Předplatit časopis Finmag

Oživení se nekoná. Tržby v maloobchodu dál zůstávají za očekáváním

Redakce Finmag.cz
Redakce Finmag.cz
4. 7. 2024
aktuality

Maloobchodní tržby v květnu zvolnily své tempo růstu z 5,3 % na 4,4 %, v meziměsíčním srovnání se snížily o 0,1 procenta. Podle ekonomů naznačují nejnovější data Českého statistického úřadu (ČSÚ) stagnaci spotřebitelské poptávky.

Meziročně se maloobchodní tržby v květnu zvýšily reálně o 4,4 %, z toho za nepotravinářské zboží vzrostly o 5,1 %, za potraviny o 4,2 % a za pohonné hmoty o 2,2 %.

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy pokračovaly v meziročním růstu, přičemž tempo růstu se oproti předchozím dvěma měsícům zmírnilo. Ke zvýšení tržeb nejvíce přispěly nespecializované prodejny s převahou potravin a internetové a zásilkové obchody,“ uvedla k nejnovějším číslům Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Zvolnění meziročního tempa růstu se týká všech typů prodejen s výjimkou potravin a nespecializovaných prodejen. „Na své mantinely zjevně naráží růst prodejů v internetových obchodech, který táhl prodeje v uplynulých kvartálech,“ všímá si hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.

Vývoj českého maloobchodu

Zatímco v prvních třech měsících tržby v maloobchodu rychle rostly, druhé čtvrtletí naopak naznačuje stagnaci. „Bohužel se začíná ukazovat, že rychlé oživení maloobchodu ze začátku letošního roku zatím není udržitelné,“ tvrdí Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta.

„I nadále samozřejmě platí, že maloobchodní tržby v dalším průběhu letošního roku porostou, ale růstová dynamika pravděpodobně nebude tak silná, jak se optimisticky očekávalo,“ dodává Novák s tím, že v letošním roce by maloobchodní tržby měly růst kolem čtyř procent.

Růst kolem tří procent pak očekává analytik Raiffeisenbank Martin Kron. „Spotřeba domácností je a bude hlavním tahounem české ekonomiky v tomto roce, na druhé straně z posledních výsledků maloobchodu nelze očekávat její další výraznější nárůst. Ztráty, které maloobchod nabral během roku a půl trvajícího poklesu, pravděpodobně dožene až v příštím roce,“ předpovídá.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Redakce Finmag.cz

Redakce Finmag.cz

O podnikání píšeme v souvislostech, inspirujeme, poukazujeme na klíčové problémy podnikatelů a živnostníků. Úspěch nechceme glorifikovat jen skrze peníze, ale i společenské dopady podnikání. Píšeme o lidech,... Více

Související témata

aktualityČeský statistický úřadekonomikainflaceinternetové obchodymaloobchodoživenípohonné hmotypotravinyrůstspotřebaspotřeba domácnostístagnacestatistikatržby

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo