Pozitivní efekt hokejového šílenství: tržby obchodníků v Česku raketově vzrostly
Medailové boje na hokejovém mistrovství významně zvýšily tržby českých obchodníků. Vyplývá to z čerstvých dat analytické služby studie Mastercard Spending Pulse, podle níž se například tržby za potraviny v době konání šampionátu zvýšily o víc než pětinu. Pozitivní efekt světového klání ovšem pocítily i restaurace či obchody s oděvy.

Že se pořádání velkých mezinárodních akcí ekonomice vyplácí, slýcháváme často. Málokdy jsou ale tato tvrzení opřená o tvrdá data a například v případě pořádání nákladných olympiád tahle premisa většinou dávno neplatí. K nedávnému hokejovému šampionátu ale data jsou, přináší je studie Mastercard SpendingPulse, která sleduje platby za nákupy v kamenných i internetových obchodech.
Studie jasně ukazuje, jaký příliv zákazníků zaznamenávali obchodníci po dobu konání mistrovství světa v ledním hokeji v České republice, tedy od 10. do 26. května. Jen v Praze, kde se k českým fanouškům přidaly stovky tisíc hokejových nadšenců ze zahraničí, vzrostly maloobchodní tržby (vyjma prodeje aut) v meziročním srovnání o 7,7 procenta, v kamenných prodejnách dokonce o 11,9 procenta.
„Šampionát přinesl výrazné ekonomické oživení ve všech regionech hostitelské země, především v sektorech spojených s pohostinstvím a maloobchodem. Úspěšná jízda domácího týmu za titulem mistrů světa navíc podpořila výdaje domácích spotřebitelů, především výdaje za potraviny a útraty v restauracích, v nichž se vysílaly zápasy,“ uvedla Natalia Lechmanová, hlavní ekonomka Mastercard Economics Institute.
Tržby obchodníků rostly prakticky ve všech sledovaných odvětvích. Například v prodeji oděvů meziročně o 15,1 procenta (u kamenných prodejen +17,4 procenta), v restauracích meziročně o 11,6 procenta, u potravin o 19,6 procenta. „V průběhu finálového víkendu 25. a 26. května, kdy domácí tým získal zlato, vyskočily tržby prodejců potravin v meziročním srovnání dokonce o 20,6 procenta,“ uvádí studie Mastercard.
O něco méně se pozitivní efekt projevil v Moravskoslezském kraji, kde zápasy šampionátu hostila Ostrava. Zde podle studie vzrostly tržby meziročně o 3,3 procenta, přičemž u prodeje oděvů to bylo 8,6 procenta (+11,2 procenta v kamenných obchodech), u ubytování o 15,2 procenta a tržby v restauracích zde zaznamenaly meziroční růst o 10,4 procenta.
„Výrazný nárůst spotřebitelských výdajů po dobu celého turnaje potvrzuje i naše dřívější zjištění silného růstu z doby zahájení MS v hokeji v Praze,“ připomíná Lechmanová.
Firma dodává, že zjištění vycházejí ze souhrnných údajů o prodejích uskutečněných v platební síti Mastercard v kombinaci s odhady objemů dalších forem placení (hotovost, šeky) vycházejícími z průzkumů. Využívaná data jsou plně anonymizovaná.
Jak moc můžou být právě data z platebních karet užitečná, ukázala i poměrně neobvyklá spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem v období pandemie covidu. Tehdy se Mastercard spojila s Českou národní bankou a dalšími veřejnými institucemi, aby poskytla aktuální informace o spotřebitelském chování. Pro centrální banku to byl významný posun v přehledu o tom, co se aktuálně na trhu děje.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Co se stane, když si do firmy pustíte AI. První studie ukazuje reálné dopady
Z nezaměstnaných podnikateli. Recept, který funguje, ukazují studie
Vězíme v pařátech čínského draka. Závislosti na Říši středu se musíme rychle zbavit
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2