To je všechno hezké, ale připomíná to situaci, kdy rozdáte dětem zápalky a při nevyhnutelných následných požárech řešíte, zda se mají hasit vodou z rybníka nebo z řeky, místo abyste dětem sebrali ty zápalky. Stejné je to s centrálními bankami. Ty řeší problémy, které by nenastaly, kdyby nebyly centrální banky. Problém nespočívá ve špatných rozhodnutích CB, protože každé jejich rozhodnutí je z principu špatné. Problém vznikl v roce 1971 se vznikem politických peněz. Od té doby mohou politici manipulovat s peněžní zásobou téměř libovolně a také to dělají. Není lepší byznys, než si "tisknout" vlastní penize, které musí zbytek společnosti pod hrozbou násilí přijímat. To byl také hlavní důvod, proč politické peníze vznikly.
Užitečnost 2% nebo jakékoliv jiné inflace je pouhý mýtus, který jenom zamlžuje inflační daň, kterou vládnoucí elity takto vybírají a rozdělují si jí mezi sebou. Podobný je mýtus o škodlivosti deflace.
Jenom takovou poznámku na okraj. V důsledku technického pokroku, klesají ceny velké většiny produktů v průměru o 4-6% ročně. Typicky je to vidět například v IT oboru, kde je tento pokles ještě mnohem rychlejší. Pokud tedy centrální banka zvyšuje ceny o 2%, tak ve skutečnosti okrádá své občany každý rok o 6-8% jejich úspor a mezd. O tolik by si lidé mohli koupit každý rok více.
Otázka tedy nezní "Co má dělat centrální banka?", ale "K čemu a zda vůbec potřebujeme centrální banku?".
Nahlásit
-
24
+
Nejméně oblíbený příspěvek
Jiri Rotschedl|18. 6. 2023 09:05
Problematika inflace neni tak jednoducha, jak tu je prezentovano, zejmena z mezinarodniho kontextu, a to konergujici ekonomiky, tj. Tlak na posilovani meny, realne a nominalni parity kupni sily tuzemske i zahranicni, coz inflace vyrovnava. Za me cilovani cenove hladiny je nesmysl, pokud mohu cilovat mirny rust cenove hladiny pres jasne citelnou a pro mnoho lidi zcela jednoduchou velicinu. Cenova hladina jako takova je nesmyslne cislo, ktere nic nerekne a navic stabilita cenove hladiny, ve smyslu nerostoucich cen je utopie a nepochopeni ekonomickych procesu. Neni nic snazsiho nez hejtovat kroky CNB nebo obecne centralnich bank, kdyz tiha odpovednosti neni na bedrech kritika. Do toho vseho je dulezite casovani opatreni a jejich intenzita. Je mi jasne, ze milovnik krypto a vybrane, rakouske teorie nemuze napsat nic jineho, nez takovy prispevek. Nicmene zjednoduseni, ktere nabizi je skutecne vytrzene z ekonomicke reality. I samotne krypto, ktere nema centralni rizeni v poslednich letech kopiruje zmeny v realne ekonomice a kolik lidi v krypto umorila sve uspory…. Hledat jednoduche recepty na komplexne slozity problem je nesmyslne, nefunkcni a rozhodne velmi nebezpecne. A to je v nekterych ohledech i upinani se jen na jednu ekonomickou skolu, tj. Rakouskou, neni vsespasna.
Nahlásit
-
-3
+
Diskuze
Jiri Rotschedl|18. 6. 2023 09:05
Problematika inflace neni tak jednoducha, jak tu je prezentovano, zejmena z mezinarodniho kontextu, a to konergujici ekonomiky, tj. Tlak na posilovani meny, realne a nominalni parity kupni sily tuzemske i zahranicni, coz inflace vyrovnava. Za me cilovani cenove hladiny je nesmysl, pokud mohu cilovat mirny rust cenove hladiny pres jasne citelnou a pro mnoho lidi zcela jednoduchou velicinu. Cenova hladina jako takova je nesmyslne cislo, ktere nic nerekne a navic stabilita cenove hladiny, ve smyslu nerostoucich cen je utopie a nepochopeni ekonomickych procesu. Neni nic snazsiho nez hejtovat kroky CNB nebo obecne centralnich bank, kdyz tiha odpovednosti neni na bedrech kritika. Do toho vseho je dulezite casovani opatreni a jejich intenzita. Je mi jasne, ze milovnik krypto a vybrane, rakouske teorie nemuze napsat nic jineho, nez takovy prispevek. Nicmene zjednoduseni, ktere nabizi je skutecne vytrzene z ekonomicke reality. I samotne krypto, ktere nema centralni rizeni v poslednich letech kopiruje zmeny v realne ekonomice a kolik lidi v krypto umorila sve uspory…. Hledat jednoduche recepty na komplexne slozity problem je nesmyslne, nefunkcni a rozhodne velmi nebezpecne. A to je v nekterych ohledech i upinani se jen na jednu ekonomickou skolu, tj. Rakouskou, neni vsespasna.
Nahlásit
-
-3
+
Jan Zoidberg|16. 6. 2023 17:07| reakce na Boris Otokar Hodlak - 14. 6. 2023 18:05
Kdyby vítr a déšť utvářela na svých zasedáních rada Českého národního hydrometorologického ústavu, tak ano, dalo by se tomu poručit.
Jan Amos|15. 6. 2023 22:13| reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2023 10:00
Naprostý souhlas. Centrální banky nechtějí inflaci snižovat. Chtějí pouze mluvit o tom, že ji chtějí snižovat. Chtějí vyvolat dojem, že je to jejich priorita, jejich agenda a důvod jejich existence. Pokud by snížení inflace byla priorita centrálních bank, nejúčinnější postup by byl v jejich vaporizaci. Je to přesně naopak - hlavním posláním centrálních bank je inflaci vyvolávat, nikoliv ji tlumit. Nezávislost centrálních bank je iluze a názorová různorodost radních centrálních bank je jen divadlo, které má vyvolat dojem uvážlivého a erudovaného rozhodování. Je to jen potěmkiáda, kde skutečný cíl je přesný opak cíle deklarovaného.
Štěpán Drábek|15. 6. 2023 09:56| reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2023 10:00
Dobrý den, naprosto s Vámi souhlasím. Hned další článek, na němž již nyní pracuji, se jmenuje "Potřebujeme centrální banku" a po vzoru Hayeka v něm argumentuji, že umělá stabilizace cenové hladiny (inflační cílování) je hlavní příčinou hospodářských cyklů. Přeji hezký den, ŠD. :)
Čili stručně řečeno — inflace neodráží výši cen, ale RYCHLOST JEJICH ZMĚNY. Jakákoliv kladná inflace tak znamená kladnou rychlost změny cen, neboli jejich zvyšování. Kdybychom se měli dostat na ceny platné před dvěma roky, musela by inflace být po nemalou dobu záporná. To si ale čeští politici (stejně jako politici jiných sociálních států) nepřejí, protože tou měrou jakou inflace roste, INFLACE SOUČASNĚ POŽÍRÁ STÁTNÍ DLUH. Prostě politici si náš hlas kupují za peníze, o které nás pak jimi přikrmovaná inflace zase připraví. A výsledek? Voliči jsou na tom pořád stejně, ale rozdavačný politik se kvůli jejich krátkozrakosti udrží déle u moci. A to se (politikovi) vyplatí …
Nahlásit
-
7
+
Jan Zoidberg|14. 6. 2023 14:55| reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2023 10:00
Na druhou stranu můžeme naštěstí tyto peníze ignorovat, resp. používat jen jako účetní nástroj, jako nějaká čísla, která mají smysl v nějakém časovém okamžiku, známe přesně jejich vlastnosti, jejich limity, a žádnou další funkci jim nepřisuzujeme. To "zdanění" skrze inflaci nastává pouze tehdy, když peníze držíme, ovšem k tomu nás zatím stát násilím nenutí, tudíž to daň není, resp. je to "daň z blbosti". A podle mě to tak bylo v těch sedmdesátých letech vymyšleno - aby to zaplatili pouze ti, kteří tomu moc nerozumí (což je pochopitelně hodně lidí).
To je všechno hezké, ale připomíná to situaci, kdy rozdáte dětem zápalky a při nevyhnutelných následných požárech řešíte, zda se mají hasit vodou z rybníka nebo z řeky, místo abyste dětem sebrali ty zápalky. Stejné je to s centrálními bankami. Ty řeší problémy, které by nenastaly, kdyby nebyly centrální banky. Problém nespočívá ve špatných rozhodnutích CB, protože každé jejich rozhodnutí je z principu špatné. Problém vznikl v roce 1971 se vznikem politických peněz. Od té doby mohou politici manipulovat s peněžní zásobou téměř libovolně a také to dělají. Není lepší byznys, než si "tisknout" vlastní penize, které musí zbytek společnosti pod hrozbou násilí přijímat. To byl také hlavní důvod, proč politické peníze vznikly.
Užitečnost 2% nebo jakékoliv jiné inflace je pouhý mýtus, který jenom zamlžuje inflační daň, kterou vládnoucí elity takto vybírají a rozdělují si jí mezi sebou. Podobný je mýtus o škodlivosti deflace.
Jenom takovou poznámku na okraj. V důsledku technického pokroku, klesají ceny velké většiny produktů v průměru o 4-6% ročně. Typicky je to vidět například v IT oboru, kde je tento pokles ještě mnohem rychlejší. Pokud tedy centrální banka zvyšuje ceny o 2%, tak ve skutečnosti okrádá své občany každý rok o 6-8% jejich úspor a mezd. O tolik by si lidé mohli koupit každý rok více.
Otázka tedy nezní "Co má dělat centrální banka?", ale "K čemu a zda vůbec potřebujeme centrální banku?".
Nahlásit
-
24
+
Honza _|14. 6. 2023 08:10
Tady máte odkaz na tu správnou fotku do úvodu: https://twitter.com/CantillonEffet/status/1667271093860679683/photo/1
Diskuze: Zakažme inflaci, jde to! I ČNB může najít cestu, jak lidem neubírat z kapes
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Josef Fraj|14. 6. 2023 10:00
Nejméně oblíbený příspěvek
Jiri Rotschedl|18. 6. 2023 09:05
Diskuze
Jiri Rotschedl|18. 6. 2023 09:05
Nahlásit
Jan Zoidberg|16. 6. 2023 17:07| reakce na Boris Otokar Hodlak - 14. 6. 2023 18:05
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Amos|15. 6. 2023 22:13| reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2023 10:00
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Štěpán Drábek|15. 6. 2023 09:56| reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2023 10:00
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Boris Otokar Hodlak|14. 6. 2023 18:05
Nahlásit
Jiří Sedláček|14. 6. 2023 15:24
Nahlásit
Jan Zoidberg|14. 6. 2023 14:55| reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2023 10:00
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|14. 6. 2023 10:00
Nahlásit
Honza _|14. 6. 2023 08:10
Nahlásit