Tržby obchodů rekordně rostly. Češi budou mít peníze i chuť utrácet
Tržby v maloobchodě se v prosinci reálně meziročně zvýšily o 6,2 % a meziměsíčně o 1,2 % a překonaly tak očekávání trhu. Loňské Vánoce tak přinesly až nečekaně vysoký nákupní apetit spotřebitelů.
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy zaznamenaly v prosinci meziroční růst o 6,2 %. Na zvýšení se podílel prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Za celý rok 2024 maloobchodní tržby vzrostly o 4,6 %. Nejvíce k růstu přispěl prodej prostřednictvím internetu a zásilkové služby,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Meziměsíčně tržby nejvíc vzrostly prodejcům počítačových a komunikačních zařízení (o 2,4 procenta), výrobků pro domácnost (1,4 %) a výrobků pro kulturu a rekreaci (1,2 %). Tržby naopak klesly prodejcům ve stáncích a na trzích (-1,7 %), pohonných hmot (0,2 %) nebo u potravin ve specializovaných prodejnách (0,3 %).
Meziročně největší růst tržeb připisali obchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky (13,2 %), pohonnými hmotami (8,1 %) či oděvy a obuví (4,4 %), v červených číslech naopak zůstávají prodejci ve stáncích a trzích (-9,3 %), potravin ve specializovaných prodejnách (-0,5 %) a počítačových a komunikačních zařízení (-0,2 %).
„Maloobchodní tržby sice už předtím byly na vzestupné trajektorii, nicméně nerostly nijak oslnivě a v některých měsících přímo klopýtaly,“ říká Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus. „Hlavní brzdou větších útrat zůstávala spíše poněkud chladná spotřebitelská nálada. Právě Vánoce se tedy pro část domácností staly příležitostí k uvolněnějším útratám, čehož nemálo z nich s chutí využilo. To dokumentuje silný meziměsíční nárůst typicky ‚dárkových‘ druhů zboží, jako je ICT vybavení, výrobky pro domácnost či pro rekreaci.“
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda upozorňuje, že meziročně jde o nejvyšší nárůst za takřka tři roky, tedy za celé období od ledna 2022. „Adventní a vánoční období letos povzbudilo maloobchodní utrácení mimořádně silně. Což souvisí s pokračující růstem reálných mezd, jenž bude pokračovat i letos,“ očekává Kovanda.
„Tento vývoj naznačuje, že Češi se začínají ve vyšší míře vracet do obchodů a jsou ochotni zaplatit i za zbytné statky, které si v předchozím období odpírali,“ všímá si Martin Kron, analytik Raiffeisenbank. „S pokračujícím růstem reálných mezd očekáváme, že spotřebitelé budou s větší chutí navštěvovat obchody. Důležitým předpokladem ovšem je nevytvářet blbou náladu ve společnosti a nesnižovat tím důvěru v tuzemskou ekonomiku,“ dodává.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Tolik lidí na volné místo dávno nebylo. Nová čísla o nezaměstnanosti
Inflace rostla, přesto potěšila. Začne ČNB znovu snižovat úrokové sazby?
Hůř už být nemůže. Důvěra podnikatelů v průmyslu v ekonomiku začíná růst
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu