jejich motivací není kvalitní služba, ale výdělek – luxusní kára, barák, bazén, respekt. Respekt ne pro to, jaký jsem, ale pro to, co mám.

Jistěže takoví nejsou všichni, ani taxikáři, ani poradci. Jenže „ti dobří“ doplácejí na pověst, kterou jejich řemeslu dokázali zařídit „ti špatní“. Bohužel.

Čím to ale je, že finanční poradci působí na rozdíl třeba od zaměstnanců bankovního sektoru nebo mobilních operátorů jako nekorektní sebranka? Co se týče boje o klienta, zápolí přece i jejich zaměstnanci o každou dušičku v boji na život a na smrt, stejně jako finanční poradci. Přesto mají v očích veřejnosti jistou vážnost: nejsou to gauneři, jejichž portréty visí na každém rohu – wanted, dead or alive! Nemají sice zvlášť dobrou pověst, ale hřeší něčím jiným, delikátnějším – většinou jde „jen“ o cenu a její vnímání: vždycky by mohla být nižší. Jak se to tedy dělá, aby vaše profese nezískala image nekorektní sebranky?

Kravata a kostýmek vs. házení dortů

Banky například – na rozdíl od finančních poradců – nikdy mediálně nekomentují kroky konkurence. Nikdy se hanlivě nezmiňují o svých protivnících, neshazují je veřejně a jejich zástupci se před zraky veřejnosti nikdy nehádají na internetových fórech. Proč? Asi proto, že jsou – přiznejme si to – prostě kultivovanější. A dobře si uvědomují, že veřejné praní špinavého prádla ještě nikdy nikomu nepomohlo. A to ani tehdy, když to svému protivníkovi pořádně nandal. Obyčejný člověk, který jde takříkajíc kolem takové mely, totiž většinou nemá šanci poznat (pokud by se po tom vůbec pídil), kdo si začal a kdo je v právu a kde je pravda. Vidí jen strkanici, v níž se pánové a dámy, kteří se na něj ve svých kancelářích snaží působit jako seriózní lidé, kopou do zadků. A to je potom málo platný střízlivý kostýmek či vhodně zvolená kravata...

Můj otec mi říkal: „Nikdy se veřejně nehádej s blbem. Nemuselo by být poznat, jestli je mezi vámi rozdíl.“ Měl samozřejmě pravdu.

Autor je zakladatelem webu www.poradci-sobe.cz

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (4)

Vstoupit do diskuze
Martin Viktora

Martin Viktora

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo