Předplatit časopis Finmag

Nedaňové náklady nevyhazujte a mějte přehled. Expertka radí, jak ušetřit na daních

Michal Hron
Michal Hron
20. 2. 2025
 6 786
podcast

Účetnictví není jen nutné zlo, každý podnikatel by měl mít přehled o základních číslech ve firmě, říká v novém díle podcastu platformy DoToho! Jana Jáčová. Majitelka účetní firmy UOL Účetnictví také radí, jak ušetřit na daních. A čemu se vyhnout.

Jana Jáčová je zakladatelkou a CEO účetní firmy UOL Účetnictví, kterou buduje už 20 let s jasnou vizí nastavit standard pro externí účetní služby. Dnes má její firma bezmála 80 poboček, víc než pět tisíc klientů a kromě Česka působí od roku 2018 na Slovensku.

Hned na úvod Jáčová zrazuje od rozšířeného pohledu, že účetnictví je jen „nutné zlo“. „Účetnictví může firmě pomoct v růstu, ale také ji dohnat ke krachu,“ varuje a hned přidává případ z praxe, na němž ilustruje, jak nebezpečný může tento despekt k účetnictví být.

DoToho! by Opero

DoToho! pomáhá malým a středním podnikům posouvat svůj byznys vpřed. Je otevřen každému podnikateli a podnikatelce, kteří chtějí růst, a hledají směr, kterým se vydat.
 
V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti a předávají své zkušenosti a znalosti malým a středním firmám. Individuální propojení účastníka-podnikatele a mentora umožňuje řešení konkrétních problémů a má reálné dopady.
 
Projekt funguje díky podpoře partnerů: Mastercard Strive™ Česko, PRE, O2, AMSP a Finmag. A díky stovkám mentorů a expertů, kteří účastníkům věnují svůj čas a zkušenosti pro bono.
 
Víc informaci: www.dotoho.pro

„Přišel klient, který byl na pokraji krachu, protože jeho účetní mu celý rok říkal, že jsou v zisku. Pak se zjistilo, že měl něco chybně nastavené, ve výsledovce počítal se špatným znaménkem – a místo osmi milionů v plusu byli osm milionu v minusu.“

Firma to nakonec ustála, ale musela narychlo prodávat majetek pod cenou. Kdyby se ale podnikatel zbavil odporu k účetnictví a občas na klíčová čísla sám kouknul, mohl dopadnout líp. „Kdyby se na tu výsledovku podíval a zamyslel se nad tím, došlo by mu, že to není dobré.“

Ideální by podle Jáčové bylo, aby se podnikatelé naučili účetnictví vnímat jako kontrolní mechanismus. Aby díky němu měli průběžný přehled o základních číslech o firmě: fixních nákladech, maržích, obratu.

„To není zodpovědnost účetního, ten je zodpovědný jen za svou práci a podnikatel si na něm nic nevezme,“ upozorňuje majitelka účetní firmy.

Nedaňové náklady nevyhazujte

Za svou dvacetiletou praxi Jáčová posbírala podobně bizarních případů nespočet. A nejde jen o přehnanou důvěru v účetní, ale i často nesmyslné snahy, jak ušetřit na daních. Nebo naopak zbytečné chyby, kterými se firma připravuje o peníze.

Patří sem například od 90. let zakořeněná představa o snížení daní nákupem nového auta. „Vždycky se ptám: Vy to auto potřebujete? Vždyť v nákladech budete mít jen odpis, tedy ne celý milion, ale třeba 150 tisíc,“ říká. Často se podle ní ukáže, že mnohem lepší je daň zkrátka zaplatit.

„A potom jsou tu nedaňové náklady. Klienti, kteří mají es-er-óčko, je často vyhazují do koše. Jenže u právnické osoby i nedaňový náklad splňuje podmínky nákladu, protože slouží k zajištění a udržení příjmu; snižují tak zisk a šetří patnáct procent,“ přidává klíčovou radu Jáčová.

Dodnes se prý také potýká s praxí, která je finančními úřady ale snadno odhalitelná: přefakturovávání. „Občas přijde klient s úžasným nápadem, že mu pan Vomáčka vystavil fakturu a může mu zaplatit jenom půlku DPH. A já mu pak vysvětluji, že on sice teďka ušetří třicet tisíc, ale dva roky z toho nebude spát,“ zmiňuje opakující se nešvar.

Promo

Přiznejte se do 15 minut

Čtvrt hodinyZdroj: Shutterstock

Spočítat. Přiznat. Podat. Zaplatit. Za čtvrt hodiny.

Vyzkoušejte online formulář daňového přiznání

Ne vždy ale za potíže může sám podnikatel. V účetnictví se podle Jáčové chybuje i kvůli příliš složitému systému, ve kterém platí rozdílné zdanění pro fyzické a právnické osoby. Přesto účetní expertka apeluje, aby lidé „nedělali blbosti“.

„V Česku spousta lidí nechce daně platit z principu. A pak z principu blbosti dělají. Třeba takovou fakturu za marketing z 31. prosince na 3,5 milionu, u firmy se sedmimilionovým obratem… to už svým účetním opravdu nenoste,“ směje se.

Daňové novinky 2025

S novým rokem tradičně přicházejí některé daňové změny. Za ty letos pro většinu podnikatelů nejdůležitější Jáčová označuje změny v DPH, zejména pak v posuzování limitů pro plátcovství daně z přidané hodnoty.

„Teď jsme zvyklí počítat si dvanáct měsíců po sobě jdoucích, od Nového roku to je od ledna do prosince. V okamžiku, kdy firma překročí dva miliony obratu, bude se registrovat, ale od 1. ledna následujícího roku. Tedy jen pokud do konce roku nepřekročí částku dva miliony 530 tisíc. Pokud ji překročí, stane se plátcem DPH od druhého dne,“ vypichuje nejzásadnější změnu.

Jako další zmiňuje změny v zákoníku práce, které nás ale teprve čekají. „Bude se měnit výpovědní doba, nepoběží od prvního dne následujícího měsíce, ale od prvního dne od podání výpovědi. Bude se prodlužovat zkušební doba. A pak ještě nevíme, jak to bude s dohodami o provedení práce,“ vypočítává s tím, že podmínky se neustále mění, a proto doporučuje „dohodáře“ nevyhazovat.

A co nás čeká dál? Třeba to, že zhruba od roku 2030 by měl v Česku začít fungovat centrální systém fakturací. „To znamená, že všechny doklady budou elektronické, půjdou přes portál státní správy a ta je bude evidovat,“ říká s tím, že tenhle systém by měl výrazně zjednodušit administrativu.

„Ale jsme v Čechách, takže já se trošku děsím,“ uzavírá s nadsázkou.

(…)

To není všechno, v podcastu zazní i řada dalších věcí:

  • Jaká konkrétní čísla by měli podnikatelé průběžně sledovat
  • Proč je potřeba filtrovat rady od ostatních podnikatelů
  • Co je náklad a jak to posuzují finanční úřady při kontrole
  • Jak efektivně nakládat se zaměstnaneckými benefity
  • A jaké tři věci by Jáčová poradila každému podnikateli

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

byznysdanědaně 2025DPHfinanceJak na podnikáníMaržeobratpodcastpodnikánípodnikateléPodnikavé Českoúčetnictví

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo