Předplatit časopis Finmag

Pomáháme roztlačit těžkou káru podnikání, říká investor Michal Tesař

Lucie Kocurová
Lucie Kocurová
18. 6. 2024
BrandInsight

Nabízí půl milionu a dobré rady a kontakty k tomu. Newton University Angel Fund už pomáhá v rozjezdu sedmi projektům, a brzy k nim přibydou další. Vítáni jsou všichni, od studentů po padesátníky.

Pomáháme roztlačit těžkou káru podnikání, říká investor Michal Tesař
Michal Tesař, spoluzakladatel Newton University Angel Fund / Zdroj: Se souhlasem Michala Tesaře

Co znamená název Newton University Angel Fund?

V názvu se spojují dva prvky: Newton University, což je škola, v jejímž prostředí náš fond vznikl, a Angel Fund, což vyjadřuje, jaký typ investora jsme. Ačkoli ale náš fond vznikl v univerzitním prostředí, chtěli jsme, aby měl všechny potřebné náležitosti, proto máme i registraci u České národní banky, i když jen nejnižšího stupně.

V hantýrce startupů se investorům, kteří pomáhají projektům v začátcích, říká 3F – Family, Friends a Fools. My jsme ti Fools neboli blázni. Ve srovnání třeba s venture fondy totiž vstupujeme do projektů ve velmi rané fázi, a pomáháme zakladatelům, aby se jejich nápad vůbec dostal na svět a rozjel se.

Michal Tesař

Michal Tesař
Se souhlasem Michala Tesaře

Vystudoval VŠE v Praze. Více než pětadvacet let působí v oblasti korporátních financí a fúzí a akvizic, přičemž posledních pět let je také „andělským investorem“ do startupů. Zároveň působí i na Newton University. Je jedním ze zakladatelů Newton Unversity Angel Fund.

Jak dlouhou historii za sebou máte a jak se vám daří?

Fakticky jsme naši aktivitu rozjeli v roce 2022, kdy jsme začali investovat. Momentálně máme zainvestovaných šest projektů a teď během pár týdnů bychom chtěli realizovat sedmý. V pilotním ročníku jsme si věci vyzkoušeli, osahali jsme si je, hledali jsme tu pravou strukturu. A teď už rozjíždíme další ročník, kde nám to, jak věřím, půjde rychleji. Celý ten cyklus – tedy nasbírat peníze od investorů a zainvestovat je do projektů – by měl nyní trvat opravdu kolem jednoho roku. Je to i třeba, aby každý rok přicházely nové peníze a investiční cyklus se otáčel, jak má.

Musím také říct, že si ke každému cyklu bereme ze školy tým studentů a studentek, kteří odvádějí velký kus práce. Pomáhají se sháněním projektů a jejich prověřováním a vůbec se účastní celého procesu – a získávají tak úžasnou praxi, k jaké by se asi jindy a jinde nedostali. Umožňují mi, aby všechno běželo, a já se zároveň mohl věnovat i svojí běžné pracovní a investorské činnosti.

Kde jste vzali peníze na rozjezd fondu a kdo jsou typově vaši investoři?

Fond jsem založil já společně s Newton University a ještě s Jirkou Koleňákem. My jako zakladatelské trio jsme museli samozřejmě zainvestovat i svoje peníze, abychom ostatním investorům ukázali, že si za svým plánem stojíme a nasazujeme i vlastní kůži. Jelikož jsme ten nejméně regulovaný fond, tak ani nemůžeme veřejně lidem nabízet, aby se do něj zapojili, a počet účastníků je limitován číslem dvacet.

Ti, kdo s námi zatím investují, se rekrutují například z úspěšných absolventů naší školy a z lidí, kteří se kolem univerzity pohybují. Se všemi se známe, i když třeba ne nějak intenzivně, a znamená to, že všichni uvnitř té komunity si důvěřujeme. Naší filozofií jsou investice s přesahem. Ten, kdo by chtěl jenom zhodnocovat peníze a na ničem jiném mu nezáleželo, by asi šel jinam. Pro nás je důležitá myšlenka, že někoho podpoříme, pomůžeme mu se postavit na vlastní nohy a rozjet svůj vlastní byznys. Chceme na tom samozřejmě i vydělat, ale stát se může ledacos.

Jak si teď stojíte s rentabilitou? Přesná čísla asi nejsou úplně veřejná, ale přece jen, můžete naznačit?

Ta ziskovost má dvě roviny. První jsou průběžná čísla, která jsou hodně teoretická, protože do chvíle, než svůj podíl v projektu prodáte, si nemůžete být jisti, kolik za něj dostanete. Jeden z těch sedmi projektů, do nichž jsme investovali v pilotním ročníku, se ještě nevydal cestou stoupajících zisků, které nám malovali při své prezentaci. To ale ještě vůbec neznamená, že je to propadák a měli bychom ho odepsat, prostě to jen jde pomaleji, než jsme čekali. Na druhou stranu máme projekt, který už získal druhé kolo financování, což znamená, že do něj vstoupili další investoři s mnohem vyšší valuací.

Je to opravdu hodně individuální a my víme, že i projekt, který je momentálně tak trochu spící, se může odrazit a stát se hvězdou. A zároveň, dokud nemáme peníze na účtech, tak se nemůžeme tak úplně spoléhat na to, že jsme na něčem už vydělali. Jinak cílíme na výnos 20 procent p.a. a věřím, že ho dosáhneme.

A co projekty, které se u vás o investici ucházejí. V jaké fázi musí být, abyste o něm uvažovali? Stačí mít jen dobrý nápad?

