Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Nenápadný půvab dat, aneb úvod do datové žurnalistiky (II.) - praxe

Jan BočekJan Pospíšil
Jan Boček, Jan Pospíšil
25. 1. 2011

I předchozí "vyprávěcí“ článek o datové žurnalistice si zaslouží doplnění v podobě několika grafů a vizualizací. Jak to vypadá, když chcete o datové žurnalistice mluvit jejím jazykem?

Nenápadný půvab dat, aneb úvod do datové žurnalistiky (II.) - praxe

Existují hromady nástrojů, které vám umožní efektivně a efektně pracovat s daty (inspiraci najdete třeba na Online Journalism Blog). Pro tenhle článek, navazující na "teoretický" úvod, stačil univerzální a jednoduchý nástroj Many Eyes. Jako zdroje dat posloužila Wikipedie, sociální síť Twitter a bookmarking služba Delicious. Google Trends, nejspolehlivější ukazatel vývoje trendu v čase i prostoru, tentokrát zklamal – vyhledávání fráze „data journalism“ a podobných je pod jeho rozlišovací schopnosti.

Všechny akce jsme prováděli na anglických webech, v anglickém prostředí a pro anglická klíčová slova. Jiné jazyky by jistě přinesly velmi odlišné výsledky, čeština bohužel téměř žádné.

K práci s daty jsem si pozval informatika – autora technické stránky mapy ilegálních heren – takže některé operace s daty probíhaly v režimu kouzel.

Database Journalism na Wikipedii

Jak definovat, čím je datový žurnalismus? Přece tím, čím není. V tomto případě příbuznými pojmy. Prošli jsme si heslo „database journalism“ na Wikipedii, spočítali četnost slov a udělali z ní vizualizaci, které se říká tag cloud. Velikost pojmu zastupuje jeho četnost v textu. Umístění je náhodné.

Journalism na Wikipedii

To stejné jsme udělali s wikipedickým heslem „journalism“, abyste měli před očima srovnání obou typů žurnalistiky.

Data journalism na Twitteru

Ještě jednou tag cloud. Tentokrát ukazujeme pojmy, které se v tvítech vyskytují blízko fráze „data journalism“. Na první pohled je vidět rozdíl mezi teoretickou Wikipedií a živou diskuzí na Twitteru.

Data journalism na Delicious v čase

Hodně toho řekne pohled na vývoj trendu v čase. A protože Google Trends se nechytá, změříme, kolik lidí si ukládalo záložky pod klíčovými slovy „data“ a „journalism“. Výsledek by měl být podobný.

Data journalism podle místa

Tady jsme řešení nenašli, bez Google Trends jsme ztracení. Pro ty nadané čtenáře, kteří se grafy prokousali až sem, necháváme tuhle lahůdku jako domácí úkol. Kdo vymyslíte řešení, máte u mě pivo.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jan Boček

Jan Boček

V roce 2014 spoluzakládal oddělení datové žurnalistiky v Českém rozhlase, kde píše a točí i dnes. Věnuje se hlavně explainerům – článkům, které ukazují souvislosti aktuálních témat – z oblasti energetiky,... Více

Jan Pospíšil

Jan Pospíšil

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo