Předplatit časopis Finmag

Varování z burzy: Nové emisní povolenky zdraží živobytí i podnikání víc, než Brusel připouští

Pavel Jégl
Pavel Jégl
3. 6. 2025
 17 641
komentář

Do Evropy se blíží další zdražování, regulace, přerozdělování i dotace a s tím spojená byrokracie. Zatíží spotřebitele i podnikatele a nevyhne se ani Česku. Bude to důsledek emisních povolenek druhého typu. Významně zdraží i benzin.

Varování z burzy: Nové emisní povolenky zdraží živobytí i podnikání víc, než Brusel připouští
Nové emisní povolenky mohou cenu benzinu zvýšit až o 4,20 koruny za litr. (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Zelená politika nás bude v blízké budoucnosti bolet víc než dosud. Mnoho na tom nezmění ani její ušlechtilý cíl – snížit emise skleníkových plynů, které pohánějí změnu klimatu, a dosáhnout uhlíkové neutrality. Tuhle realitu bychom si měli připomenout před startem další etapy Green Dealu.

Budíček! Ceny stoupají

Evropská unie se chystá spustit další ze svých monstrózních projektů – povolenky druhého typu, které zpoplatní emise ze silniční dopravy, z vytápění budov a malého průmyslu.

Projekt ETS 2 naváže na obchodování s emisemi v systému ETS (EU Emissions Trading System), který zahrnuje zejména těžký průmysl, velké elektrárny, teplárny nebo námořní dopravu. Nové poplatky se budou platit od roku 2027. Systém se však dal do pohybu už letos v květnu, kdy s povolenkami ETS 2 začala obchodovat komoditní burza ICE.

První data z burzy jsou přitom alarmující. Naznačují, že vytápění nebo doprava mohou zdražit výrazněji, než by se dalo předpokládat z předpovědí těch, kteří ETS 2 prosadili a obhajují. Cena nových povolenek, přesněji kontraktu na povolenku spotřebovanou v roce 2028, se po zahájení obchodování počátkem května pohybovala kolem 73 eur (1 815 Kč) za tunu vypuštěného oxidu uhličitého nebo jeho ekvivalentu. Koncem měsíce už přesáhla 80 eur (1 990 Kč).

Jak by tyto hodnoty ovlivnily budoucí ceny fosilních paliv? Z kalkulačky webu Fakta o klimatu vychází, že sedmdesátieurový poplatek by zvedl ceny benzinu o 4,20 koruny za litr, nafty o 4,60. Cena zemního plynu pro domácnosti by poskočila o 23 a cena hnědého uhlí o 75 procent.

Vláda Petra Fialy se už dovtípila možných dopadů systému na ceny a vyjednává o odkladu ostrého startu ETS 2 na rok 2028 a jeho úpravách. Šance na úspěch takové iniciativy, se kterou kabinet přichází pět minut po dvanácté – poté, co ETS 2 v Bruselu schválil – jsou ale nevalné.

Bez obav, zregulujeme to a zadotujeme

Cifry z burzy by nás každopádně neměly zaskočit. Potvrzují výsledky modelů, které simulují cenovou trajektorii CO₂ a které už dříve publikovaly společnosti zaměřené na analýzy nízkouhlíkové ekonomiky i výzkumné ústavy. Naznačují, že mohou i několikanásobně překonávat cenový strop stanovený v Bruselu na 45 eur (1 120 korun) za tunu CO₂.

Z modelování společnosti ClearBlue například vyplývá, že cena emisní povolenky ETS 2 do přelomu desetiletí dosáhne 105 eur na tunu CO₂. A pokud se vám z takového numera nezatočila hlava, můžete se podívat na model agentury Veyt. Podle něj v roce 2031 hodnota povolenky vystoupí až na 210 eur za tunu. V takovém scénáři by litr benzinu nebo nafty zdražil o zhruba 13 korun.

Za zdražováním bude postupné snižování počtu vydaných povolenek, které způsobí převis poptávky nad nabídkou. Nabídka povolenek v systému by měla být snižována tak, aby Evropská unie k určitému datu dosáhla plánovaného omezení emisí.

Ti, kteří vypouštějí CO₂, budou platit jako mourovatí a čím dál víc, což by je mělo přimět k investicím do klimaticky neutrálních nebo šetrnějších technologií a k tomu, aby si například pořizovali elektromobily, tepelná čerpadla či fotovoltaiku. Ke stejnému postupu je mají motivovat také dotace, které budou vypláceny z výnosů ETS 2.

Z modelů ClearBlue a Veyt každopádně vyplývá, že ceny fosilních paliv mohou růst do výše, kterou si mnozí politici nepřipouštějí, nebo si o ní nedovolí mluvit na veřejnosti.  

Je jasné, že zdražení paliv dolehne zejména na domácnosti s nízkými příjmy a na podniky, které za pohonné hmoty a energie vynakládají významnou část příjmů. Systém ETS 2 proto bude spojen s masivním přerozdělováním, s dotačními programy, sociálními kompenzacemi i regulacemi. To vše bude válcovat tržní ekonomiku a vyvolá poptávku po další administrativě i státní byrokracii – tedy po tom, co byznysu na starém kontinentu podráží nohy.

Taková politika se dá popsat proslulým bonmotem Ronalda Reagana: „Pokud se to hýbe, zdaň to. Když se to stále hýbe, reguluj to. A když se to přestane hýbat, dotuj to.“

Rozkaz zněl jasně…

Plánovači v Bruselu stanovili v roce 2020 pro systém ETS 2 strop 45 eur za tunu CO₂, který se má zvyšovat o inflaci. Pokud bude překročen, do oběhu se uvolní další povolenky, aby se nárůst cen zmírnil. Kromě toho má být vytvořen sociální klimatický fond na podporu zranitelných domácností. Česko z něj bude moci mezi roky 2026 až 2032 využít 50 miliard korun.

Bude to ale stačit na zmírnění aspoň těch nejtvrdších dopadů? A podaří se udržet cenu povolenky poblíž plánovaného stropu?

Mnozí experti o tom pochybují. „Mezi plány a realitou bývá značný rozdíl a o tvorbě cen v novém systému obchodování s emisemi víme málo,“ připomíná Michel Pahle, expert na trhy s uhlíkem z Postupimského institutu pro výzkum změny klimatu.

Pokud se na tom dohodnou a pokud se to ukáže jako nezbytné nebo žádoucí, mohou však politici do systému zasáhnout a upravit ho i po jeho spuštění. A to také za cenu, která je dnes nemyslitelná – rozmělnění cílů Green Dealu.

Bylo by tristní, aby za všech okolností postupovali podle zásady: „Rozkaz zněl jasně, emise nesmí projet (uniknout)“.

Bojíte se zdražování plynu a benzinu?

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

FILANTROPIE JE UMĚNÍ

Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?

BYZNYS JE HRA

Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?

Ohodnoťte článek

-
20
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Pavel Jégl

Pavel Jégl

Novinář a grafoman. Po studiu automatizace a robotiky na ČVUT se živil jako konstruktér. Už před listopadem 1989 ale psal – do samizdatu a taky do šuplíku. Pak si vyzkoušel politiku, když byl zvolen za... Více

Související témata

benzinbyznysemisní povolenkyenergieEvropská uniegreen dealkomentářplynpodnikánízemní plyn

Letní příběh

MICHAEL KORS pro ni

MICHAEL KORS pro ni

2390 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo