Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Přerůst konkurenci? Pitomost!

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
29. 4. 2010

Softwarová firma 37signals vydělala svým zakladatelům balík na softwaru a službách, které usnadňují vnitrofiremní komunikaci. Společnost s 19 zaměstnanci úspěšně konkuruje gigantickým technologickým korporacím, a to hlavně díky po čertech mazanému vedení.

Přerůst konkurenci? Pitomost!

Kniha Getting Real (česky nejlépe S nohama na zemi) je kolektivní dílo lidí zodpovědných za úspěch 37signals (jedno z nich, Jason Frieda, najdete i na titulní fotografii). Dozvíte se z ní, jak si představují ideální vývoj produktu a jeho uvedení na trh. Chytré postřehy k organizaci práce a marketingu v ní ale najdete, ať už pracujete v jakémkoliv odvětví.

  • Převálcujte svou konkurencí tím, že je "podehrajete". "Selský rozum říká, že abyste porazili konkurenci, musíte je předběhnout. Jestli nabízí čtyři funkce, vy musíte nabídnout pět (nebo 15 nebo 25). Pokud utrácejí X, vy musíte utrácet XX." To je samozřejmě blbost, a slovy 37signals "mentalita studené války". Udělám tu malou reklamu mé oblíbené brněnské restauraci, Avii, která nabízí vysokou gastronomii za cenu smažáků. Prostředí je spartánské, obsluhují tam studenti a nehraje hudba, vybrat si můžete jen z deseti jídel, porce jsou spíš degustační. Každý večer ale mají narváno, protože podehráli drahé luxusní restaurace a naopak přehráli hostince, kde se vaří blafy.

  • Čím štíhlejší jste, tím snadnější je něco změnit. 37signals tím míří hlavně k tomu, aby softwarové společnosti počítaly s možností radikálních změn na trhu. Funguje to ale jako obecná poučka - teď klidně můžete mít vysoké příjmy, ale pokud si na sebe naberete příliš splátek, můžete se ocitnout v pasti.

  • Snižte náklady na změny. Opět použitelné i v praktickém životě: je fajn, pokud jste našli venkovské stavení, ze kterého přijede do své práce na okraji Prahy za 20 minut. Co když se ale kanceláře přesunou z Komořan do Ďáblic?

  • Co je váš Velký nápad? Každý produkt by měl být popsatelný pár slovy - a na tu základní mantru nesmíte zapomínat. Nemusíte při tom hned být šéfem softwarové společnosti. I když chystáte restrukturalizaci svého oddělení nebo navrhujete šéfovi pár změn, hodí se, aby za tím byla vidět jediná chytrá myšlenka.

  • Ptejte se zákazníků, co nechtějí. Lidé z 37signals prosluli podobným přístupem k práci, jakou má třeba Apple - s respektem, ale přesto důsledně ignorují požadavky zákazníků na nové funkce produktů. "Pokud byste přidali všechny funkce, které lidé chtějí, nikdo by si váš produkt nekupoval," míní. Dodávají, že je naopak prospěšné ptát se zákazníků, co nepoužívají, nechtějí a co je otravuje.

  • Zrušte porady, jsou "toxické". Berou lidem spoustu času (a firmě peněz), přerušují skutečnou práci a často nemají žádný výstup. Pokud se bez porad neobejdete, držte se těchto pravidel: "Nastavte si alarm na 30 minut. Když zazvoní, porada skončila. Tečka. Pozvěte tak málo lidí, jak je jen možné. A nikdy nepořádejte schůzku bez jasného programu."

  • Nelámejte si hlavu s detaily. Problémy řešte, až když přijdou. Autoři spoléhají na vaši inteligenci a na to, že je nebudete brát úplně doslovně. V takovém případě totiž mají naprostou pravdu. Kolik příležitostí firmám uniklo, protože generální ředitel řešil, jestli není obloha na reklamě do časopisu příliš modrá. Kolik času podnikatelé strávili přemýšlením nad tím, kde jednou budou mít reprezentativní kancelář, když si při tom mohli ještě roky vystačit se skladem na předměstí.

  • Neplánujte na dlouho. Raději vytvořte řadu kratších plánů. Tahle rada je velmi užitečná v kreativních profesích - málokdy se podaří přesně odhadnout, jestli bude nějaký web v dohodnuté podobě běžet přesně za tři měsíce. Kratší plány umožňují větší flexibilitu. Pokud ale stavíte dálnici, neberte poučku vážně.

  • Nesnažte se rejžovat na stálých zákaznících. Nečekejte, že lidé stojí o dlouhodobé smlouvy s pokutami za předčasné ukončení. (V knize je pár kapitol, které snad 37signals psali přímo pro české mobilní operátory.)

  • Založte si blog (a pište tam o svých neúspěších). Webové stránky s novinkami jsou nejlevnější marketing (i když asi nikdy sám o sobě nestačí). Nestyďte se za svoje chyby - buďte otevření a pokud se vám něco nepovede, s gentlemanskou noblesou se tím "pochlubte".

Pokud máte pocit, že chlapíci z vedení 37signals jsou vaše krevní skupina, můžete si celou knihu přečíst zdarma na jejich webu, anebo rovnou sáhněte po českém překladu. Doporučuji i blog Signal vs. Noise, který se zaměřuje hlavně na detailnější informace o tvorbě webů a online byznysu.

Getting Real je nezbytné čtení pro případ, že máte podnikatelský nápad (ne nutně na internetu) a myslíte to s ním vážně. Zbaví vás iluzí a vysvětlí, co je důležité.

Kdyby tuto knihu povinně četli účastníci televizního pořadu Den D, byla by to inspirativní přehlídka jednoduchých sympatických projektů se šancí na přežití - a ne estráda plná podivínů, jejichž s.r.o. brzy zdechnou na megalomanství svých zakladatelů.

Foto: vaxzine

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo