Předplatit časopis Finmag

Pozitivní efekt hokejového šílenství: tržby obchodníků v Česku raketově vzrostly

Michal Hron
Michal Hron
25. 6. 2024
aktuality

Medailové boje na hokejovém mistrovství významně zvýšily tržby českých obchodníků. Vyplývá to z čerstvých dat analytické služby studie Mastercard Spending Pulse, podle níž se například tržby za potraviny v době konání šampionátu zvýšily o víc než pětinu. Pozitivní efekt světového klání ovšem pocítily i restaurace či obchody s oděvy.

Pozitivní efekt hokejového šílenství: tržby obchodníků v Česku raketově vzrostly
Hokejový svátek konaný v Praze a Ostravě přihrál obchodníkům až o pětinu vyšší tržby než loni (ilustrační foto) / Zdroj: Jdrw25 / Shutterstock.com

Že se pořádání velkých mezinárodních akcí ekonomice vyplácí, slýcháváme často. Málokdy jsou ale tato tvrzení opřená o tvrdá data a například v případě pořádání nákladných olympiád tahle premisa většinou dávno neplatí. K nedávnému hokejovému šampionátu ale data jsou, přináší je studie Mastercard SpendingPulse, která sleduje platby za nákupy v kamenných i internetových obchodech.

Studie jasně ukazuje, jaký příliv zákazníků zaznamenávali obchodníci po dobu konání mistrovství světa v ledním hokeji v České republice, tedy od 10. do 26. května. Jen v Praze, kde se k českým fanouškům přidaly stovky tisíc hokejových nadšenců ze zahraničí, vzrostly maloobchodní tržby (vyjma prodeje aut) v meziročním srovnání o 7,7 procenta, v kamenných prodejnách dokonce o 11,9 procenta.

„Šampionát přinesl výrazné ekonomické oživení ve všech regionech hostitelské země, především v sektorech spojených s pohostinstvím a maloobchodem. Úspěšná jízda domácího týmu za titulem mistrů světa navíc podpořila výdaje domácích spotřebitelů, především výdaje za potraviny a útraty v restauracích, v nichž se vysílaly zápasy,“ uvedla Natalia Lechmanová, hlavní ekonomka Mastercard Economics Institute.

Tržby obchodníků rostly prakticky ve všech sledovaných odvětvích. Například v prodeji oděvů meziročně o 15,1 procenta (u kamenných prodejen +17,4 procenta), v restauracích meziročně o 11,6 procenta, u potravin o 19,6 procenta. „V průběhu finálového víkendu 25. a 26. května, kdy domácí tým získal zlato, vyskočily tržby prodejců potravin v meziročním srovnání dokonce o 20,6 procenta,“ uvádí studie Mastercard.

O něco méně se pozitivní efekt projevil v Moravskoslezském kraji, kde zápasy šampionátu hostila Ostrava. Zde podle studie vzrostly tržby meziročně o 3,3 procenta, přičemž u prodeje oděvů to bylo 8,6 procenta (+11,2 procenta v kamenných obchodech), u ubytování o 15,2 procenta a tržby v restauracích zde zaznamenaly meziroční růst o 10,4 procenta.

„Výrazný nárůst spotřebitelských výdajů po dobu celého turnaje potvrzuje i naše dřívější zjištění silného růstu z doby zahájení MS v hokeji v Praze,“ připomíná Lechmanová.

Firma dodává, že zjištění vycházejí ze souhrnných údajů o prodejích uskutečněných v platební síti Mastercard v kombinaci s odhady objemů dalších forem placení (hotovost, šeky) vycházejícími z průzkumů. Využívaná data jsou plně anonymizovaná.

Jak moc můžou být právě data z platebních karet užitečná, ukázala i poměrně neobvyklá spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem v období pandemie covidu. Tehdy se Mastercard spojila s Českou národní bankou a dalšími veřejnými institucemi, aby poskytla aktuální informace o spotřebitelském chování. Pro centrální banku to byl významný posun v přehledu o tom, co se aktuálně na trhu děje.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

BYZNYS JE UMĚNÍ

Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.

BYZNYS JE TAKY VĚDA

Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

aktualitybig dataekonomikahokejhokejový šampionátmaloobchodMastercardmistrovství světa v hokejiplatební kartyrestauracesportspotřebiteléstatistikastudietržbyveřejný sektor

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

Koupit nejnovější číslo