Předplatit časopis Finmag

Tržby v maloobchodu překonaly očekávání, nákupní horečka se ale nekoná

Redakce Finmag.cz
Redakce Finmag.cz
5. 9. 2024
aktuality

Tržby v maloobchodu se v červenci reálně zvýšily meziročně o 4,5 % a meziměsíčně o 0,7 % a mírně překonaly očekávání trhu, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Čeští spotřebitelé se tak po postpandemickém útlumu konečně vracejí do obchodů, i nadále ale zůstávají opatrní, všímají si ekonomové.

Červencový výsledek maloobchodu je mírně vyšší, než očekával trh (3,9 %) a ve srovnání s daty z června je vyšší o jednu desetinu procenta.

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v červenci meziročně vzrostly. Zvýšil se prodej nepotravinářského zboží, potravin i pohonných hmot. Největší podíl na meziročním růstu maloobchodních tržeb měl prodej prostřednictvím internetu a prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Vývoj českého maloobchodu

Největší meziroční nárůst zaznamenaly kosmetické a toaletní výrobky (9,9 %), farmaceutické a zdravotnické zboží (9,6 %) a s odstupem následují potraviny (4,0 %). „U potravin se možná část nákupů postupně přesouvá z Polska zpět do Česka, a to s ohledem na posilování zlotého a růstu cen potravin v Polsku po ukončení nulové DPH na vybrané potraviny,“ tvrdí analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Naopak v poklesu jsou prodeje oděvů a obuvi (-1,9 %) či výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (-0,5 %).

„Jak bylo zřejmé již z dosavadních indikací, čeští spotřebitelé se do obchodů zatím vracejí spíše opatrně,“ komentuje nejnovější data hlavní ekonom Cyrrus Vít Hradil.

„V průběhu letošního roku zatím reálné tržby obchodů narostly o 1,5 procenta, což skutečně nelze označit za nákupní horečku. Z obchodů si Češi momentálně odnášejí přibližně stejné množství zboží, jako v březnu roku 2019, a oproti předpandemickému lednu 2020 to je stále o zhruba 2,5 procenta méně,“ dodává s tím, že průměrná země Evropské unie už hodnoty z předpandemického období překonává o zhruba tři procenta, sousední Polsko dokonce o 5,5 procenta.

Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy je lepší než očekávaný červencový výsledek maloobchodu o to významnější, že vývoj reálných mezd v letošním druhém čtvrtletí neoslnil. „Přesto se budou ve zbytku letošního roku podmínky ke spotřebě zlepšovat, byť spíše mírně, a to kvůli postupnému růstu reálných mezd při nadále poměrně nízké inflaci a nízké míře nezaměstnanosti,“ očekává.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

BYZNYS JE UMĚNÍ

Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.

BYZNYS JE TAKY VĚDA

Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?

Ohodnoťte článek

-
-3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Redakce Finmag.cz

Redakce Finmag.cz

O podnikání píšeme v souvislostech, inspirujeme, poukazujeme na klíčové problémy podnikatelů a živnostníků. Úspěch nechceme glorifikovat jen skrze peníze, ale i společenské dopady podnikání. Píšeme o lidech,... Více

Související témata

aktualityČeský statistický úřaddomácnostiekonomikamaloobchodmzdyspotřebaspotřeba domácnostístatistikatržby

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

Koupit nejnovější číslo