Dobrý nápad je ještě na investici málo, s takovým je možné se k nám do školy přihlásit do podnikatelského inkubátoru nebo akcelerátoru, kde se „dopeče“ a stane se z něj projekt. To je fáze, kdy ještě nemusíte být na trhu, nemusíte mít zákazníky a generovat příjmy. My do projektů často přicházíme v momentě, kdy jsou – dejme tomu – půl roku před vstupem na trh. Ale měli jsme i projekty, které už na trhu byly, takže ani to není překážkou.

Nicméně nejobvyklejší situace je, že naše pomoc vede k uvedení produktu nebo služby na trh v nějaké i celkem minimalistické verzi. To mimochodem se zakladateli často řešíme. Oni si přejí, aby jejich produkt šel na trh už v dokonalý a s velkou vizí. Na to my říkáme – pojďme do toho teď spíš v obyčejnější, základní verzi. Pokud se potvrdí, že se na trhu za nastavenou cenu prosadí, tak pak jistě přijdou další investoři s dalšími penězi, za něž ho pak je možné vyšperkovat.

Takže když to shrnu, často jsme v pozici jakýchsi spoluzakladatelů.

Nabíječky na iPhonyBasefound

První investicí Newton University Angel Fund byly bezdrátové nabíječky na iPhony od firmy Basefound

Z jakých segmentů podnikání se vám projekty většinou rekrutují?

Jsme otevření všemu, co je legální a co dává smysl. Mnozí investoři chtějí jen odvětví, která jsou hodně sexy, jako třeba IT. To nás taky zajímá, ale jsme otevření tomu se dívat na věci, které jsou lokálnější, normálnější. Naše první investice byly bezdrátové nabíječky na iPhony, další byla do mravenčích farem, třetí investicí byla aplikace Believer pro věřící lidi, další byla luxusní pánská kosmetika a teď se dotahuje investice v oblasti využití inovativních metod ve zdravotnictví, takže ta škála je pestrá.

Máme na webu formulář, kde stačí zanechat kontakt a stručný popis projektu a my se ozveme zpátky. Také spolupracujeme s regionálními inovačními centry, kde se také setkáváme s lidmi, kteří něco rozjíždějí ve svém okolí, další nápady pak sbíráme u nás ve škole. Opravdu jsme všemu otevření.

Nehlásí se vám tedy jen mladí lidé a studenti?

Vzhledem k tomu, že univerzita je spoluzakladatelem fondu, tak primárně byl určen komunitě kolem naší školy. Jenže už během prvního ročníku jsme si řekli, že ho otevřeme úplně komukoliv. Nemusí to být studenti, nemusí jim být dvacet let – může přijít i někdo z mojí generace téměř padesátníků. Věříme, že diverzita je obohacující. Jsem rád, že se nám podařil mix, kdy tady máme většinu dvacetiletých kluků, ale i starší lidi z generace X, kteří už nějakou dobu pracují, fungují a přinášejí zase svoje zkušenosti, které třeba nabrali v podnikání nebo při práci pro korporace. Jejich vhled a přístup je úplně jiný a velmi cenný.

Co očekáváte od investora?

Jak vlastně funguje vaše investice a o kolik peněz se jedná?

V pilotním ročníku jsme investovali do každého projektu 300 tisíc, letos už to bude půl milionu, protože se nám povedlo sehnat víc peněz. Za ně si koupíme podíl v projektu. Neznamená to nic jiného, než že zakladatelům pomůžeme roztlačit tu těžkou káru v počátcích. Chceme samozřejmě, aby se nám peníze vrátily i se zhodnocením, nicméně není naším cílem, aby přišel nějaký velký investor a celý projekt spolkl. Pro nás úspěšný exit z investice znamená, že úspěšný projekt té investice pravděpodobně proběhne směrem k původním zakladatelům. My jim pomůžeme s rozjezdem a s rozumným zhodnocením od nás pak nás podíl odkoupí. Je to méně dynamický styl byznysu, ale my si za ním stojíme.

A kromě finanční podpory? Mluvíte jim do toho, jak projekt řídit?

Někteří zakladatelé moc nechtějí, abychom do toho mluvili. Jsou tu dvě roviny. Jedna je, že vstupujeme do minoritního podílu, takže ani nemůžeme rozhodovat o tom, co ta společnost dělá. V počátcích spolupráce se setkáváme jednou za měsíc, později máme nastavený reporting jednou za čtvrtletí. Schůzky slouží k tomu, že si popovídáme, co se povedlo, nepovedlo, na jakých křižovatkách stojí a kam se vydat. Můžeme jim pomoct otevřít dveře někam, kam by se sami nedostali. Můžeme jim něco domluvit zadarmo, něco za přátelskou cenu a někdy pomáháme i s takovými věcmi, jako je kontrola České obchodní inspekce. Prostě podle toho, co jaký projekt potřebuje a do čeho si zakladatelé nechají mluvit. My můžeme poradit, ale je na nich, co si z toho vezmou – a to jim nemůžeme vyčítat.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Newton University Angel Fund

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Lucie Kocurová

Lucie Kocurová

Píše hlavně o vzdělávání, a to jako editorka webového magazínu EDUzín a externí redaktorka Akademie Lidových novin. Dříve pracovala převážně v České televizi, a to například jako redaktorka pro Černé ovce... Více

Související témata

andělský investorBrandInsightbyznysfinancováníinvesticeinvestiční fondyJak začít podnikatKdo hýbe miliardamiMiliardy v pohybupodnikáníPodnikavé Českostart-upstartupyvýnosyzhodnocení

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo