Předplatit časopis Finmag

Pozor na nové kontroly na silnicích, INSID vám klidně může zabránit v další jízdě

Michal Hron
Michal Hron
1. 7. 2025
 47 639
aktuality

Na českých silnicích se lze ode dneška, tedy 1. července 2025, setkat s novými inspektory s pravomocí pokutovat každého hříšníka. Inspekce silniční dopravy (INSID), která vznikla posílením dosavadního Centra služeb pro silniční dopravu, se primárně zaměří na kamionovou dopravu, zastavit ale může kohokoli. „Už nyní fakticky silniční kontroly prováděli naši inspektoři, nově se ale obejdou bez asistence policie,“ vysvětluje klíčovou změnu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Pozor na nové kontroly na silnicích, INSID vám klidně může zabránit v další jízdě
Tahle bude vypdat Inspekce silniční dopravy (INSID) / Zdroj: CSPSD

Noví inspektoři se sice primárně zaměří na nákladní auta, u kterých se budou kontrolovat zejména jejich technický stav či dodržování zákonných hmotnostních limitů, fakticky ale mohou zastavovat všechny vozy bez rozdílu. „Tedy fyzické i právnické osoby – až podle toho se bude přizpůsobovat rozsah samotné kontroly,“ upřesňuje pro Finmag.cz mluvčí rezortu dopravy Jemelka.

U dopravců bude podle něj INSID mimo jiné zkoumat i správné upevnění nákladu či dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů včetně kontrol tachografů. Mimo to bude INSID sledovat také přepravu nebezpečných věcí a materiálu anebo používání zařízení zabraňující přimíchávání AdBlue do výfukových plynů.

Dosud tato agenda spadala pod Centrum služeb pro silniční dopravu, které však nemělo potřebné pravomoci a ke kontrolám proto potřebovala spolupráci s Policií ČR nebo Celní správou ČR. Od července tak mohou všechny tyto složky fungovat samostatně, díky čemuž se počet silničních kontrol celkově rozšíří.

Nové silniční kontroly

Celkem do terénu vyrazí 22 dvoučlenných jednotek INSIDu, do budoucna se počítá s dalším personálním rozšířením včetně speciálních jednotek na kontrolu emisí a takzvané mobilní STK. „Kromě nových pravomocí tak získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích,“ vysvětluje Jemelka.

Posílením pravomocí kontroloři získávají i možnost používat modré majáky k odklánění vozidel a jejich zastavení. Tou nejzásadnější změnou ovšem je, že mohou v případě zjištěných nedostatků řidiče také rovnou trestat. „V případě zjištěných nedostatků budou moci inspektoři sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě,“ uvedl už při představení INSIDu ministr dopravy Martin Kupka.

Nová inspekce vznikla v rámci novely zákona o silniční dopravě přeměnou Centra služeb pro silniční dopravu, která policii při kontrolách dosud asistovala a fakticky je i prováděla. Nově tak může kontroly emisí anebo technického stavu vozidel přímo v provozu činit i bez asistence policie či celní správy.

Kupka proto upozorňuje, že fakticky nevzniká žádný nový úřad, jen se posiluje stávající instituce ministerstva dopravy. „A tedy nároky na personální i finanční pokrytí zůstávají obdobné," uvedl už loni v říjnu ministr Kupka.

Inspekce silniční dopravy v kostce

Koho kontroluje

Primárně nákladní vozy, kamiony, autobusy dálkové přepravy, ale i další další (i osobní) vozidla

Co u něj kontroluje

Mimo jiné: hmotnost kamionů (případné přetížení), zajištění nákladu, technický stav vozidel, dodržování povinných přestávek, emise a další

Co vám můžou

Smí vás zastavit (a vy zastavit musíte), kontrolovat, vyměřit pokutu, zabránit vám v další jízdě

Co nedělají

Nekontrolují rychlost nebo třeba dodržování zákazu předjíždění, ač je třeba stanovené jen pro kamiony

Co bude dělat Inspekce silniční dopravyZdroj: Ministerstvo dopravy

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

FILANTROPIE JE UMĚNÍ

Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?

BYZNYS JE HRA

Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?

Ohodnoťte článek

-
-44
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

aktualityCelní správadopravadopravceINSIDInspekce silniční dopravykontrolylegislativaMartin KupkaMinisterstvo dopravypodnikáníPodnikavé Českopoliciezákon o silničním provozuzměny 2025

Letní příběh

Forman na Kampě

Forman na Kampě

1490 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo