Předplatit časopis Finmag

Ani Muskovi už není do smíchu. Čím čínské automobilky válcují konkurenci?

František Novák
František Novák
30. 7. 2024
 7 487
časopis

Je začátek éry elektrických aut taky začátkem dominance čínských automobilek? Západní továrny se s levnější konkurencí nedokážou vyrovnat a čínská auta zastiňují nejen tradiční evropské značky, ale i americkou Teslu. Přinášíme ochutnávku z červnového čísla Finmagu.

Ani Muskovi už není do smíchu. Čím čínské automobilky válcují konkurenci?
I Elon Musk už tuší problém. Evropské automobilky i Teslu začíná drtit levnější čínská konkurence. (ilustrační foto) / Zdroj: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com

Řada lidí si klade otázku, jak je možné, že Čína – před několika dekádami zemědělská a průmyslově málo rozvinutá země – dokázala evropskou i americkou automobilovou produkci dohnat a v některých parametrech i předehnat.

V minulém roce bylo v Číně registrováno 60 procent všech elektrických aut světa, na Evropu připadá 25 procent, na Spojené státy deset. V absolutních číslech čínský trh loni vstřebal 8,1 milionu nových plně elektrických aut, meziročně rostl tento segment o 35 procent.

Aby toho nebylo málo, v posledních třech měsících roku 2023 čínská automobilka BYD přeskočila v produkci elektrických vozů i americkou Teslu. Automobilce ze Šen-čenu se věští velká budoucnost, od roku 2008 v ní drží podíl také americká investorská legenda Warren Buffett prostřednictvím fondu Berkshire Hathaway. Časem by mohla v tržní kapitalizaci překonat i Teslu, která je podle údajů z konce dubna nejoceňovanější automobilkou světa s hodnotou 461 miliard dolarů.

Co dokáže průmyslová špionáž

Automobilku BYD (zkratka pro Build Your Dreams) vybudoval prakticky z ničeho chemický inženýr Wang Čchuan-fu. V polovině 90. let založil firmu BYD jako společnost zabývající se dobíjecími bateriemi. V roce 2003 koupil krachující malou automobilku, jež vyráběla licenční Suzuki Alto. Vsadil na výrobu elektromobilů, protože k nim uměl lacino vyprodukovat baterie.

Čína dokáže vyrábět lithium-iontové akumulátory levněji než americká nebo evropská konkurence, protože v minulých letech ovládla i světovou těžbu a zpracování lithia. Navíc, čím větší objemy vyrábí, tím jsou náklady na jednotlivé baterie nižší.

Domluví se velké evropské značky?

Proč se Elon Musk nejdřív Číňanům posmíval a teď je nucen zlevňovat? A jaký plán mají velké evropské značky na rychle rostoucí konkurenci? Zbytek článku a podrobné statistiky o automobilovém průmyslu najdete v červnovém vydání magazínu Finmag. S naším předplatným vám už žádné číslo neuteče!

Aktuální číslo Finmagu

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

FILANTROPIE JE UMĚNÍ

Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?

BYZNYS JE HRA

Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
František Novák

František Novák

Psaní článků se věnuje přes dvacet let. Pracoval pro řadu médií, mimo jiné pro iHNed.cz, Respekt.cz, Dotyk Byznys, Euro, nyní je redaktorem týdeníku Hrot. Zajímá se o globální trendy, zejména ekonomické.... Více

Související témata

automobilkyautomobilový průmyslčasopisČínaelektromobilitaFinmagkonkurenceregulacetesla

Letní příběh

DR. BARBARA STURM

DR. BARBARA STURM

8991 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo