Předplatit časopis Finmag

Češi znovu utrácejí. Maloobchod v březnu rostl, pomohly radosti i nutnosti

Adam Štěpánek
Adam Štěpánek
9. 5. 2025
aktuality

Maloobchodní tržby v Česku pokračují v růstu. V březnu 2025 se po sezónním očištění zvýšily meziměsíčně o 0,6 % a meziročně o 3,4 %. Spotřebitelé více utráceli za oblečení, kosmetiku nebo pohonné hmoty. V červených číslech zůstává prodej potravin a výrobků pro domácnost. Podle ekonomů je spotřeba domácností hlavní hnací silou ekonomiky, i když na předpandemické úrovně se tržby stále nevrátily.

Češi znovu utrácejí. Maloobchod v březnu rostl, pomohly radosti i nutnosti
Maloobchodní tržby i v březnu 2025 pokračovaly v růstu. (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Největší meziroční přírůstek podle údajů Českého statistického úřadu zaznamenal internetový a zásilkový prodej, a to o výrazných 16,1 %. Dvojciferný růst si připsaly i tržby za pohonné hmoty (10,0 %) a kosmetické výrobky (8,7 %). Naproti tomu se stále nedaří prodeji výrobků pro domácnost a ve stánkovém prodeji, kde tržby meziročně klesly shodně o 4,8 %. Potraviny hlásí drobný meziroční pokles o 0,6 %.

„Návrat českých spotřebitelů do obchodů utěšeně pokračuje, což dokumentuje nejen samotný meziměsíční nárůst celkových tržeb, ale i jeho struktura,“ komentoval situaci Vít Hradil, hlavní ekonom Investiky. „Tentokrát k růstu přispívají i zbytné statky – tedy zboží ‚pro radost‘ jako oděvy, obuv nebo rekreační vybavení,“ doplnil.

Podle hlavního analytika Citfinu Miroslava Nováka je spotřeba domácností aktuálně hlavním tahounem české ekonomiky, i když spotřebitelská důvěra na začátku roku klesala. „Růst maloobchodu bude nadále podporovat růst reálných mezd v kombinaci s nižší inflací a také nízká nezaměstnanost,“ uvedl Novák. Zároveň ale upozorňuje, že tržby se ve stálých cenách stále nedostaly na úroveň z konce roku 2019 – ve srovnání s posledním čtvrtletím před pandemií zaostávají o 2,3 %.

Růst až o tři procenta

Z pohledu sortimentu rostly v březnu nejvíce tržby za oděvy a obuv (+3,6 % meziměsíčně), dále za výrobky pro domácnost (+2,2 %) a za kosmetiku a toaletní výrobky (+2,0 %). Naopak pokles vykázaly tržby z prodeje potravin (-1,0 %), nespecializované prodejny a stánkový prodej. „Poprvé od roku 2023 klesly prodeje základních potravin,“ upozornil David Pastucha, ekonom Deloitte.

Pastucha zároveň poukázal na zlepšující se životní úroveň: „Spotřebitelské ceny v dubnu klesly pod dvě procenta, což je nejnižší hodnota od roku 2018. V kombinaci s vyšším růstem nominálních mezd se zvyšovala životní úroveň obyvatel, což vedlo také k vyšší spotřebě.“

Ekonomové se shodují, že současný vývoj maloobchodních tržeb vypadá nadějně. „Češi si letos v březnu odnesli z obchodů nejvíce zboží od listopadu 2021,“ připomíná Hradil. Zároveň ale upozorňuje, že tempo růstu může zpomalit. „Dubnová data budou na jednu stranu pozitivně ovlivněna velikonočními svátky, zároveň zde ovšem došlo k opětovnému zhoršení spotřebitelské nálady vlivem hrozby obchodní války mezi USA a zbytkem světa.“

Pastucha a Novák očekávají za celý rok růst maloobchodu mezi 2,4 až 3 %. Tahounem má být zejména domácí poptávka. Hrozbou by naopak mohlo být zhoršení situace v průmyslu a s tím spojené zpomalení růstu mezd.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

BYZNYS JE UMĚNÍ

Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.

BYZNYS JE TAKY VĚDA

Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Adam Štěpánek

Adam Štěpánek

Editor Finmag.cz. Začínal ve sportovních redakcích, poté se přeorientoval na byznys a jako redaktor a posléze editor působil na webech týdeníků Euro a Hrot. Zajímá se o zahraniční politiku a rád se nervuje... Více

Související témata

aktualityČeský statistický úřadekonomikamaloobchodonline prodejspotřeba domácnostístatistikatržby

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

Koupit nejnovější číslo