Hůř už být nemůže, sazby budou klesat a lidi utrácet, predikuje ekonom Stroukal
Nejednu českou firmu po hubených letech zajímá, jak na tom Česko hospodářsky bude v letech následujících. Hlavně: budou mít zákazníci dost peněz? Aby rostla jejich spotřeba a s ní celá ekonomika? „Dobrá zpráva je, že hůř už být snad nemůže,“ zadoufal v odraz ode dna v rámci úvodní keynote říjnového Finmag eventu pro podnikatele ekonom Dominik Stroukal.
Svou prezentaci, při níž interpretoval predikce Komerční banky, jednoho z partnerů večera, rozdělil Stroukal na dobré a špatné zprávy. Vysvětloval, co přesně data znamenají, jak je lze číst a hledal v nich odpověď na hlavní otázku, zda mají dnešní zákazníci peníze na utrácení.
„Jedna z dobrých zpráv, která se týká nejen e-commerce, ale obecně byznysu, je, že budou klesat úrokové sazby,“ začal Stroukal z pozitivního konce. Dvoutýdenní repo sazba, která ovlivňuje například i sazby komerčních firemních úvěrů, by podle něj mohla ještě do konce roku klesnout o dalšího čtvrt procentního bodu na rovná čtyři procenta.
Pozitivnímu vývoji by mohl dál napomoci i růst reálných mezd, které jsou už podle Stroukala po enormní inflaci z minulých let na vzestupu. „Tohle by mohlo naplnit peněženky lidí. A je to to, co by nám mělo nakopnout spotřebu, která by potom měla táhnout růst,“ sdělil více než sto dvaceti hostům na úvod večera plného debat a přednášek.
Na druhou stranu, růst mezd znamená pro firmy samozřejmě i vyšší mzdové náklady, což si uvědomuje i sám Stroukal. „Ale obecně pro spotřebu, pro to, na co se tu tážeme (zda lidé mají peníze, pozn. red.), je to pozitivní výhled.“
Jako další z pozitivních zpráv na úvod zmínil stabilitu kurzu koruny vůči euru. „Hezky si to sedlo na 25 korunách za euro a vypadá to, že bychom tam nějakou dobu mohli být. Nicméně o něco silnější růst by mohl korunu ještě trošku posílit, ale nebudou to žádné divočiny,“ okomentoval predikci.
Celkové shrnutí prognózy tedy na úvod vyznělo výrazně optimisticky. Růst spotřeby domácností, která je klíčová pro růst HDP, má být v následujících dvou letech výrazný. „Spotřeba domácností v následujícím roce předhání i růst HDP. To je ten tahoun, což je dobrá zpráva,“ ukázal na odhady růstu spotřeby domácností o 4,2 procenta v roce 2025 a 2,7 procenta v roce následujícím.
Dobře firmám, špatně Evropě
Další rozbor čísel už ale tak optimisticky nedopadl. Zatímco predikce ukazují, že české firmy se mohou těšit na vyšší spotřebitelskou aktivitu a útraty, Česko jako takové v mezinárodním srovnání pokulhává. „Porosteme sice rychleji než Itálie nebo Japonsko, ale to asi není úplně výhra,“ poukázal na chabou predikci 1,9procentního růstu HDP v roce 2025.
„V kontextu minulosti je to samozřejmě pořád dobrá zpráva, ale ve srovnání se zeměmi, se kterými už jsme se chtěli porovnávat, je to zpráva relativně smutná,“ přešel Stroukal k další části prezentace, která už měla nádech spíše pesimistický. „Jedna z těch věcí, které se poslední dobou nejvíc řeší, je úpadek Evropy. Rozdíl mezi tím, co mají Spojené státy a co my, je relativně stabilní, ale teď se nám začínají otevírat nůžky. Tohle je věc, která nás bude trápit.“
Svá slova podpořil grafy, na kterých z eurozóny vyčlenil nejsilnější ekonomiku – Německo. „Tady se ty nůžky rozevírají ještě víc. Jsou to špatné zprávy, protože asi tušíte, že i kdybychom tady dělali všechno parádně, tak když se nebude dařit Německu, nebude se dařit nám,“ poukázal na pověstnou provázanost české a německé ekonomiky.
Dál ekonom upozornil na vysokou energetickou náročnost českých firem i na podíl nákladů na energie na celkových výdajích domácností. „Na jednu stranu je fajn, že porostou příjmy domácností, rostou reálné mzdy, nakopneme ekonomiku, ale ten problém je v tom, za co to utratíme. Pokud významnější část než dřív utratíme za energie, tak to zas není úplně dobrá zpráva.“
V mezinárodním srovnání se například spotřeba domácností v Česku nedokázala stále ještě vzpamatovat po covidových letech. „Ani tohle není úplně dobrá zpráva. Ale snad to pozitivní můžeme hledat aspoň v tom, že už to o moc horší být nemůže,“ povzbudil hosty Stroukal. V souhrnu je podle něj v ekonomice peněz dost, jen nejsou „rozpohybované“.
Volby ukážou
Důležité podle Stroukala pro budoucí ekonomický vývoj Česka tak bude, jestli se podaří změnit celkovou pesimistickou náladu ve společnosti. Klíčovou roli v jejím šíření přisuzuje politické reprezentaci. Česko čekají v roce 2025 parlamentní volby. „A jak víme, před volbami se nemluví zrovna o optimistických věcech,“ upozornil ekonom na náladotvorná rizika předvolební kampaně.
Další otázka samozřejmě je, co bude po volbách. „Pokud se najde nějaká síla měnit strukturální deficit, ať už na příjmech nebo výdajích, tak to ekonomiku nějakým způsobem ovlivní. Anebo vznikne konsenzus, že budeme žít na dluh stejně jako Poláci, budeme drhnout dluhovou brzdu zespoda a ono to nějak klapne.“
Co si z toho všeho vzít? I sám Stroukal, který je mimo jiné i členem NERV, si na závěr vypomohl příměrem k jedné společenské hře, ve které lidé mají napsat na papír své nejoblíbenější zvíře. Kdo by čekal, že vyhraje pes, mýlil by se: „Správná odpověď neexistuje, ale existuje ta nejlepší možná odpověď. A vždycky to vyhraje kočka,“ zčásti poodhalil, proč během své prezentace využil několika animací koťátek.
Záznam celé přednášky včetně příslušných grafů a statistik můžete zhlédnout v úvodním videu.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Jak financovat provoz a uspět v online světě? Podnikatelé dostali odpovědi na Finmag eventu
Kde banky končí, jiní začínají. Experti radí, jak financovat provoz a růst podnikání
Jak na vlastní e-shop? A vyplatí se tržiště? Experti radí, jak uspět v online světě
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu