Slevy, speciální nabídky i exkurze pro veřejnost. Velký týden malých firem je tu
Zviditelnit důležitost malých firem a veřejnosti přinést benefity v podobě speciálních nabídek či možnosti nahlédnout do výroby. To jsou dva hlavní cíle Velkého týdne malých firem, jehož první ročník odstartoval právě dnes. Nová iniciativa si klade za cíl také dlouhodobě sledovat vývoj segmentu mikro a malých podniků a pravidelně o něm přinášet čerstvá data.
Malé firmy v Česku se dlouhodobě potýkají s množstvím překážek, které brání jejich rozvoji a berou jim motivaci v podnikání pokračovat. Z průzkumu, který si nechala iniciativa pro start Velkého týdne malých firem zpracovat, mimo jiné vyplynulo, že během uplynulých tří let uvažovalo 56 % drobných podnikatelů o ukončení podnikání.
„Navzdory všem překážkám se malé podniky zcela zásadně podílejí na výkonnosti české ekonomiky a mají všechny předpoklady stát se hlavním zdrojem inovací a přidané hodnoty a posunout tak české hospodářství kupředu,“ říká Pavel Přikryl, spoluorganizátor Velkého týdne malých firem a zakladatel byznys hubu Opero.
Velký týden malých firem
Iniciativa Velký týden malých firem si klade za cíl zvýšit povědomí o významu malých firem pro ekonomiku, upozornit na jejich problémy a přispět ke zlepšení podnikatelského prostředí. Podporuje ji přes 40 partnerů, jako jsou Hospodářská komora, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, spolek Druhá ekonomická transformace či řada regionálních inovačních center. Akce má i záštitu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, podporu prezidenta Petra Pavla a předních českých podnikatelů.
Zároveň upozorňuje na to, že podle nedávných výsledků pravidelného šetření zvaného Barometr by 4 z 10 majitelů firem podnikání nedoporučili svým blízkým jako zdroj obživy.
Iniciativa Velký týden malých firem (víc o ní čtěte v boxu) si proto za hlavní cíle dala právě vrátit malým českým podnikatelům sebevědomí a vyzdvihnout jejich význam pro české hospodářství.
První ročník startuje dnes, tedy v pondělí 30. září, a potrvá do neděle 6. října. „Už nyní známe datum konání dalšího ročníku, a to 29. září 2025. Součástí každého z nich bude i datová analýza, v rámci které budeme sledovat vývoj segmentu mikro a malých podniků skrze několik klíčových ukazatelů,“ vysvětluje Martin Mára, ředitel Velkého týdne malých firem a šéf platformy pro malé a střední podniky DoToho!
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
Výhody pro veřejnost i podnikatele
Součástí akce, kterou podpořilo na čtyři desítky podnikatelských projektů včetně největších svazů typu Hospodářská komora ČR či Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, je i víc než 30 akcí po celé České republice. V rámci nich mohou podnikatelé i odborníci načerpat inspiraci, know-how a kontakty.
Více než 600 malých firem si také na popud organizátorů připravilo pro veřejnost akce (dostupné na webu iniciativy zde), jako jsou dny otevřených dveří a prohlídky provozoven, workshopy a ukázky výroby, limitované edice nebo slevy na služby.
Zapojení samotných firem má být podle Přikryla hlavním cílem do dalších let. „Chceme z toho mít tradici,“ říká. Firmy se díky tomu mohou samy více zviditelnit a otevřít si tak prostor pro posílení vztahu se zákazníky.
Podporou malých firem chtějí organizátoři iniciativy v dlouhodobém horizontu přispět k navýšení přidané hodnoty práce v české ekonomice. Ta je podle posledních dat Indexu prosperity a finančního zdraví čtvrtá nejnižší v Evropské unii, činí pouhých 39 %. Česko tak zaostává za státy jako Irsko (51 %) či Bulharsko (42 %).
„Abychom podnikatelům skutečně pomohli, je potřeba odstranit zbytečné překážky a povinnosti, usnadnit jim start a více podporovat regionální podnikání,“ říká Alexandra Kala, podnikatelka a ambasadorka spolku Druhá ekonomická transformace.
Úspěch malých, úspěch všech
Důležitost tohoto segmentu potvrzují i tvrdá data, například z loňské analýzy Hospodářské komory vyplynulo, že mikro a malé podniky do padesáti zaměstnanců tvoří bezmála 78 % všech ekonomických subjektů v Česku a zaměstnávají zhruba 40 % lidí. V absolutních číslech jde o 1,3 milionu živnostníků a společností v zemi.
„Vidíme takřka z první ruky, že úspěch malých firem se rovná úspěchu nás všech. Jsou pohonem naší ekonomiky, a proto je důležité, abychom pomáhali odemknout jejich potenciál, rozvíjeli jejich ambice a podporovali nepřehlédnutelnou odvahu jít stále vpřed,“ vysvětluje za jednoho z hlavních iniciátorů akce, společnost Mastercard, její generální ředitelka pro Česko a Slovensko Jana Lvová.
Jedním z cílů, které v pondělí zástupci zapojených organizací zmínili, je snaha o snadnější přístup těchto firem k technologiím a inovacím. Ostatně, podle Barometru lze ochotu malých firem inovovat povzbudit; 68 % malých firem uvedlo, že by při zavádění nových technologií uvítalo přístup ke školením, 27 % státní podporu a 19 % snadnější přístup k technologiím.
„Malé firmy jsou přirozeně dynamičtější a více specializované než velké korporace, potřebují ale více podpory a vzdělávání. Naším cílem v Operu je pomoci jim získat znalosti a dovednosti, které potřebují pro své další fungování a růst,“ říká ředitel Velkého týdne malých firem Mára.
„Právě inovace typu digitalizace firemních procesů, zapojení AI nebo automatizace v sektoru služeb vedou k výraznému zvýšení produktivity a snižování nákladů,“ dodává Mára.
Začarovaný kruh aneb Finance, investice, byrokracie...
Zjištění Velkého týdne malých firem mimo jiné potvrzuje, že malé firmy dlouhodobě bojují s dostupností financí pro podnikání. S tím pak souvisí jejich neochota investovat do inovací, jelikož získat na to peníze je pro ně těžké, případně spojené s neúměrnou administrativou. „Menší podnikatelé vnímají jako významnou překážku inovací skutečnost, že jsou příliš nákladné, a obávají se i návratnosti těchto investic. Ve spojení s obtížně dosažitelnými zdroji financování je pak důsledkem fakt, že dvě třetiny podnikatelů ze segmentu malých a středních podniků financují inovace z vlastních zdrojů. To s sebou samozřejmě často přináší odklad investic, kdy podnikatel zkrátka neinvestuje, dokud si na to nevydělá, nebo investuje nedostatečnou částku,“ vysvětluje Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Osekání daňového zvýhodnění benefitů očima expertů. Jak si s tím poradí menší firmy?
Podpora ekonomické migraci. Stát pomůže firmám s hledáním pracovníků z ciziny
Podpora v nezaměstnanosti pro OSVČ? Víme, kdo má nárok a kolik dostane
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu
Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.
ŠKOLA JE BYZNYS
Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?
BYZNYS JE HRA
Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu