Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Milionový konopný nápad

Martin Vlnas
Martin Vlnas
20. 3. 2009

Na českém trhu tištěných médií je obrovská konkurence a ekonomická recese ji ještě přitvrdí. Přesto se na našem trhu stále nacházejí bílá místa s vysokým inzertním potenciálem a širokou čtenářskou obcí. Jedno objevil Zbyněk Crha – nezávislý, nestranný a legální časopis o konopí s prozaickým názvem Konoptikum nedávno oslavil první půlrok své existence.

Milionový konopný nápad

Podle studie vypracované pro Organizaci spojených národů v roce 2006 patří Česká republika mezi pět evropských zemí s nejvyšším procentem konzumentů marihuany. Výroční zpráva Evropského monitorovacího centra pro drogy a drogovou závislost za rok 2007 dokonce tvrdí, že mladí Češi jsou nejvášnivějšími kuřáky marihuany ze všech Evropanů.

Opojné účinky konopí prý ve sledovaném roce okusil každý čtvrtý Čech či Češka mladší 24 let. „Právě na tuto početnou a mediálním trhem opomíjenou cílovou skupinu jsme se původně rozhodli náš dvouměsíčník orientovat. Příjemně mě však překvapil také zájem starších generací. Konopná témata jsou zkrátka univerzální. Lákají čtenáře bez rozdílu věku, vzdělání či pohlaví,“ pochvaluje si Crha, student práv a sociologie.

O konopí bez předsudků

Momentálně sedmičlenná redakce Konoptika podporovaná stejně početným týmem externistů musela nejdříve vyřešit zásadní otázku. Jak psát o konopí a marihuaně a neporušovat stávající českou legislativu? „V tomto ohledu nám pořádný kus cesty ke svobodě vyjádření vyšlapal týdeník Reflex a především Jiří X. Doležal.

Přesto jsem se zpočátku možných komplikací obával, ačkoliv podobně orientované časopisy v současnosti vycházejí již v sedmi evropských zemích včetně katolického Polska,“ přiznává budoucí právník Crha. „Když jsme pustili do oběhu první číslo, neměl jsem právě lehké spaní. Na druhou stranu mě ale těšilo, že dělám něco, co je na hraně,“ dodává.

Vzhledem k možným obviněním z ohrožování mravní výchovy mládeže je časopis novinového formátu určen jen osobám starším 18 let – velké varování najdete hned u loga časopisu, kterému dominuje charakteristický konopný list. Další vysvětlení, jimiž se Konoptikum brání před případnými žalobami, najdete v tiráži.

„Svoboda slova vychází z Listiny základních práv a svobod. Navíc přísně dbáme na to, abychom nikdy nenabádali čtenáře ke konzumaci drog, což by mohlo být vykládáno a postihováno jako šíření toxikomanie. Neradíme čtenářům, aby kouřili konopí nebo zkoušeli jiné drogy. Právě naopak. Snažíme se upozorňovat na možná rizika,“ vysvětluje vydavatel.

Půl roku bez problému

Zvolená taktika slaví úspěch. Za půl roku existence redakce nezaznamenala jediný právní problém. V Konoptiku přitom mimo reportáží ze soudních procesů s pěstiteli konopí, analýz současného trestního zákona a rubriky věnované alternativní hudební či divadelní scéně najdete také návod na efektivní využití biokompostu ze zbytků sklizně, rady pro úspěšné pěstování okrasných konopných bonsají či tipy na správné sklízení, sušení a samozřejmě i kouření marihuany.

„Snažíme se bojovat se stereotypy a pověrami. Pravidelně mapujeme drogovou situaci a legislativu nejen v České republice, ale i ve světě, a informujeme veřejnost jak o prospěšných, tak i nežádoucích vlivech konopí, “ upřesňuje Zbyněk Crha.

„Každodenní zkušenosti jasně ukazují, že navzdory rizikům spojeným s konzumací marihuany a bez ohledu na právní úpravu dané problematiky se vždy najdou lidé, kteří chtějí experimentovat. Redakce Konoptika se proto snaží otevřeně publikovat všechny informace týkající se užívání marihuany. Šířením základních znalostí vlastně pomáháme zmírnit negativní dopady kouření konopí na zdraví lidí a fungování společnosti,“ vysvětluje Crha.

Distribuční kanály

Otevřenost a potenciál oslovit širokou cílovou skupinu konzumentů se odrazil v neustále rostoucím nákladu. Poslední číslo překročilo hranici 15 tisíc výtisků. Konoptikum tak za sebou nechává například měsíčník Osobní finance či Business World. Na pultech novinových stánků či v trafikách byste ho však hledali marně.

„Časopis zdarma distribuujeme do většiny českých a slovenských growshopů, obchodů nabízejících široký sortiment zboží od hnojiv a vzduchotechniky přes kuřácké potřeby až po konopnou kosmetiku. V nich je pak Konoptikum k rozebrání,“ představuje neotřelý způsob šíření šéfredaktor a vysvětluje: „Tento způsob distribuce má několik předností. Zákazníci growshopů se dokonale kryjí s naší cílovou skupinou – konopnou subkulturou –, nemusíme platit žádné poplatky zavedeným distributorům a v growshopech navíc získáváme movitého zadavatele reklamy.“

Mimo growshopů je Konoptikum k dostání také v obchodech se skateboardovým a snowboardovým vybavením, v tetovacích salónech či prodejnách hudby.

Do řady prodejen rozváží časopis sedmičlenná redakce sama. „Když jsem poprvé uviděl pohromadě 14 tisíc výtisků prvního čísla, jen jsem nevěřícně kroutil hlavou. Před naši kancelář totiž přijel nákladní vůz s malým jeřábem, který před nás na chodník složil dvě obrovské palety dohromady vážící víc než tunu,“ komentuje krušné začátky Crha. „Dalších šest dní jsem cestoval po České republice a Slovensku a rozdával. Celkem jsem najezdil více než dva tisíce kilometrů.

“ S každým novým číslem však počet ujetých kilometrů klesá. „Velké growshopy nám vycházejí vstříc a do jednotlivých poboček si výtisky již distribuují samy.“

Konopný zlatý důl

Dominantní zdroj příjmů Konoptika představuje inzerce. Přibližně polovina zadavatelů pochází z České republiky, druhá část pak ze zahraničí, především z Holandska, kde je marihuana legální. „Nejpočetnějšími inzerenty jsou samozřejmě growshopy, stále častěji nás však oslovují také výrobci produktů potřebných pro pěstování pod umělým osvětlením,“ upřesňuje Zbyněk Crha.

Nelze se proto divit, že se na vás z každé druhé strany dvouměsíčníku „směje“ konopná rostlinka či speciální vaporizér umožňující dokonalé spalování marihuany, a tedy šetřící vaše plíce.

Inzerovat v Konoptiku přitom není vůbec levné. Pokud si chce zadavatel koupit celostránkovou inzerci v jednom vydání, zaplatí 2100 eur, tedy téměř 60 tisíc korun. PR prezentace jednoho produktu o 1500 znacích vyjde na 750 eur a za lukrativní místo na první straně zájemce zaplatí plných 3500 eur – necelých 100 tisíc korun.

„Ani při takto vysokých částkách si na nedostatek inzerentů nemůžeme stěžovat. Žádný pokles jsme nezaznamenali ani v souvislosti s probíhajícím ekonomickým zpomalením,“ pochvaluje si Crha.

V posledním čísle tak jen na titulní straně najdete dva stotisícové inzeráty: jeden na hnojivo a druhý na semena konopí indického, doplněné o dvě menší inzerce ve spodní části strany. Z celkového počtu 35 stran novinového formátu jich je reklamě věnováno plných 14. Drtivá většina je přímo spojena s pěstováním nebo konzumací marihuany.

Vše je přitom zcela legální. Podle platného tiskového zákona totiž za reklamu neodpovídá vydavatel, ale zadavatel inzerce. Konoptikum je navíc registrované v Německu, kde již osm let bez jediného problému funguje sesterský časopis Hanfjournal.

Vzhledem k nadprůměrným příjmům z reklamy a minimálním distribučním nákladům je časopis vysoce ziskový. „Již po prvních třech vydáních je jasné, že se na scéně udržíme minimálně další rok. Očekávám ale, že se situace bude dále zlepšovat a naše zisky ještě porostou,“ předpovídá vydavatel.

„Z hlediska budoucího rozvoje je pro nás skvělou zprávou schválení novely trestního zákoníku. Ten od roku 2010 umožňuje každému beztrestně pěstovat několik rostlin konopí. Česká republika tak bude mít nejliberálnější legislativu v Evropě, což k pěstování marihuany pro vlastní potřebu přiláká další zástupy nadšenců. Věřím, že i tito lidé si časem najdou cestu k našemu časopisu.“

(Převzato z Finančního magazínu - Finmag). Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Martin Vlnas

Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Rok studoval v Jižní Koreji. Během studia publikoval reportáže v Reflexu, Respektu nebo Týdnu, kariéru ale začal jako portýr. Od... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo