Proč koupit víno, které nevypijete. Alternativní investice jsou na vzestupu, hlavně mezi mladými
Některé tuzemské domácnosti disponují rekordními úsporami. Proto u nejbohatších Čechů roste zájem o alternativní komodity, které mohou vhodně doplnit investiční portfolio, píše v komentáři pro aktuální číslo tištěného Finmagu František Novák.

Ještě nikdy v historii se Češi, Moravané a Slezané neměli lépe. Nejspíš s takovým tvrzením většina lidí nebude souhlasit, ale údaje České národní banky (ČNB) ukazují, že se v loňském roce za první tři kvartály úspory tuzemských domácností zvýšily o 134 miliard korun. Přesto většina Čechů neušetří nic a úspory rostou o to rychleji u nejbohatší části populace. Na začátku loňského září měli lidé na účtech 3,8 bilionu korun, což je podle ČNB další rekord.
Češi patří mezi velice konzervativní investory, většinu volných prostředků mají v bankách, případně rádi utrácejí peníze za nákup nemovitostí. S alternativními investicemi – jako jsou vína, whisky, výtvarné umění, hodinky nebo stará auta – jsou zatím opatrní.
Zakladatel fondu Wine Management SICAV Martin Kovář ale tvrdí, že počet zájemců o alternativní investice – tedy lidí, kteří si to mohou dovolit – v českém prostředí nabírá na síle. Doporučuje, aby si své portfolio okořenili něčím, na co se dá sáhnout a spojuje v sobě kromě možného finančního výnosu i emoce. Alternativní složka investic by ale neměla přesáhnout deset procent z celkové investované částky.
Proto v Měšicích u Prahy vzniklo nové Centrum alternativních investic, za kterým stojí kromě fondu Wine Management SICAV i společnost Artefin, jež se specializuje na nákup výtvarných děl od českých umělců.
Centrum chce nabízet vzdělávací semináře pro začínající investory, možnost ochutnat špičková vína či whisky nebo si v nových prostorách prohlédnout umělecká díla od současných českých autorů a dozvědět se i něco o investicích do výtvarného umění, které může dlouhodobě zhodnotit původní vklad o desítky procent.
Většina z těch, kteří by rádi nakupovali umění, stále nemá dostatek informací o tom, jakým způsobem do tohoto segmentu vstoupit, a obává se rizik.
U všech těchto komodit je ale nutné počítat s tím, že se jedná o běh na velice dlouhou trať a určitě se nevyplatí investovat do alkoholu nebo umění s vidinou zhodnocení už za několik málo let. Nicméně investiční víno, whisky nebo výtvarné umění se může pochlubit v posledních dekádách stabilními zisky, jež v některých letech překonávají i růst burzovních indexů. Dlouhodobě se jedná o průměrný roční výnos osm až deset procent.
Právě v době, kdy se na celém světě snižují úrokové míry centrálních bank a roste i riziko propadu akciových indexů, jsou alternativní investice vhodným doplňkem. Vyvažují tradiční investiční nástroje, protože s nimi jen minimálně souvisejí.

STOP! Líbí se vám text, který dočítáte? Pak nám věnujte chvilku pozornosti. Podobné skvosty najdete v našem tištěném magazínu Finmag. Ten dnešní jsme odemkli speciálně pro vás, budeme ale moc rádi, když si náš magazín koupíte. Hlavním tématem čísla je propojení byznysu a umění, tedy jednoho ze segmentů alternativních investic.
Myslete na nás, až zas půjdete kolem trafiky. Děkujeme!
Alternativní investice budou podle poradenské společnosti Deloitte stále více vyhledávat mladí lidé. Poptávka po sběratelských předmětech, především po výtvarném umění, má celosvětově růst z 1,7 bilionu dolarů v roce 2020 až na 2,7 bilionu dolarů v roce 2026.
A proč jsou příslušníci generace Z a mileniálové třeba v Česku ochotni vložit část svých úspor do sběratelských investičních předmětů častěji než jejich rodiče? Snad proto, že i když patří zrovna k těm, kteří mají nadprůměrné příjmy, nemohou si ani tak dovolit koupi drahých bytů a splácení hypoték.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
„Toho Picassa jsem neměl prodávat.“ Jak se buduje sbírka 20 tisíc artefaktů
Zlato, které hřeje. Z Malinovice No. 2016 chtějí v Martenz vytvořit ikonu
Jistota v nejistém světě. Proč se pořád vyplatí investovat do umění
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu