Předplatit časopis Finmag

Revoluce pro české podnikatele. Vláda posvětila vznik nového portálu a zavede dalších 21 změn

Michal Hron
Michal Hron
22. 8. 2024
 43 360
byrokracie

Kabinet Petra Fialy ve středu pozdě večer schválil takzvaný podnikatelský balíček, soubor 22 opatření s cílem zlepšit podnikatelské prostředí v Česku. Mimo jiné vznikne dlouho očekávaný Portál podnikatele či databáze informačních povinností podnikatelů. A nově má být také třeba možné vyplácet mzdu v cizích měnách širšímu okruhu zaměstnanců.

Revoluce pro české podnikatele. Vláda posvětila vznik nového portálu a zavede dalších 21 změn
Podnikatelský balíček vzešel z ministerstvem průmyslu a obchodu, v jehož čele stojí Jozef Síkela (za STAN, na fotografii) / Zdroj: Úřad vlády ČR

„Předvídatelné podnikatelské prostředí bez zbytečných překážek je základním předpokladem pro úspěšné podnikání, což platí obzvlášť o malých a středních firmách,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, jehož resort soubor opatření na vládu přinesl.

„Zaměřujeme se na digitalizaci procesů, využití umělé inteligence, ale také na legislativní změny, které pomohou usnadnit podnikání napříč oblastmi a zvýšit atraktivitu Česka i mezi zahraničními investory,“ věří Síkela.

Podnikatelský balíček podle něj vznikl na základě podnětů odborné veřejnosti, podnikatelských svazů a asociací s cílem snížit podnikatelům náklady a ušetřit jim čas. Všechna opatření, jejichž kompletní přehled najdete níže, mají být podle resortu platná do konce první poloviny roku 2025.

Portál podnikatele a DIP

Jednou z hlavních oblastí, na kterou se resort v rámci připravovaných změn zaměřuje, je podpora digitalizace. Vzniknout má dlouho očekávaný Portál podnikatele, který poskytne jednotné digitální místo pro elektronickou komunikaci s institucemi a nabídne všechny potřebné informace.

Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.

„Díky tomuto rozhraní si podnikatelé vyřídí řadu úkonů z pohodlí domova, namísto toho, aby museli čekat na úřadech nebo hledat informace na webech jednotlivých úřadů,“ dodává Síkela. Vedle toho jím vedený resort pracuje i na Databázi informačních povinností (DIP), která soustředí seznam hlavních zákonem daných informačních povinností na jeden web.

Součástí vládou schválených změn je i vylepšení Portálu živnostenského podnikání, který funguje od letošního roku a kde je možné on-line založit živnost, změnit údaje, vyhledávat v registru nebo čerpat aktuální informace.

„Naším cílem je tento web dále vylepšovat tak, aby byl co nejvíce uživatelsky přívětivý. Jedním z možných vylepšení by mohlo být nasazení chatbota s umělou inteligencí, který živnostníkům pomůže při řešení jejich dotazů,“ naznačuje další vývoj Síkela.

Pryč s byrokracií

Další opatření balíčku míří na odstranění zbytečné byrokracie či zbytečných časových a finančních nákladů. Příkladem může být legislativní ukotvení digitální účtenky, která má usnadnit prodávání. Digitální doklad by byl základní a papírová účtenka by se vydávala jen na vyžádání zákazníka.

Novinkou je rovněž chystaná možnost vyplácet po dohodě zaměstnavatele a zaměstnance mzdu v cizí měně širšímu okruhu zaměstnanců než dosud, a to nejen v eurech. „Jednalo by se o měnu, ke které vyhlašuje Česká národní banka kurz devizového trhu,“ upřesňuje resort v tiskové zprávě.

„Vyplácení v cizí měně by se týkalo například cizinců, zaměstnanců žijících v zahraničí nebo zaměstnanců, kteří mají partnera/-ku s jiným než českým občanstvím. (…) Zároveň se provede analýza možnosti sjednávání mezd v eurech i zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v zahraničí,“ uvádí ministerstvo.

Z dalších změn pak lze jmenovat například i zjednodušení přepisů vozidel, konkrétně pak zrušení nutnosti provádět evidenční kontrolu, změny v oblasti pokut podle zákona o přestupcích, aktualizaci obsahů jednotlivých živností či zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí pouze v elektronické podobě.

Do podnikatelského balíčku resort průmyslu a obchodu na základě meziresortního připomínkového řízení přidal také návrh na definici automatizovaných provozoven, včetně řešení jejich otevírací doby o státních svátcích, reklamací zakoupeného zboží nebo návrh k součinnosti při kontrole v provozovně bez fyzické přítomnosti personálu.

Původní návrh přitom počítal s celkem 23 body. Během připomínkového řízení ovšem některé z nich vypadly, zatímco jiné přibyly. Přehled vládou schválených bodů ukazuje následující tabulka:

Co (a jak) mění takzvaný Podnikatelský balíček

Poř. číslo

Námět

Návrh řešení

1

Databáze informačních povinností (DIP)

Zveřejnit povinnosti podnikatelů v jednom informačním systému a jejich průběžná aktualizace.

2

Portál podnikatele

Vytvořit jeden centrální web, kde budou k dispozici elektronické služby veřejné správy vůči podnikatelům. Portál bude sloužit jako rozcestník, odkud může uživatel elektronicky komunikovat s institucemi z jednoho místa. Portál podnikatele bude vytvořen na základě zkušeností z Portálu občana.

3

Portál živnostenského podnikání

Provést úpravy s cílem dosáhnout uživatelsky přívětivější podoby portálu. Zapojení umělé inteligence, která pomůže uživatelům při řešení jejich podnětů.

4

Zvýšení limitu pro fotovoltaiku

Zpracovat návrh na navýšení limitu pro fotovoltaiku z 50 kW na 100 kW, do kterého by nebyla nutná výrobní licence od Energetického regulačního úřadu. Navýšení limitu by se týkalo drobných staveb s výjimkou stavby vodního díla, kulturní památky a stavby ve zvláště chráněném území, památkové rezervaci nebo památkové zóně, nebo v území vymezeném Ministerstvem obrany nebo Ministerstvem vnitra stanoveném v nařízení vlády.

5

Aktualizace obsahových náplní jednotlivých živností

Aktualizace obsahových náplní jednotlivých živností v nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, aby byl obsah co nejvíce srozumitelný.

6

Řešení problémů souvisejících s odlišným zápisem předmětu podnikání ve veřejném rejstříku oproti živnostenskému rejstříku

Vést diskusi o existenci odlišností v zápisech ve veřejném rejstříku a živnostenském rejstříku. Zápis předmětu činnosti do obchodního rejstříku je soukromoprávní povahy a zápis do živnostenského rejstříku povahy veřejnoprávní. V obchodním rejstříku se zapisuje to, co firma deklaruje ve svých zakladatelských dokumentech. V živnostenském rejstříku jsou činnosti vymezené zákonem.

Pro zajištění právní jistoty a srozumitelnosti je důležité odstranit nesrovnalosti v zápisech mezi oběma rejstříky. Proto navrhujeme obecně zvýšit osvětu v této oblasti a zvážit doplnění vysvětlení u údaje „Předmět činnosti“ v obchodním rejstříku.

7

Diskuse nad uzákoněním digitální a elektronické účtenky. Jednotný formát pro digitální účtenky.

Diskuse nad legislativním ukotvením elektronické a digitální účtenky a zavedením jednotného formátu. Papírová forma účtenky by byla pouze na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace nebo e-mailu, což proces nakupování zrychlí, zjednoduší, zefektivní a zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou „hází do koše“, protože ji zákazník nechce.

8

Administrace využívání služebního vozidla zaměstnancem k soukromým účelům

Pro jednoduché vykazování a mapování služební a soukromé cesty je dnes možné využít digitální nástroje. Technické možnosti MPO prodiskutuje s technologickými firmami a například s iniciativou propodnikave.cz.

Součástí návrhu je také zvýšit informovanost a povědomí o současném systému použití vozidla k soukromým účelům a rozpracovat a zveřejnit příklady konkrétních životních situací.

9

Sjednocení postupů pracovišť úřadů práce – závazné posouzení

Sjednocení postupů pracovišť úřadů práce při statistickém vykazování. Zanalyzovat současný stav a na základě výsledků analýzy případě přijmout závazný metodický pokyn.

10

Výplata mzdy v cizí měně

Na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem rozšířit možnosti výplaty mzdy v cizí měně širšímu okruhu zaměstnanců a zanalyzovat možnosti sjednávání mezd v eurech i zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v zahraničí. O možnosti sjednávání mezd v cizí měně budeme dále intenzivně jednat.

11

Zjednodušit převody vozidel

Při přepisu vozidel je nutné provádět evidenční kontrolu vozidla, což administrativně zatěžuje nové majitele. Proto navrhujeme současnou povinnost zavést v rámci STK. Nebylo by tedy nutné tento úkon provádět individuálně.

12

Režim obchodního rejstříku – minimalizace časových prodlev při zápisech

V souvislosti s uplatňováním rejstříkového zákona je vhodné uvažovat o možnostech snížení formálnosti rejstříkového řízení. Možnou variantou je rozšíření okruhu situací, pro které je umožněn přímý zápis notářem bez rejstříkového řízení vedeného soudem. To by umožnilo zejména rychlejší a efektivnější promítnutí změn prováděných ve společnostech do obchodního rejstříku.

13

Podklady pro posuzování vlivu na životní prostředí v listinné podobě

Zvážit vypuštění možnosti požadovat podklady pro posuzování vlivu na životní prostředí i v listinné podobě. Požadovat je jen v elektronické podobě.

14

Změny v udělování pokut dle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich

Budeme diskutovat o oblastech, ve kterých by bylo možné aplikovat snížení výše sankce/pokuty za včasné zaplacení. Pokud by pokutovaný zaplatil peněžitou sankci ve lhůtě např. 1 týdne od jejího udělení, snížila by se její výše automaticky např. o polovinu. O navrhovaných parametrech se bude ještě jednat. Okamžikem zaplacení této snížené sankce by řízení skončilo bez možnosti dalšího odvolání. Podnikatel by zaplatil nižší pokutu, státu (dozorujícím orgánům) by odpadla administrativa s vedením dlouhých odvolacích řízení.

15

Zmírnění povinnosti pro zpracování lesních hospodářských plánů

Zrušení povinnosti právnických osob nakládajících se státními lesy do limitu 50 ha výměry lesa zpracovávat lesní hospodářské plány.

16

Způsob zdanění ostatních kapitálových fondů ze zahraničí – potvrzení dosavadního výkladu

Publikovat sdělení, ve kterém se uvede, že výplaty, které nejsou součástí základního kapitálu, ale přesto představují kapitálové fondy, budou pro české daňové rezidenty zdaněny 15 % s tím, že při výpočtu daně je možné snížit základ daně o částku, kterou daný podíl původně stál. Jedná se o potvrzení/upřesnění dosavadního výkladu.

17

Limit u daňové ztráty

Ministerstvo financí prověří, zda by bylo možné upravit či zrušit limit 30 milionů korun u daňové ztráty. Stejně tak resort prověří další případné změny týkající se daňových ztrát. Tyto úpravy budou součástí připravované novely zákona o daních z příjmů.

18

Definice automatizované provozovny

Provést vyhodnocení stávající legislativy ve vztahu k novým způsobům prodeje, zejména automatizovanému prodeji bez fyzické přítomnosti personálu v provozovně.

19

Automatizované provozovny – reklamace

Navrhnout možné řešení vyřizování reklamací v automatizovaných provozovnách bez fyzické přítomnosti personálu v provozovně.

20

Automatizované provozovny – kontroly

Připravit metodické pokyny a návrh možného řešení součinnosti při kontrole dozorového orgánu v automatizovaných provozovnách bez fyzické přítomnosti personálu v provozovně.

21

Automatizované provozovny – prodej o státních svátcích

Rozšířit ustanovení zákona o prodejní době v maloobchodě o automatizované provozovny bez fyzické přítomnosti personálu. Případně vydat metodický výklad k těmto případům.

22

Oznamovací povinnosti příjemce při dovozu nebaleného vína

Prodiskutovat možnosti častějšího předávání dat, rozšíření jejich rozsahu a struktury mezi Generálním ředitelstvím cel a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí pro potřebu její kontrolní činnosti. Cílem je následné odstranění dvou separátních oznamovacích povinností.

 Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Co si o podnikatelském balíčku myslíte vy? Usnadní vám život, nebo je to jen další plácnutí do vody? Podělte se o svůj názor v diskusi pod článkem!

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
5
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

administrativní zátěžbyrokraciedatabáze informačních povinnostídigitalizacedigitální účtenkaJozef SíkelaMinisterstvo průmyslu a obchodumzda v eurechobchodní rejstříkpodnikánípodnikatelské prostředípodnikatelský balíčekPodnikavé Českoslužební vozidloumělá inteligenceúřad prácevládaživnostenský portál

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo