Předplatit časopis Finmag

Bič (nejen) na silné hráče. Stát rozšířil kontroly, pokuty vyfasoval Košík, Becherovka i Heineken

Redakce Finmag.cz
Redakce Finmag.cz
4. 2. 2025
aktuality

Antimonopolní úřad nadále prověřuje zneužívání významné tržní síly při obchodování s potravinářskými, nápojovými a zemědělskými produkty. Různá pochybení už zjistil mimo jiné u firem Bauhaus, Becherovka, Heineken a Košík.cz. Na pozoru by se přitom měly mít nejen největší firmy, ale i malé a střední podniky, na které se pozornost úřadu rozšířila.

Bič (nejen) na silné hráče. Stát rozšířil kontroly, pokuty vyfasoval Košík, Becherovka i Heineken
Kontroly antimonopolního úřadu už nemíří jen na ty největší hráče (ilustrační foto) / Zdroj: Michal Hron / Midjourney

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozšířil svou působnost díky novele účinné od roku 2023. Z původních zhruba deseti obchodních řetězců se tak nově zaměřuje na několik stovek firem v celém dodavatelsko-odběratelském řetězci.

„ÚOHS oznámil, že i letos bude pokračovat v kontrole dodržování zpřísněného zákona o významné tržní síle. Kvůli porušení zákona zatím zahájil patnáct správních řízení, z nichž devět již uzavřel, v sedmi případech pokutou,“ říká Tomáš Kočař, expert na soutěžní právo z advokátní kanceláře KPMG Legal.

Další řízení navíc podle něj mohou následovat na základě podnětů a probíhajících předběžných šetření. Zmíněná novela totiž zavedla širší definici zemědělských a potravinářských produktů a zároveň snížila obrat nutný pro určení významné tržní síly. Tu může nově mít již odběratel s ročním obratem přesahujícím dva miliony eur (cca 50 milionů Kč), tedy i malý či střední podnik.

„Při výpočtu obratu se ale berou v úvahu nejen údaje týkající se daného podnikatele, ale také takzvaných partnerských a propojených podniků. Proto není vždy snadné rychle rozhodnout, na koho všeho se zákon vztahuje,“ varuje Kočař.

Nové povinnosti, nízké povědomí

Jak moc se působnost úřadu rozšířila, dokazuje podle Kočaře například správní řízení se společností Bauhaus. „Řízení proti Bauhausu potvrdilo, že novelizovaný zákon může dopadat i na firmy, pro které potravinářské či zemědělské produkty nejsou jediným, ba ani hlavním předmětem podnikání,“ upozorňuje expert.

ÚOHS tak podle něj může nově postihnout potenciálně i hobby markety, e-shopy, benzinky, lékárny, květinářství či podniky z hotelnictví a gastronomie. V hledáčku úřadu jsou prý stovky firem a pokuty za různé prohřešky mohou jít až do stovek milionů.

Sám ÚOHS ostatně na konci loňského roku shrnul závěry z kontrol 488 odběratelů z 21 dílčích trhů s potravinářskými či zemědělskými produkty. Nejčastějším proviněním bylo nedodržení třicetidenní lhůty splatnosti kupní ceny. Nedostatky vykazovaly i některé smlouvy k marketingovým, promočním a zprostředkovatelským službám.

„Ze zprávy ÚOHS i z našich zkušeností ale vyplývá, že část podniků nemá o svých nových povinnostech velké povědomí. Mohou pak být nepříjemně překvapené, až k nim úředníci přijdou. Měly by své odběratelsko-dodavatelské smlouvy rychle zrevidovat a případně upravit,“ radí Kočař.

Bude hůř

Zmíněný Bauhaus, který čelil správnímu řízení právě pro neurčitost některých smluv o poskytování marketingových služeb i splatností kupních cen, sankci nakonec unikl. Společnost přistoupila k nápravě problematických obchodních praktik vůči části dodavatelů a ÚOHS proto řízení proti ní v polovině ledna zastavil.

Přestupky se naopak v ukončených správních řízeních potvrdily u prodejců potravin (Košík.cz, Kubík, Tamda Group), výrobců piva (Heineken Česká republika) a alkoholických nápojů (Jan Becher – Karlovarská Becherovka), zpracovatelů masa (Krahulík-masozávod Krahulčí, DZS Struhařov) i mléka (Net Plasy, Schreiber Czech Republic).

V těchto případech už prohřešky úřad bez pokut neponechal. Online supermarket Košík.cz dostal pokutu 1,8 milionu korun, Becherovka 456 000 korun a Heineken také 456 000 korun.

„Tyto sankce nejsou až tak vysoké, ale v budoucnu může úřad ukládat pokuty mnohem citelnější, až do výše deseti procent čistého obratu celé skupiny takzvaných partnerských a propojených podniků, což by u velkých skupin šlo do desítek až stovek milionů,“ uzavírá Kočař.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Redakce Finmag.cz

Redakce Finmag.cz

O podnikání píšeme v souvislostech, inspirujeme, poukazujeme na klíčové problémy podnikatelů a živnostníků. Úspěch nechceme glorifikovat jen skrze peníze, ale i společenské dopady podnikání. Píšeme o lidech,... Více

Související témata

aktualityantimonopolní zákonykontrolynovela zákonapokutyÚOHS

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo