Vrácení DPH z EU. Podmínky, limity, termíny a jak na podání žádosti
Podnikatelé registrovaní jako plátci DPH mohou žádat o vrácení daně zaplacené v zahraničí. Kdo má na vratku nárok a jaké termíny si ohlídat? Poradíme v našem přehledu.
Vrácení DPH z EU: Co v textu najdete
Jednou z výhod plátcovství DPH je nárok na odpočet daně – možnost odečíst si daň z transakcí souvisejících s podnikáním. Nárok na vrácení DPH přitom podnikatelé mají i v případě určitého zboží a služeb, které pořídí v Evropské unii.
Kdo může žádat o vratku DPH z EU?
Kdo chce žádat o vrácení DPH, musí vždy splňovat základní podmínku – být v Česku registrovaný jako plátce DPH. Někteří podnikatelé se musí registrovat povinně (při dosažení určitého obratu, když splní podmínky stanovené zákonem), zároveň se lze registrovat dobrovolně. Podrobnosti v článku:
Dalším předpokladem pro úspěšnou žádost o vratku je i to, že nejste registrovaným plátcem DPH ve státě, kde nákup proběhl a nemáte zde sídlo, ani provozovnu.
Na vrácení DPH naopak nedosáhnete, jestliže jste v období, za které o refundaci žádáte, uskutečňovali pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet. To se týká podnikatelů, kteří například poskytují finanční a pojišťovací služby, zdravotní služby nebo sociální pomoc.
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
Jaké náklady lze refundovat?
Jakákoli vratka DPH – z tuzemska i zahraničí – se vždy týká jen zboží a služeb, které pořídíte v souvislosti s vaším podnikáním. Pokud jde o přeshraniční nákupy, je ale potřeba rozlišovat jejich druh.
Obecně je většina transakcí v rámci EU od DPH osvobozená, případně se daní ve zvláštním režimu (Reverse charge, One Stop Shop). Jde ale hlavně o obchody, během kterých jednáte z pozice podnikatele – nakupujete materiál nebo třeba vybavení kanceláře.
Nadto lze o vrácení DPH žádat i u nákupů, které za hranicemi uděláte jako běžný zákazník a danou věc či službu na místě spotřebujete. Pořád ale samozřejmě musí souviset s vaším podnikáním. V praxi jde především o situace, kdy vy, nebo třeba váš zaměstnanec, vyjedete na zahraniční pracovní cestu. Typickým příkladem nákladů spojených se služební cestou jsou pohonné hmoty, ubytování v hotelu, parkovné, jízdné nebo platby za taxík.
Zároveň je ale třeba počítat s tím, že podmínky pro vrácení DPH nejsou všude stejné, jednotlivé země si mohou určit vlastní pravidla. Někde proto nepochodíte s účtenkou za taxík, jinde neuznávají ani pohonné hmoty, nebo proplatí jen část daně.
Finanční správa chce každopádně všechny platby prokázat, proto je nutné schovávat si veškeré platební doklady.
Kdy podat žádost o vrácení DPH z EU?
O vrácení DPH nelze žádat po každé cestě do ciziny, rozhodující je vždy výše vratky. Přesné mantinely určuje zákon o dani z přidané hodnoty, podle kterého dělá období pro vrácení daně maximálně jeden kalendářní rok a nejméně tři kalendářní měsíce. Částka daně, o kterou žádáte, přitom nesmí být nižší než ekvivalent částky:
- 400 eur za období kratší než jeden kalendářní rok, ale ne kratší než tři měsíce, nebo
- 50 eur za období jednoho kalendářního roku nebo období kratší než tři měsíce, pokud jde o zbytek kalendářního roku.
Zároveň platí, že žádost za předcházející rok se vždy podává maximálně do konce září roku následujícího. Kdo by si tedy chtěl požádat o vrácení DPH za rok 2023, musí vše zprocesovat nejpozději do letošního 30. září. Když termín prošvihnete, nárok na vrácení daně zaniká.
Jak na podání žádosti o vratku DPH z EU?
Žádost o vrácení DPH v rámci EU se podává výhradně elektronicky skrze portál Moje daně. Jestliže žádáte poprvé, musí samotnému podání vždycky předcházet ještě žádost o přístup do aplikace pro vrácení DPH. I tuto žádost vyřídíte online na daňovém portále, kde vyplníte Žádost o přidělení přístupu do Aplikace pro vrácení daně z přidané hodnoty plátcům v jiných členských státech. Žádost stačí podepsat uznávaným elektronickým podpisem, nebo odeslat skrze datovou schránku. Pozor – zvoleným způsobem se pak budete do aplikace také přihlašovat.
Na zpracování vaší žádosti má Finanční správa 15 dní. Kladné rozhodnutí – tedy udělení přístupu do aplikace – obdržíte v SMS, případné zamítnutí písemně.
Jakmile dostanete přístup do aplikace, můžete přejít na podání žádosti o vratku. Opět prostřednictvím portálu Moje daně, kde se skrze záložku Vrácení DPH přihlásíte datovkou, nebo elektronickým podpisem. K žádosti se přikládají zmíněné kopie účetních dokladů. Finanční správa následně přepošle vyplněnou žádost správci daně státu, ze kterého chcete DPH vrátit.
Počítejte s tím, že celý proces je poměrně zdlouhavý. Rozhodnutí o vrácení daně by vám měl berňák doručit do čtyř měsíců. Pokud si od vás ale během této doby vyžádá ještě doplňující údaje, vše se může protáhnout až na osm měsíců. Jakmile ale budete mít rozhodnutí o vratce v ruce, peníze by vám měly na účtu přistát do deseti dní.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Auto a podnikání: přečtěte si, jak na náklady, odpisy a odpočet DPH
Když se v podnikání nedaří a kupí se dluhy. Jak probíhá exekuce OSVČ?
Zrušit zaměstnanci dovolenou nebo ho z ní odvolat? Můžete. Ale bude vás to něco stát
Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu
Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.
SPORTEM K BYZNYSU
Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem
BYZNYS JE HRA
„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu
Související témata
Související články