Propojíme malé s velkými a nakopneme Česko. Nová platforma slibuje startupovou revoluci
Začalo to jako snaha o silnější hlas startupů. Po půl roce má Česká startupová asociace vlastní podvýbor ve Sněmovně, pořádá konference s politiky a získává na sebevědomí. Dokazuje to mimo jiné i založením své „sestry“ v podobě České inovační platformy – ambiciózního projektu, který má odblokovat inovační potenciál Česka tím, že bude propojovat „malé“ firmy s „velkými“.

Česko dlouhodobě zůstává „mírným inovátorem“, ukazují evropská srovnání. Jen necelá polovina českých firem používá moderní technologie jako cloud nebo AI, a ještě méně jich skutečně spolupracuje s dalšími na inovačních projektech. Pak jsou tu ale průzkumy, podle nichž české firmy inovovat chtějí, ale nevědí jak.
Česká inovační platforma chce tuto situaci změnit. „Česko má obrovský, ale z velké části nevyužitý inovační potenciál. Z našich dat i mezinárodních srovnání vyplývá, že firmy mají chuť inovovat – ale často jim chybí systémová podpora, kapacity nebo příležitosti ke spolupráci,“ říká Dana Vaníčková, která stojí v čele České inovační platformy.
Zkušená manažerka s víc než dvacetiletou praxí v mezinárodním byznysu chce pomocí nové iniciativy vytvořit most mezi startupy, které přinášejí nové nápady a technologie, a zavedenými firmami či veřejnými institucemi. Inspiraci si bere z podobných – a velice úspěšných – projektů v zahraničí: ve Švédsku, Irsku či Španělsku.
„Naším cílem je přinášet konkrétní výsledky: nové obchodní příležitosti, smysluplná partnerství a inovace s reálným dopadem. Pro startupy to znamená nové velké klienty, pro zavedené firmy přístup k inovativním řešením a pro naši ekonomiku nová pracovní místa, růst HDP a vyšší konkurenceschopnost,“ dodává Vaníčková.
Propojíme velké s malými
Základem nově spuštěné platformy je takzvaný strukturovaný matchmaking – tedy řízené propojování startupů s firmami podle konkrétních potřeb. Právě v tom se inspiruje zahraničními modely. Ostatně, během čtvrtečního představování platformy vystoupili i zástupci těchto projektů, aby detailně představili, jak velký potenciál podobné iniciativy mají.
Například ve Švédsku se o propojování startupů s korporacemi a institucemi už od roku 2017 stará platforma Ignite Sweden, která podpořila už na 1 800 startupů a propojila je s víc než 370 korporátními partnery. Irsko, kde mají sídla ty největší korporace světa, od roku 2022 staví na modelu The Innovation Exchange, a Španělsko – premiant EU v ekonomickém růstu – se opírá například o iniciativu BIND, která od svého vzniku v roce 2016 stojí za víc než 350 úspěšnými startupovými projekty realizovanými ve spolupráci s velkými průmyslovými podniky.
Česká inovační platforma chce tyto přístupy lokalizovat a přenést do domácích podmínek. Už teď má první partnery – Partners Banku, firmu Stratforce.one a Svaz průmyslu a dopravy ČR. Právě se Svazem už proběhl první společný projekt, který ukázal, že firmy napříč obory – od zpracovatelského průmyslu až po finance – inovovat chtějí. Jen potřebují pomoct s tím, jak začít.
Z průzkumu mezi 105 firmami vyšlo, že jen 23 % z nich má na inovace vyčleněného člověka nebo tým. Ve většině případů inovace leží na bedrech CEO nebo manažerů, kteří mají řadu jiných úkolů. Zároveň průzkum ukázal, že 52 % firem má nějakou inovační strategii – zbytek k tomu přistupuje spíš ad-hoc. Inovace tak nejsou vždy prioritou.
„Expertní pomoc a systematický přístup by tedy pro mnoho firem mohl být řešením, které jim umožní správně vydefinovat potřeby, najít vhodného partnera a úspěšně inovace zavést – a získat tak novou konkurenční výhodu,“ hodnotí výsledky průzkumu zástupci České inovační platformy.
Cíl: české firmy s 200+ zaměstnanci
Všechny zmíněné zahraniční platformy mají navíc mezinárodní přesah: nesoustředí se tedy jen na lokální startupy, ale napříč regiony nacházejí taková partnerství, která mají potenciál místní firmy posunout dál a získat pro ně konkurenční výhodu. Z logiky věci tedy vyplývá, že prostor pro nalezení úspěšné spolupráce se s počtem podobných iniciativ zužuje.
Jak na to tedy chce jít Česká inovační platforma? „Soustředit se chceme na větší české firmy se dvěma sty a více zaměstnanci,“ upřesňuje Martin Jiránek, předseda České startupové asociace, která za novou iniciativou stojí. Spolupracuje na ní i se sítí krajských inovačních center Ynovate.
Česká startupová asociace novou iniciativu představila téměř přesně půl roku od svého založení. Za tu dobu ukázala, že s politiky umí mluvit; docílila například vlastního podvýboru pro startupy, vědu, výzkum a inovace, kde teď diskutuje o zaměstnaneckých akciích (ESOP), o startupovém zákoně i o tom, jak udělat z Česka zemi, kde se inovace nejen vyslovují, ale skutečně dějí.
„Asociace nyní komunikuje s ekonomickými špičkami všech relevantních politických stran,“ říká Jiránek. „Ze zpětné vazby od politiků, která nás velmi těší, vnímáme, že partnera pro startupová témata a transformaci na inovativní ekonomiku chtějí a spolupráci s námi oceňují,“ dodává a věří, že i vzhledem k aktuální situaci přežije zájem politiků i nadcházející parlamentní volby.
Do konce roku chce asociace dotáhnout legislativní návrhy – nejen startupový zákon, ale i „incentivy pro rozvoj investorského prostředí, posílení kapitálového trhu, rozvoj krajských inovačních center či příprava 28. režimu na úrovni EU.“
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Startupová revoluce v Česku? Politici konečně našli společnou řeč
Delaware počká. Když se startup žene do Ameriky, prodělá
Učí stroje předvídat svět, zaujal i Čechy. Startup DiffuseDrive slibuje revoluci na poli autonomie
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články