Kontroly jsou bič na podnikatele. Bude mít Česko bič na kontroly? Experti odpovídají
Čtyřicet šest institucí se může ohlásit (nebo neohlásit) u českého podnikatele, že jdou něco kontrolovat. Vzájemně svoji činnost nekoordinují, vyžadují klidně několikrát ty samé dokumenty, ničí nervy a plýtvají časem. Pomůže Jednotný portál evidence kontrol, na kterém se pracuje na Ministerstvu průmyslu a obchodu?
Kontroly, kontroly, kontroly. Existuje prý 46 institucí, které můžou přijít do firmy na kontrolu. Některé jsou samozřejmě neohlášené, u jiných ale kontrolní orgány postupují podle připravených plánů, tedy ne na základě nějakého aktuálního podnětu nebo třeba udání. Na 170 tisíc kontrol ročně se dá hlásit předem.
Podnikatelům – kteří při nich musí poskytovat součinnost, jinými slovy: musí jim věnovat čas – by jistě pomohlo, kdyby o nich včas věděli. Ale možná ještě víc by jim pomohlo, kdyby o sobě navzájem věděli i kontrolující a mohli svoji činnost koordinovat.
Nebo kdyby nebylo potřeba znovu a znovu různým kontrolorům v krátkém čase dokládat to samé, předkládat stejné dokumenty jako včera, předevčírem nebo minulý týden.
Proto ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje JePEK. Jednotný portál evidence kontrol. Během druhého čtvrtletí tohoto roku proběhla série schůzek s institucemi, které kontroly v podnicích provádějí, aby ministerstvo informovaly jak o svých kontrolách a jejich průběhu, tak o informačních systémech, které používají. Z těchto informací se bude vycházet při tvorbě technické dokumentace k projektu. Ta ale bude hotová až v listopadu, takže ostrá fáze projektu, kdy se postupně budou připojovat jednotlivé kontrolní orgány, je zatím v nedohlednu.
Až se to ale jednou podaří, podnikatelům by se mohlo opravdu trochu ulevit. „Předpokládáme, že kontrolní orgány budou moci sdílet plány kontrol, tedy individualizovaný kalendář kontrol jednotlivých subjektů za předpokladu, že tento naplánovaný druh kontroly neohrozí účel kontroly a zároveň sdílet definitivní výsledky kontrol s ostatními kontrolními orgány,“ říká vedoucí dopadů regulace Jiří Vondrák z odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání na ministerstvu průmyslu a obchodu. „Kontrolní orgány se budou moci na základě sdílení plánu kontrol lépe organizovat a plánovat kontroly u podnikatelů tak, aby podnikatele zbytečně nezatěžovali vysokým počtem realizovaných kontrol za rok.“
Ptali jsme se zástupců podnikatelů, jak moc je kontroly tíží a jestli už plánovaný systém vyhlížejí.
Jak velký problém je množství a (ne)koordinovanost různých kontrol podnikatelů? Je nějaký obor podnikání nebo typ firem kontrolami zvlášť zatížený? Jak jim pomůže – pokud jim pomůže – vznikající Jednotný portál pro evidenci kontrol?

Radek Jakubský
místopředseda Hospodářské komory
Jednotný portál pro evidenci kontrol by měl v první řadě pomoci státní správě a kontrolním úřadům. Aby si pravidelné kontroly – tedy ty, ke kterým dochází bez ohledu na podněty a informace, jimiž kontrolní orgány disponují – naplánovaly tak, aby zbytečně nezatěžovaly podnikatele.
Každá kontrola má právo na součinnost podnikatele. To ve většině případů znamená, že nejméně jeden zaměstnanec – a čím větší firma, tím pravděpodobně víc lidí – se musí kontrole věnovat. Je třeba připravit podklady a podnikatel se tak často víc věnuje kontrole než svému podnikání. Z toho je zřejmé, že není dobrý plán, aby se během jednoho dne, týdne ani měsíce ve firmě vystřídalo víc kontrol, například pravidelná Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ), zdravotní pojišťovny, hygienické stanice, Státní úřad inspekce práce, Česká obchodní inspekce, živnostenský úřad… Takové hromadné kontroly nebo kontroly různých orgánů rychle po sobě by měly probíhat jen tam, kde existuje závažné podezření na nedodržování právních předpisů ve víc oblastech.
Jinak za sebe jako podnikatele bych uvítal, pokud by portál měl napříkad funkcionalitu, jejímž prostřednictvím by se daly kontroly plánovat – podobně jako když si potvrzujete obchodní schůzku – mohl bych kontrolorům nabídnout termíny nebo oni mně a ušetřili bychom si navzájem čas.

Eva Svobodová
generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků
Pro malé a střední podniky jsou kontroly veliký problém, pro úřady jsou snadným cílem. Od svých členů víme, že problém je to napříč obory, potýkají se s nimi samozřejmě firmy v potravinářství, ale i tiskárny, maloobchody, pohostinství, věda a výzkum…
Malé firmy mají tu nevýhodu, že nemívají vlastního právníka nebo za nimi nestojí silné advokátní kanceláře. A úředník, když chce, vždycky si něco najde. Setkali jsme se i s takovou zkušeností, že kontrola z ČSSZ sice ve firmě nic nenašla, ale dámy úřednice prý pronesly, že „tam budou muset napsat aspoň něco malého, jinak budou podezřelé z úplatku”.
Je evidentní, že kontroloři jsou finančně motivováni. Pořádek musí být, ale některé kauzy jsou opravdu šikanózní, kontroly se opakují často, střídají se ve dveřích a podnikatel jim musí být k dispozici. Doporučuji ostatně pozornosti čtenářů výsledky naší ankety k šikaně úřadů.
Po koordinaci kontrol voláme již několik let. Uvidíme, jak a hlavně kdy bude portál fungovat.

Tomáš Prouza
prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR
Kontroly v Česku jsou brutálním testem odolnosti podnikatelů – je jich přehnaně mnoho a navíc se stává, že kontrolor koná podle přání politiků, a nikoliv podle analýzy rizik. Tady jsou dva příklady z praxe.
Nedávno jsme srovnávali počet kontrol v restauracích a vyšlo nám, že v Česku restauratér zažije každý rok o 45 procent víc kontrol než jeho kolega v Rakousku. Každá kontrola navíc chce pořád ty stejné základní dokumenty, které přitom má stát ve svých databázích. A to nemluvím o tom, jak často kontroloři pro svou činnost volí kvalitní restaurace a kavárny a jak málo zajdou do skutečně pochybných provozů.
A politické zneužívání kontrol? Není to tak dávno, co bývalý ministr zemědělství dokonce nahlas do médií říkal, že bude obchody buzerovat kontrolami tak dlouho, než zlevní. Za pár týdnů pak sice skončil, ale s jeho dědictvím se kontrolní orgány perou dodneška, protože soudy mají velké pochybnosti o pokutách, udělených na politickou objednávku.
Je proto nejvyšší čas zmenšit počet kontrolních orgánů, jasně definovat, že jejich rolí má být především analýza rizik a na ni navázaná prevence a teprve poté postih zásadních problémů. A pak je potřeba přestat trávit hodiny a hodiny zbytečnými kontrolami na politickou objednávku, kdy – protože nemůžete najít nic jiného a bez udělené pokuty se nesmíte vrátit do kanceláře – pokutujete po šesti hodinách hledání dvojčlenného týmu a čtyřech hodinách psaní deseti stran protokolu odřený paletový vozík ve skladu.
JePEK je určitě dobrý nápad – ať jsou na jednom místě všechny kontrolované dokumenty a ať si je mezi sebou sdílí státní orgány, ať jsou dopředu známé termíny kontrol (u těch, které se dají plánovat dopředu) a ať jsou na jednom místě přístupné výsledky předchozích kontrol, aby kontrolor viděl, jestli jde do firmy, která pravidla dodržuje, nebo jde někam, kde mají se zákony opakovaně problém.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Jak probíhá daňová kontrola. Praktický průvodce pro podnikatele
Šikana od státu? Že se ptáte! Podnikatelé odhalili temnou stránku úředních kontrol
Dusí firmy i celou ekonomiku, tak proč úřední šiml přežije všechno?
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články