Češi začátkem roku začali znovu šetřit. Maloobchodní tržby zůstaly za očekáváním
Tržby v maloobchodě se v lednu reálně meziročně zvýšily o 2,8 % a meziměsíčně snížily o 0,5 %, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Zůstaly tak za očekáváním trhu. Češi začali po Vánocích znovu víc šetřit.
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy meziročně vzrostly za prodej potravin, pohonných hmot i nepotravinářského zboží. K růstu tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Nižší tržby jsme zaznamenali u prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením a s výrobky pro domácnost. Tempo růstu maloobchodních tržeb se v lednu oproti předchozím sedmi měsícům snížilo,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Meziročně nejvíc vzrostly tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (o 6,8 %), s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 6,7 %), s oděvy a obuví (o 4,5 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 1,2 %). Tržby naopak klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 7,6 %) a s výrobky pro domácnost o (2,0 %).
„Lednový výkon maloobchodu představuje mírné zklamání,“ komentuje nejnovější statistiku Vít Hradil, hlavní ekonom společnosti Cyrrus. „Zatímco prosincový sympatický meziměsíční nárůst dával naději, že se Češi osmělují a ve větších počtech se vracejí do obchodů, nyní se zdá, že spíše pouze dočasně pookřáli pod vlivem vánočních svátků a hned po nich se vrátili k předchozí ostražitosti.“
Důvodem zhoršování spotřebitelské důvěry jsou podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy zejména horšící se vyhlídky vývoje hospodářské situace v Česku v příštích dvanáct měsících. „Na spotřebitele neblaze doléhají informace o snižování stavu zaměstnanců zejména v průmyslu, které se odrážejí v nárůstu míry nezaměstnanosti. Míra nezaměstnanosti je nejvyšší za takřka osm let,“ upozorňuje.
Zlepšení se v příštích měsících podle ekonomů příliš očekávat nedá. „Varovným signálem zůstává špatná situace v průmyslu a pokračující propouštění zaměstnanců, což se může negativně projevit i ve zpomalení domácí poptávky,“ říká ekonom Filip Pastucha z Deloitte s tím, že za celý letošní rok by se růst maloobchodních tržeb měl pohybovat kolem dvou procent.
O procento vyšší růst pak očekává Vít Hradil. „K přehnanému pesimismu v tuto chvíli není důvod. Útraty českých spotřebitelů by v nejbližším období měly pokračovat v růstu, byť přímo na nákupní horečku to zatím nevypadá,“ uzavírá.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Ekonomický paradox. Podnikatelé věří v lepší časy, spotřebitelé se budoucnosti bojí
Koncesionářské poplatky pro firmy i přes odpor svazů prošly. Kdo kolik zaplatí?
Průmysl se dál plácá kolem nuly. Obchodní válka mezi Evropou a USA ho může potopit
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu