Předplatit časopis Finmag

Dluhy? Raději ne, říkají podnikatelé

Jana Fišerová
Jana Fišerová
1. 10. 2024
BrandInsight

Devadesát procent českých podnikatelů, kteří si vzali půjčku, ji považují za břemeno. Ukázal to průzkum neziskové organizace CARE Česká republika, který se zaměřil na mikro a malé podniky v rámci programu Strive Česko. Poukázal také na potřebu větší finanční gramotnosti a jednoduššího přístupu k financování.

Dluhy? Raději ne, říkají podnikatelé
Čeští podnikatelé si myslí, že nemají dostatek informací o možnostech financování / Zdroj: Shutterstock

V Česku představují mikro a malé firmy (anglicky micro and small enterprises, tedy MSEs) 98,9 % podniků a zajišťují téměř polovinu zaměstnanosti a více než třetinu celkového HDP. Přesto se zřídka dostávají do popředí zájmu, který je obvykle vyhrazen pro jejich větší protějšky. A to často vede k tomu, že jsou méně odolné a nemají přístup k takové míře pozornosti a institucionální podpory, jakou získávají větší podniky s menšími obtížemi.

Kondice MSEs v Česku, zkušenosti jejich majitelů či jejich přístup k financování, to vše byla hlavní témata letošní série průzkumů nazvaných Touha prosperovat. Z tohoto již třetího ročníku vyplynulo mimo jiné i to, že hned čtvrtina českých podnikatelů by měla problém pokrýt jakékoli nouzové výdaje. V roce 2022 to přitom byla jen pětina.

Informace chybějí

Čeští podnikatelé si myslí, že nemají dostatek informací o možnostech financování. Jeden z pěti označuje své povědomí o bankovních úvěrech za špatné, a mezi těmi, kteří mají nižší než středoškolské vzdělání, se tak hodnotí dokonce 47 % z nich. Více než dva z pěti pak hlásí špatné povědomí o vládních a nebankovních dluhových možnostech, polovina zase o kapitálovém financování a crowdfundingu.

Téměř čtvrtina z nich informace o soukromém nebo vládním financování aktivně nevyhledává. Česká vláda i soukromé finanční instituce by proto měly porozumět různým cestám, které podnikatelé používají k získávání informací, a podle toho je využít k prohloubení znalostí o možnostech, které jsou pro ně k dispozici.

Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.

Půjčit si a růst

Obecně se dá říci, že mezi českými podnikateli je zakořeněný odpor vůči externímu dluhu, protože si cení své finanční nezávislosti a autonomie. Ty z mála podniků, které hledají externí financování, sahají nejčastěji po tradičních možnostech, jako jsou bankovní úvěry.

Pouze čtvrtina podnikatelů hledala za poslední tři roky soukromé financování, hned tři z pěti raději volí život bez dluhů. O něco vyšší zájem je o státní financování, o které se pokoušela přibližně třetina drobných podnikatelů. Průzkum také ukázal, že polovina těch, kteří se snaží získat soukromý úvěr, zkoumá právě i státem podporované financování.

Značná část menších podnikatelů a živnostníků plánuje, že se vyhnou externímu financování i v budoucnu. Raději dávají přednost interním prostředkům a provoznímu cash-flow k podpoře svých aktivit. Nicméně ti, kteří plánují využít tuto cestu, ať už pro investice do digitalizace, kapitálová zlepšení, či zlepšení pracovního kapitálu, odrážejí promyšlený a strategický přístup k růstu podnikání.

Celkově je z tohoto průzkumu – s jehož výsledky se můžete seznámit na webové platformě Pro podnikavé – zjevná potřeba zvýšit finanční gramotnost, najít jednodušší cesty k přístupu k financování a flexibilitě v designu finančních produktů a programů. Pro politiky a finanční instituce by měly být tyto poznatky vodítkem k vývoji dostupnějších, relevantnějších a podpůrných finančních mechanismů, které odpovídají potřebám a hodnotám českých mikro a malých podnikatelů. A to je klíčem k vytvoření prostředí, kde MSEs nejen přežijí, ale budou i prosperovat.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Strive Česko

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

ŠKOLA JE BYZNYS

Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?

BYZNYS JE HRA

Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?

Ohodnoťte článek

-
-1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jana Fišerová

Jana Fišerová

Je zodpovědná za výzkumné aktivity programu Strive Česko neziskové organizace CARE Česká republika a platformy Pro podnikavé. Soustředí se na výzkum podnikatelského prostředí v Česku s důrazem na ženy... Více

Související témata

BrandInsightCash flowdluhyfinancefinancovánífinanční gramotnostfirmypodnikateléPodnikavé Českoprůzkumyúvěry

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Koupit nejnovější číslo