Byrokratická úderka nezahálí. Proč si na youtubery vzpomněla zrovna teď?
Regulací v této zemi je už tolik, že se v nich podnikatelé nemohou vyznat. Co víc, už se v nich neorientuje ani samotná státní moc. Dokládá to mela, která se strhla kolem registrace vloggerů, youtuberů či influencerů.
Byrokratické úderky v bruselské centrále ani v Česku nezahálejí. Pomalu a nenápadně nás posouvají za hranu toho, co je racionální a leckdy i snesitelné. Nejnověji nám to připomněla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
Tento regulátor vyzval tvůrce, kteří produkují vlastní audiovizuální obsah na sociálních sítích a mají z něj zisk, aby se u něj registrovali. Pokud to neudělají, státní moc si na ně došlápne a mohou dostat až milionovou pokutu.
Víte, co porušujete?
Regulace, které v Česku nakládají podnikatelům povinnosti, se rozrostly do té míry, že je nemožné získat přehled, co všechno musíte splnit, aby vás státní moc nemohla zakleknout. Na právním elektronickém systému Hospodářské komory se dočtete, že OSVČ má plnit 1 719 povinností.
Tahle cifra ve vás musí vyvolat pochybnosti, zda jste úřadům nahlásili všechno, co jste nahlásit měli. Ano, cosi jste patrně opomenuli. Naštěstí stát mnohdy není schopen kontrolovat, co to bylo.
Komora přitom povinnosti podnikatelů nezmapovala beze zbytku. Ve skutečnosti je jich víc. Bývají ukryty i v předpisech, kde by to málokdo předpokládal.
Upozornění, které RRTV adresovala tvůrcům obsahu na sociálních sítích, se dá pokládat za 1 720. známou regulaci. Leckterému z nich poklesla čelist. Jako kdyby k téhle činnosti nestačila registrace OSVČ na finančáku, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.
Paragraf šavle
Vysílací rada svůj postup hájí tím, že vychází z novelizovaného zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání (1132/2010), který zavedl do českého právního řádu evropskou audiovizuální směrnici (2018/1808). Její cíle, jak jinak, jsou ušlechtilé – patří k nim zejména ochrana dětí a spotřebitelů na internetu.
Má ale instituce pro rozhlasové a televizní vysílání dohlížet na práci tvůrců obsahu na internetu?
Rada je o tom přesvědčena. Na svém webu upozorňuje, že registrace je jednoduchá a bezplatná. Stačí stáhnout formulář, vyplnit ho a odeslat. Nato vás rada zaeviduje a bude vás snáz moci šmírovat i sankcionovat. A pokud registrační povinnost nedodržíte, můžete dostat pokutu až milion korun, varuje v dopise šéfovi obsahového týmu Hey FOMO Adamu Smetákovi předseda vysílací rady Václav Mencl.
Se statusem poskytovatele audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání je však spojena řada povinností, které ukládá zákon. Milionový peněžitý trest si tak můžete vysloužit za kupu dalších deliktů. Shrnuje je paragraf 12 zákona. Hotový paragraf šavle.
Co jsme to schválili?
Ministr kultury Martin Baxa je zjevně mimo. Ujistil, že povinná registrace se nevztahuje na všechny tvůrce videí, což ale rada netvrdila. A postěžoval si, že radní vyvolali zmatek a nejistotu.
Zmatek a nejistota však jde i za Baxou, který si se situací neví rady a žádá o strpení, než s radou věc projedná. Vysvětlit výklad zákona přitom nedokáže.
Někteří poslanci vyslovili názor, že povinná registrace se týká jen provozovatelů platforem. Jenže jak evropská směrnice, tak český zákon zmiňují evidenci nejen u platforem, ale i těch podnikatelů-poskytovatelů mediálních služeb na vyžádání, kteří za svou tvorbu nesou redakční odpovědnost.
Říká se, že neznalost zákona neomlouvá. V tomto případě si ale s jeho výkladem zjevně neumí poradit ani zástupci státní moci.
Absurdní situace.
Víc peněz = víc kontroly
Na sociálních sítích se mezitím množí hlasy, které žádají hlavy radních. Pro občanské demokraty, jejichž nominant v čele rady stojí, by jejich odvolání bylo blamáží.
Kromě toho s takovým postupem máme v Česku neblahé zkušenosti. V roce 2003 odvolal tehdejší premiér Vladimír Špidla šestici radních poté, co se Sněmovna usnesla, že vysílací rada opakovaně a závažně neplní své povinnosti. Soud však nařídil státu vyplatit těmto radním celkem přes 14 milionů korun za ušlou mzdu plus úroky z prodlení.
Současná rada by každopádně měla vysvětlit, proč si zničehonic vzpomněla na youtubery a další tvůrce obsahu až na sklonku roku 2024. Registrační povinnost vyvozuje rada z novelizace zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, který platí už déle než dva roky. Tato novela začlenila do zákona evropskou audiovizuální směrnici z roku 2018.
Nesouvisí snad procitnutí rady s tím, že jí vláda na příští rok přiklepla 82 milionů korun, o 13 procent víc než loni? S takovým rozpočtem můžete dělat víc, třeba kontrolovat internet.
O záměrech rady leccos napovídá její poptávka po dalších zaměstnancích. Na webu inzeruje místa pro právníka se specializací na mediální právo a analytika mediálního obsahu.
Ryba smrdí od hlavy
Nelze však přehlédnout, že poprask, který se strhl kolem legislativy upravující šíření videí přes internet, se zrodil v centrále bruselské Evropy, která nás zavaluje hromadou nových norem. Málokdo je schopen je učíst, natož jim porozumět. Také v tomto případě zkrátka platí, že ryba smrdí od hlavy.
Někdejší šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker razil zásadu, že v Bruselu by měly vznikat pouze nezbytné regulace a komise by měla případ od případu pečlivě vážit, zda by regulace neměly být ponechány na rozhodnutí členských států.
Regulace audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání dokládá, že to byla marná snaha.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Byrokratické peklo pokračuje. Dočkáme se vůbec někdy funkčního stavebního řízení?
Zaklekneme na kuřáky i vapery? Byl by to poslední hřebík do rakve venkovských hospod
Směrnice proti odlesňování: byrokratický masakr motorovou pilou se odkládá
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu