Ani Muskovi už není do smíchu. Čím čínské automobilky válcují konkurenci?
Je začátek éry elektrických aut taky začátkem dominance čínských automobilek? Západní továrny se s levnější konkurencí nedokážou vyrovnat a čínská auta zastiňují nejen tradiční evropské značky, ale i americkou Teslu. Přinášíme ochutnávku z červnového čísla Finmagu.

Řada lidí si klade otázku, jak je možné, že Čína – před několika dekádami zemědělská a průmyslově málo rozvinutá země – dokázala evropskou i americkou automobilovou produkci dohnat a v některých parametrech i předehnat.
V minulém roce bylo v Číně registrováno 60 procent všech elektrických aut světa, na Evropu připadá 25 procent, na Spojené státy deset. V absolutních číslech čínský trh loni vstřebal 8,1 milionu nových plně elektrických aut, meziročně rostl tento segment o 35 procent.
Aby toho nebylo málo, v posledních třech měsících roku 2023 čínská automobilka BYD přeskočila v produkci elektrických vozů i americkou Teslu. Automobilce ze Šen-čenu se věští velká budoucnost, od roku 2008 v ní drží podíl také americká investorská legenda Warren Buffett prostřednictvím fondu Berkshire Hathaway. Časem by mohla v tržní kapitalizaci překonat i Teslu, která je podle údajů z konce dubna nejoceňovanější automobilkou světa s hodnotou 461 miliard dolarů.
Co dokáže průmyslová špionáž
Automobilku BYD (zkratka pro Build Your Dreams) vybudoval prakticky z ničeho chemický inženýr Wang Čchuan-fu. V polovině 90. let založil firmu BYD jako společnost zabývající se dobíjecími bateriemi. V roce 2003 koupil krachující malou automobilku, jež vyráběla licenční Suzuki Alto. Vsadil na výrobu elektromobilů, protože k nim uměl lacino vyprodukovat baterie.
Čína dokáže vyrábět lithium-iontové akumulátory levněji než americká nebo evropská konkurence, protože v minulých letech ovládla i světovou těžbu a zpracování lithia. Navíc, čím větší objemy vyrábí, tím jsou náklady na jednotlivé baterie nižší.
Domluví se velké evropské značky?
Proč se Elon Musk nejdřív Číňanům posmíval a teď je nucen zlevňovat? A jaký plán mají velké evropské značky na rychle rostoucí konkurenci? Zbytek článku a podrobné statistiky o automobilovém průmyslu najdete v červnovém vydání magazínu Finmag. S naším předplatným vám už žádné číslo neuteče!
Aktuální číslo FinmaguZaujali jsme vás? Pokračujte...
Geniální tah, nebo známka problémů? Tesla zlevňuje na úroveň škodovek
Vězíme v pařátech čínského draka. Závislosti na Říši středu se musíme rychle zbavit
Budeme jezdit na há dvě? Lákavá představa, budoucnost je ale pořád spíš elektro
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články