Kontrola ve firmě? Když se sami nenapráskáte, málokdy se na něco přijde, radí právnička
Kontroly, které by prošly bez povšimnutí, často končí zbytečnými pokutami. Proč? Protože podnikatelé sami přidávají úředníkům důkazy do ruky. „I úředník chce jít ve čtyři domů. Co mu nenapráskáte, na to se málokdy přijde,“ říká bez obalu v podcastu byznysové platformy DoToho právnička Petra Dolejšová. A varuje před lehkomyslným přebíráním cizích právních textů, na které se beztak dřív či později přijde.
Dolejšová je advokátka, která pomáhá podnikatelům orientovat se v právu srozumitelně a bez zbytečných paragrafů. V podcastu otevřeně popisuje, jak si podnikatelé zbytečně škodí – ať už při kontrolách, nebo když si ušetří čas a peníze kopírováním právních dokumentů od konkurence.
„Já dávám klientům do dokumentů vždycky nějakéhoho šotka, něco, co tam nepatří. A podle toho poznám, kde se vzaly kopie,“ odkrývá jednu ze svých fint hned v úvodu Dolejšová. Upozorňuje, že kromě právního průšvihu si tím podnikatelé zadělávají i na reputační malér.
Na sítích vás podle ní „rozkopou dřív, než se nadějete“, a v očích zákazníků ztratíte důvěru rychleji než kvůli samotné pokutě. „Majitelé začínajících e-shopů si často myslí, že se na to nepřijde. Jenže ono se na to přijde,“ upozorňuje.
Majitele izolujte
Zbytečné chyby podle Dolejšové často vznikají už z přehnané horlivosti. „Když přijde kontrola, je nejlepší vzít úředníka do zasedačky, dát mu chlebíček a kafe. A hlavně mu dát jen to, co si řekne,“ radí. „A fakt doporučuju izolovat od kontroly majitele firmy, ta ať tam vůbec nejsou.“
Běžnou chybou podle ní je, že kolem inspektora začne pobíhat celý tým, nosí mu dokumenty a informace, které vůbec nebyly předmětem kontroly. Výsledek? Kontrola se zbytečně rozroste a může skončit pokutou.
Podnikatelé by se podle ní neměli nechat unést ani emocemi. „Když jde na kontrolu sám majitel firmy, bývá to špatně. Majitelé mají velký ego, berou si to osobně. Úředníci to vycítí a vznikají zbytečné třecí plochy,“ vysvětluje.
Ideální je podle ní poslat na kontrolu obchodníka. „Obchoďáci to se vztahy uměj. Jsou usměvaví, vstřícní. A kontrola proběhne v klidu,“ dodává s úsměvem.
Nebojte se punku
Ruku v ruce s tím jde i podceňování právních textů. Každému podnikateli proto na začátku doporučuje, aby dobře vážil své kroky. „Jsou věci, které by bylo dobré mít nastavené dobře hned na startu, ale taky je dobré mít po ruce právníka, který na rovinu řekne, co počká.“
Jako příklad uvádí opět začínající e-shop, kterému prý v případě problémů například s reklamací čeká tak maximálně pokuta od České obchodní inspekce. „Takže je super vědět, co ze začátku mít a zhodnotit si, jaká rizika plynou z toho, když to mít nebudete,“ říká ozrvřeně.
Přiznává totiž, že právní byznys vůbec není levný. „Moje hodinová sazba je čtyři tisíce,“ odhaluje. Podnikatelům proto radí to hned od začátku nepřehánět. „Když vám to podnikání funguje, tak si nechte ty papíry spíchnout na míru. Ale ze startu těch padesát až šedesát tisíc dejte radši do produktu, do týmu, do marketingu a vyzkoušejte si, že to za ten půlrok nezavřete.“
(…)
Zaujalo? Ještě nekončíme! Co dál v podcastu zazní?
- Kdy je v pohodě začít podnikat „na punk“ a kdy už se to nevyplatí
- Proč dobrý právník musí umět říct: „Tomuhle nerozumím“
- Jak může ChatGPT pomoct s právními texty – a kdy už je to nebezpečné
- Jaké průšvihy si podnikatelé přivodí tím, že svému právníkovi neřeknou úplně všechno
DoToho! by Opero
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Marketing musí jet jako mašina, jedno self promo nestačí, radí šéf kampaně Petra Pavla
Jak na expanzi do Německa? Vnímejte rozdíly a oprašte fax, radí šéfka tamního CzechTradu
Aby zachránila firmu, musela vyhodit půlku lidí. Hlavní je razantnost, říká podnikatelka
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články