Předplatit časopis Finmag

Český stát se propadá do dluhů. Proč si tedy samosprávy sedí na stovkách miliard?

Pavel Jégl
Pavel Jégl
15. 4. 2025
 12 377
komentář

Česko je státem, který vrší dluhy. Přesto si dovolí takový přepych, jakým je hromadění úspor obcí a krajů na bankovních účtech. A to v rozsahu, který v Evropě nemá obdoby.

Český stát se propadá do dluhů. Proč si tedy samosprávy sedí na stovkách miliard?
První místopředseda vlády a ministr vnitra, pod které systém samospráv spadá, Vít Rakušan ze STAN na tiskové konferenci po jednání vlády (2. dubna 2025) / Zdroj: Vláda ČR

Samosprávy v této zemi hospodaří s přebytky, které dosahují pozoruhodné výše. A pozoruhodný je také fakt, na který ve své nové studii upozorňuje Národní rozpočtová rada: Investiční aktivita samospráv se nezvyšuje a naprostá většina přebytků leží na bankovních účtech.

Takové hospodaření navozuje otázku: Jak se vám zamlouvá představa, že z peněz, které vám stát jako daňovým poplatníkům vezme, je vzápětí část přesunuta na účty samospráv a nese zisky bankám?

Za hodně peněz málo muziky

Český státní dluh utěšeně roste. Loni poskočil o 254,3 miliardy na 3,365 bilionu korun. Míra zadlužení vzrostla na 42 procent HDP proti 40,8 procenta HDP na konci roku 2023.

Bilance samospráv ve stejné zemi však vypadá jako z jiného světa. Míří opačným směrem. V roce 2024 se sice přebytek, který obce a kraje shromáždily, o 20 miliard snížil. Přesto dosáhl 51 miliard korun.

Úspory samospráv se tak vyšplhaly na 455,4 miliardy. To je nejvíc v dějinách země.

GrafNárodní rozpočtová rada

V porovnání s předpandemickou úrovní roku 2019 se přebytky krajů a obcí téměř zdvojnásobily a od roku 2012 vzrostly bezmála pětinásobně.

Často bývá slyšet námitka, že přebytky jdou na vrub Prahy. Jistě, Praha na nich má lví podíl. Z grafu je však patrné, že ačkoli mnohé obce hospodaří příkladně, nesyslí jen metropole. V přebytku vloni skončily zhruba dvě třetiny obcí (4 172) a jedenáct krajů.

Příčiny exploze úspor jsou zřejmé. Za prvé to jsou změny v systému rozpočtového určení daní, podle něhož se peníze rozdělují mezi stát a samosprávy ve prospěch samosprávných celků. Zatímco v roce 2012 získaly obce a kraje z výběru DPH 28,2 procenta, v roce 2023 už 34,7 procenta.

Dalším důvodem přebytků je konzervativní investiční politika zastupitelů. Rozpočtová rada ve své studii ukazuje, že investiční aktivita samospráv se nezvyšuje, a tak naprostá většina úspor leží na bankovních účtech, kde rostoucí hladina cen sráží jejich kupní sílu. Vloni tam samosprávy z 51 miliard přebytků poslaly 46,7 miliardy.

Průměrná nominální efektivní úroková míra všech obcí a krajů v roce 2024 přitom dosáhla pouze 2,9 procenta za rok, obce s méně než 100 obyvateli zhodnocovaly své peníze průměrně mírou 1,1 procenta.

A to se vyplatí?

Dcery, kterým neporučíte

Vláda nabídla obcím a krajům termínovaný vklad u ČNB se slušným zhodnocením, který by jí pomohl splácet dluhopisy. Ke konci roku 2024 ale mělo u ČNB volné peníze uloženo jen 37 obcí s více než tisíci obyvateli a jediný kraj.

Celková výše vkladů dosahovala 8,8 miliardy, což obnáší pouhá dvě procenta všech obecních a krajských úspor, upozorňuje rozpočtová rada.

Takové sdílení volných financí se dá přirovnat ke cash poolingu, který pomáhá kapitálově propojeným společnostem optimalizovat náklady. Členové skupiny s přebytky hotovosti financují levně ty, jimž hotovost schází a kteří by si jinak brali u banky drahý provozní úvěr.

Může to ale fungovat na dobrovolné bázi u státu?

U korporací podléhají dceřiné společnosti rozhodnutím mateřské firmy. Vláda však není matka a samosprávy nejsou její dcery. Stát nemůže krajům a obcím přikazovat, kam mají poslat peníze. K tomu by bylo nutné změnit ústavu.

Je přitom otázkou, zda převod peněz z daňových výnosů ze státu na obec, z obce na stát a zase zpátky vůbec dává smysl. Studie rozpočtové rady dospěla k závěru, že by bylo efektivnější zásadně změnit klíč, podle něhož se daně přerozdělují.

Mírný pokrok v mezích zákona

S přesunem daní ve prospěch státu se však nedá počítat. Co na tom, že rozdíl v zůstatcích samosprávných celků mezi Českem a dalšími unijními státy bije do očí a k tomu ještě roste?

GrafNárodní rozpočtová rada

Stranické centrály se zdráhají šlápnout do vosího hnízda. Nechtějí si proti sobě postavit politiky z regionů, což platí zejména pro STAN, který do nejvyšší politiky vyrostl z regionálních seskupení.

Stejný důvod vězí také za tím, proč Česko není schopné reformovat rozdrobený a nákladný sektor samospráv, který ve srovnání se zbytkem Evropy nemá obdoby. V zemi existuje 6 250 obcí, z nichž zhruba 4 700 nemá ani tisíc obyvatel. K tomu si můžete připočíst přebujelou regionální byrokracii s desítkami tisíc úředníků.

Slučováním samospráv by se snížily provozní náklady, obce by si sáhly na větší balík peněz, který by mohly líp využít k investicím. Vláda je však k tomu nechce tlačit zákonem. Obcím pouze usnadnila možnost dobrovolně se propojovat.

Jak je ale patrné z rostoucích přebytků, možnost dobrovolného propojení přístup obcí k financím výrazně nezměnila. Jejich spojení se až na výjimky omezuje pouze na zisk dotací pro některé projekty.

Taková politika připomíná Haškovu recesi se Stranou mírného pokroku v mezích zákona.

Peníze dorazí. Stačí je vysedět

Pokud jsou cesty k přerozdělení daňových výnosů ve prospěch státu i administrativnímu slučování obcí uzavřeny, nabízí se ještě možnost motivovat samosprávy daněmi, aby peníze investovaly a nenechávaly je ležet ladem.

Měly by být finančně zvýhodněny obce, které vytvářejí příznivé podmínky pro podnikání?

Stát by mohl samosprávy postrčit, aby vytvářely příznivé podmínky pro podnikání – investovaly do malého i středního podnikání a zakládaly průmyslové i živnostenské zóny nebo inkubátory pro začínající podnikatele. A to tím, že by obcím přenechal určitý podíl z daní místních podnikatelů – samo sebou za předpokladu neutrálního dopadu takové změny vůči státnímu rozpočtu.

Dnes mají obce své příjmy jisté, nemusí se o ně přičinit. Peníze dorazí, stačí je vysedět.

Do jejich pokladen putuje kompletní výnos daně z nemovitých věcí, pevný podíl z celostátního výnosu DPH i daně z příjmu firem a podnikatelů. Pravda, za určitou motivaci samospráv se dá pokládat příjem z podílu zaměstnanců. Ten však tvoří pouze 1,5 procenta celostátního výnosu této daně rozděleného podle počtu zaměstnanců v obci. Pro obecní rozpočty má mizivý přínos.

V divokých devadesátkách přitom získávaly obce (a tehdy také okresy) podstatnou část výnosu podle plátcovy pokladny a do jejich rozpočtů směřovala také podstatná část výnosů z daně z příjmů od místních firem.

Někteří představitelé samospráv po takové změně volají. Vláda Petra Fialy o zvýhodnění obcí, které vytvářejí příznivé podmínky pro podnikání, s nimi jednala. Návrh legislativy však neformulovala. Do voleb to zjevně nestihne. A pokud stihne, změnu zákona zákonodárci projednat nezvládnou.

Patálie s porcováním rozpočtu mezi stát a samosprávy se tak dá shrnout do jednoduché věty: Dopadne to jako vždycky.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

BYZNYS JE UMĚNÍ

Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.

BYZNYS JE TAKY VĚDA

Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?

Ohodnoťte článek

-
15
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Pavel Jégl

Pavel Jégl

Novinář a grafoman. Po studiu automatizace a robotiky na ČVUT se živil jako konstruktér. Už před listopadem 1989 ale psal – do samizdatu a taky do šuplíku. Pak si vyzkoušel politiku, když byl zvolen za... Více

Související témata

Českodotaceekonomikakomentářkrajenárodní rozpočtová radaobcesamosprávastátní dluhvláda

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

Koupit nejnovější číslo