Čínské cetky zaplavují Evropu. Postaví se Brusel konečně na odpor?
Novou Hedvábnou stezku z Číny do Evropy pohání internet. Levné zboží z čínských internetových tržišť začíná na starém kontinentu drtit celá průmyslová odvětví a nevyhýbá se ani Česku. Nejvyšší čas s tím něco udělat. Jenže rychlost mezi charakteristické vlastnosti Evropské unie nepatří.

Evropa – a s ní i Česko – se topí v sílícím přílivu levných balíků z třetích zemí s cenovkou do 150 eur (3 750 korun), ze kterých se neplatí clo. Loni jich do Evropské unie dorazilo na 4,6 miliardy, zatímco o rok dříve „pouhých“ 2,3 miliardy.
Devět z deseti těchto zásilek přitom pochází od čínských gigantů internetového obchodu, jakými jsou Temu, Shein nebo AliExpress. A to je alarmující dominance, která by měla s politiky pohnout.
Zoufalství v záplavě balíků
Spotřebitelé mohou mít radost z láce zboží, které na čínských tržištích zakoupili – samo sebou pouze tehdy, pokud jim nepřišel šunt. Ti, kdo v Evropě dělají byznys v tradičních odvětvích, zejména v oděvním průmyslu, kosmetice nebo ve výrobě hraček, však lomí rukama nad ztrátami, které jim čínská konkurence způsobuje.
Pro mnohé podnikatele v evropských zemích přitom může být brzy ještě hůř. Rostoucí příval malých balíčků z čínských tržišť se může změnit v tsunami. Dá se totiž předpokládat, že z Asie dorazí do Evropy zboží, které mělo původně skončit na americkém trhu.
Kdo bude tuhle záplavu kontrolovat?
Už nyní ji evropské státy nezvládají a Česko není výjimkou. Na letišti v Mošnově se celníci potýkají s přílivem drobných balíčků. Den co den tam přistávají letadla přivážející víc než čtvrt milionu balíků ze třetích zemí, z nichž podstatnou část tvoří zásilky, pro které platí výjimka z cla. Na začátku dekády tam přitom balíky počítali na tisíce. Zkontrolovat přitom zvládnou jen stovky z nich.
Číňané na nás vyzráli
Ve Spojených státech, podobně jako v Evropě, se až donedávna za balíčky s levným zbožím nazývané de minimis clo neplatilo. Donald Trump však hodil Číňanům do byznysu s neclenými zásilkami vidle. Počátkem května pro balíky do 800 dolarů (17 800 korun) bezcelní režim zrušil.
V USA se tím levná produkce nabízená čínskými tržišti stala méně atraktivní. Lze proto tušit, že její část e-shopy přesměrují do Evropy.
Podnikatelé na starém kontinentu vyzývají Evropskou komisi, aby je před takovou tsunami ochránila. Jejich svazy přitom poukazují na kontroly v unijních zemích, které naznačují, že zboží – zejména od diskontních prodejců Temu a Shein – často nesplňuje kritéria povinná pro evropské výrobce. A to jim dává konkurenční výhodu.
Český Svaz obchodu a cestovního ruchu upozorňuje, že čínský výrobce ušetří na tom, že neplní standardy pro bezpečnost a normy související s ochranou životního prostředí, zhruba 30 procent u domácích spotřebičů a další elektroniky, až 35 procent u textilu a obuvi a téměř 40 procent u hraček.
Celníci také vypovídají, že balíky z Číny bývají podhodnocené a zboží je často rozdělováno do několika zásilek, aby se vešlo do celní výjimky. Kromě toho se čínské e-shopy vyhýbají poplatkům za odpady.
Mohou ale být výzvy podnikatelů k rychlé akci vůči zmíněným tržištím úspěšné? Rychlost, jak připomíná server Eurointelligence, nepatří mezi charakteristické vlastnosti Evropské unie.
Vzpoura na lodi Evropa
Trump zpoplatnil (proclil) malé balíky jedním rozmáchlým podpisem. Stačilo udělat fixem několik ostrých tahů trojúhelníkových tvarů připomínajících zápis zemětřesení ze seismografu. Tečka. Vyřízeno.
Málokdo si patrně přeje, aby se v Bruselu rozhodovalo o evropské politice dekrety. Nerozhodnost Evropské unie je však tristní.
V bruselském ústředí se začalo o přísnějším přístupu k malým balíčkům ze třetích zemí uvažovat už v roce 2023. Komise ho však spojila s revizí Celního kodexu sedmadvacítky. A naplánovala ho, věřte-nevěřte, až na rok 2030! Později termín přiblížila na rok 2028.
Na takový přístup padne jako ulité rčení chodit s křížkem po funuse. Podnikatelské svazy upozorňují, že situace nazrála pro řešení. A česká Asociace pro elektronickou komerci odhaduje, že čínská tržiště mohou do pěti let spolknout polovinu objemu české e-commerce.
Francouze už liknavost Evropské komise dopálila do té míry, že vyhlásili vlastní plán na zpoplatnění drobných zásilek ze třetích zemí. Jejich vláda by chtěla z vybraných manipulačních poplatků, což by fakticky byla cla, hradit náklady na kontrolu balíků.
Pokud by ale zmíněné opatření zavedla pouze Francie, nemělo by valný dopad. „Když se Francie pustí do zavádění poplatků sama, bude firmám trvat pouhých 48 hodin, než přepraví své zásilky do belgických zpracovatelských center,“ vysvětluje v textu na webu Politico belgický celník.
Francouzům to je jasné, proto vyzývají ostatní unijní státy ke stejnému postupu. A Evropské komisi dali „ultimátum“, aby přijala legislativu, kterou by drobné balíčky zpoplatnila v celé Unii nejpozději od začátku příštího roku.
Že by se z francouzské iniciativy nakonec vyvrbila vzpoura na „lodi Evropa“? Dalo by se to tak nazvat, protože Evropská unie je také unií celní, v níž platí jednotný celní režim.
Pohne se Brusel k akci?
Sílící tlak na řešení nekontrolovaného přílivu zboží z čínských tržišť a hrozba rebelie v celní unii dává tušit, že se Brusel v příštích týdnech či měsících může rozhoupat, zalepit díru v systému a možná i přimět prodejce, aby kontrolovali zboží odesílané do Evropy.
Bylo by ale žádoucí, aby nezůstalo jen u obrany evropské produkce. Evropská komise by měla domácí firmy nejen chránit před zvýhodněnými dovozy, ale také pečovat o jejich konkurenceschopnost tím, že jim ulehčí od regulací, které na ně v minulých letech naložila. A které je dusí.
Pro Komisi by to mělo být samozřejmostí, vždyť se k takovému postupu zavázala. A pokud by slib nakrásně splnila, byly by evropské firmy efektivnější a také odolnější vůči čínské konkurenci.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Temu, Shein a další…? Zbytečný humbuk, malým e-shopům se daří i tak
Je český autoprůmysl v ohrožení? Americká cla na dovoz automobilů očima expertů
USA v celní válce nezvítězí. Co dělat, aby ji vyhrála vaše firma?
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2