Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Staňte se kmenovým náčelníkem

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
25. 2. 2010

Setha Godina už jsme si představili jako bystrého pozorovatele současného byznysu a kultury. Jeho předposlední kniha Tribes: We Need You to Lead Us („Kmeny: Potřebujeme, abys nás vedl“;, 2008) se dostala mezi bestsellery díky jednoduše podané, svěží hlavní myšlence: Nekoukejte se na své klienty a zákazníky jako na neurčitou hordu, ale jako na kmen, který hledá svého vůdce.

Staňte se kmenovým náčelníkem

Lidské plemeno má přirozenou tendenci organizovat se do kmenů, tlup a malých skupin, vedených charismatickými osobnostmi. Trochu to "poondila" průmyslová éra a masmédia - ubylo malých kmenů a naopak se vyjevily fenomény jako byl Hitler nebo Franco. S příchodem weblogů a sociálních sítí ale můžeme pozorovat nový vzestup "kmenové kultury" - a Godin ukazuje, jak z toho vytěžit co nejvíc.

Kmen následovníků: stavebnice pro lidi od 10 do 100 let

Vytvořit kmen je podle Godina jednoduché: nejprve promyslete a publikujte svůj manifest - s chytlavým tématem, které osloví dostatek lidí. Nemusíte zrovna přibíjet papír na dveře kostela - stačí na svých webových stránkách opakovat názory, za kterými si skutečně stojíte. Pak zaháčkovaným lidem dejte možnost komunikovat přímo s vámi - a nakonec se postarejte o to, aby mohli komunikovat jeden s druhým. Pamatujte při tom na to, že peníze nemůžou být prvotním cílem. Hotovo, právě jste poskládali svůj první kmen.

Zní vám to jako načančaná blbost? Tak se podívejme na příklady úspěšných kmenů přímo v Česku:

Adam Zbiejczuk v roli "prvního bankovního bloggera" v mBank dokázal před třemi lety spojit tisíce Čechů myšlenkou, že bankám nemají platit za nesmysly. Klientům umožnil komunikovat s lidmi z mBank i mezi sebou navzájem, a hele, kdo by to byl řekl, že banka získá status "cool" instituce, kterou budou její vlastní zákazníci doporučovat dál a chránit před kritikou?

Blogger "pan Cuketka" naladil před čtyřmi lety svoje čtenáře na vlnu "poctivé kulinařiny" - rostoucí kmen čtenářů se mu odměnil příležitostí publikovat články v předních českých médiích a nakonec i prodávat reklamní prostor přímo na blogu.

Pro další příklady stačí "naladit" správné stránky na sociálních sítích Facebook a Twitter. Martin Žufánek nenásilně propaguje rodinnou destilérku, blogger s uměleckým jménem Matesola pak Como restaurant v centru Prahy.

Nová kmenová kultura se samozřejmě neomezuje jen na byznys - v podstatě každá úspěšná kampaň občanských iniciativ funguje kmenově, počínaje sdílenou myšlenkou, přes postavu vůdce, až po čilou komunikaci mezi zúčastněnými lidmi.

Tisíc příznivců - a máte na chleba

Není úplně snadné princip vedení kmene naroubovat na klasickou firemní kulturu. "Vůdci používají vášeň a myšlenky, aby vedli lidi. Nestarají se příliš o organizační strukturu," připomíná Godin. Velká firma může navrhnout svým zaměstnancům, aby blogovali, publikovali na internetu videa, šířili svoje myšlenky a pokoušeli se vést lidi - málokomu se to ale povede, a když už je v tom někdo skvělý, pak asi začne mít kterákoliv společnost problém si ho coby svou tvář udržet.

I na výše uvedených příkladech je vidět, že s kmeny to líp umí malé organizace nebo rovnou jednotlivci, a to navíc ti, kteří se točí kolem médií. Godin nezastírá inspiraci článkem nazvaným "1000 skutečných fanoušků". V tom Kevin Kelly před dvěma lety drze prohlásil, že vše, co umělec (nebo jakýkoliv jiný podnikatel) potřebuje ke své obživě, je tisícovka věrných příznivců. Těmi se při tom myslí lidé, kteří každý rok utratí jednu denní výplatu za něco, co umělec vytvoří (nebo podnikatel vyrobí či vymyslí). Určitě to není univerzální obchodní model a ani v omezeném kontextu umělců nebo freelancerů není snadné najít někoho, komu to takto funguje. Původní myšlenka ale dobře odráží to, jak globalizace odstraňuje zábrany při budování malých "kmenů".

Řečeno suchou účetní mluvou, skoro v každém odvětví je kmen následovníků skvělým aktivem. Ať už jste grafik na volné noze, vedete stavební firmu anebo pronajímáte stolní fotbálky, zkuste vymyslet, co unikátního na vaší práci by mohlo přilákat fanoušky a následovníky, mezi kterými se časem mohou vyloupnout třeba další klienti. Pokud na nic nepřijdete, nejspíš to znamená, že vaše konání postrádá originalitu a upřímnost - pak bude možná lepší začít úplně znovu.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-