Předplatit časopis Finmag

Bez kalkulací podnikáte naslepo: Naučte se je využívat ve svůj prospěch

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
4. 6. 2025
Jak na podnikání

Kolik vás stojí jeden produkt? Kolik času věnujete službě, než vydělá? A víte, na čem vlastně proděláváte? Správně nastavené kalkulace nejsou jen účetní cvičení – jsou to vaše byznysové brýle. Pomohou vám nastavit ceny, plánovat růst i zjistit, kde unikají peníze. V seriálu Jak na podnikání se tentokrát podíváme na různé typy kalkulací podle oboru podnikání a ukážeme, proč bez nich hrozí podnikatelská slepota.

Když začínáte s podnikáním, musíte řešit spoustu otázek: Kolik bude stát výroba produktu? Jakou cenu si můžu dovolit nastavit? Kolik budou zákazníci ochotní zaplatit a kolik zaplatit musí, aby se pokryly náklady? Kdy se mi investice vrátí?

V jednom z předchozích článků jsme se věnovali analýze bodu zvratu, která je užitečným nástrojem pro základní přehled o vztahu mezi náklady, tržbami, počtem prodaných kusů a časem.

Dnes půjdeme víc do hloubky a přiblížíme si téma kalkulací, protože pokud s podnikáním začínáte, správná kalkulace vám může ušetřit nejen peníze, ale i spoustu starostí. A jestli už podnikáte, mohou vám kalkulace ukázat, kde přicházíte o peníze a kudy vede cesta k větší efektivitě.

Jak na podnikání

Finmag.cz přináší seriál Jak na podnikání. Věnujeme se v něm tématům, která podnikatele trápí: od vývoje produktu přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 nebo tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky personalistiky a samotný obchod. Rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. Pokud ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat. A nebo rovnou celý speciál, který vás začátky podnikání detailně provede.

Co jsou kalkulace a k čemu slouží

Kalkulace nejsou moc sexy. Většinou jsou to tabulky a propočty, které vyžadují nějakou tu základní práci s Excelem. Přestože mohou znít nudně či technicky, jsou v praxi jedním z klíčových stavebních kamenů úspěšného podnikání. Umožní vám plánovat, smysluplně a informovaně se rozhodovat a minimalizovat ztráty. Soustředit se na nejziskovější produkty, promyšleně řídit byznys a investovat energii tam, kde to dává největší smysl.

Kalkulace je odhad nebo výpočet nákladů spojených s výrobou produktu nebo poskytováním služby. Jejím cílem je zjistit, kolik podnik stojí výroba jednoho kusu zboží nebo realizace jedné služby, případně obsluha jednoho zákazníka, a následně určit, jakou cenu musí podnikatel nastavit, aby pokryl náklady a dosáhl zisku.

Kalkulace slouží podnikateli k:

  • Stanovení prodejní ceny
  • Plánování nákladů a zisků
  • Porovnávání ziskovosti mezi různými produkty, službami, pobočkami, regiony…
  • Rozhodování o investicích nebo změnách ve výrobě
  • Kontrole efektivity a hospodárnosti podnikání

Bez kalkulace se v podnikání pohybujete „naslepo“ a je to podobné jako vařit podle chuti, aniž byste znali recept. Možná to dopadne dobře, ale spíš náhodou.

Nejčastěji používané kalkulační postupy

Existuje více metod, jak kalkulovat náklady a cenu. K těm nejčastějším a nejpoužívanějším patří:

  • a) Kalkulace dělením

Používá se tam, kde vzniká velké množství stejnorodých výrobků (například potraviny, textil). Celkové náklady se vydělí počtem kusů. Někdy si vystačíte s tímto jednoduchým postupem, někdy je potřeba náklady nejdřív přiřadit k jednotlivým typům výrobků, a teprve potom je dělit počtem kusů. Stále je ale postup poměrně jednoduchý.

  • b) Přirážková kalkulace

Stanovení ziskové přirážky je vhodné hlavně pro služby a obchod. Ke vstupní ceně (například nákupní cena zboží) se přičte procentuální přirážka (například 30 %), která pokryje režie a přinese zisk. Hlavní je přitom zohlednění cen konkurence a dostatečná rezerva v přirážce třeba na slevy a nečekané náklady.

  • c) Kalkulace podle aktivit (ABC – Activity-Based Costing)

Kalkulace podle aktivit rozděluje proces produkce na jednotlivé fáze, které mohou být různě náročné, společné nebo oddělené pro jednotlivé typy výrobků. ABC je složitější metoda, která přiřazuje náklady jednotlivým činnostem a až poté je dělí podle předem stanovených klíčů na jednotky produkce. Kalkulace podle aktivit je užitečná hlavně v podnicích s různorodými činnostmi nebo výrobky.

  • d) Kalkulace podle zakázek/projektů

Někdy je dělení na jednotlivé kusy opravdu složité a vlastně nepřináší relevantní informace, protože podnik pracuje na různorodých projektech, které jsou přizpůsobené konkrétnímu zákazníkovi. V takovém případě je ideálním řešením kalkulace na zakázky nebo projekty. Používá se především v zakázkové výrobě nebo u projektových firem (například stavebnictví, IT vývoj) a náklady se sledují na každou zakázku zvlášť.

Specifika kalkulací v různých typech podniků

Každý typ podnikání má jinou strukturu nákladů, a tím pádem i trochu jiná pravidla pro kalkulaci. Hlavní ale je, aby kalkulace plnily svou funkci a složitější neznamená nutně lepší. Spíš naopak.

  • Výroba

Ve výrobních podnicích hrají hlavní roli přímé materiálové náklady, mzdové náklady a režijní náklady (například energie, pronájem prostor, amortizace strojů). Výrobci často používají kalkulaci, kde se celkové náklady rozpočítávají na jednotku výrobku. Někdy je ale potřeba zohlednit třeba čas nutný k výrobě různých typů výrobků, rozpočítat náklady na stroje podle náročnosti, zvážit rozdíly mezi zakázkovou výrobou a hromadnou výrobou nebo logicky rozdělit náklady na marketing.

  • Služby

U poskytovatelů služeb je důležité kalkulovat zejména čas zaměstnanců a nepřímé náklady, na které se někdy zapomíná, například telefonní poplatky, pronájem kanceláře, software apod. Začínající podnikatelé také velice často zapomenou na odměnu za vlastní práci a čas, takže stanoví cenu nesmyslně nízko a pak jsou překvapení, že jsou ve ztrátě nebo není jejich byznys udržitelný. Ve službách je typické použití přirážkové kalkulace, kde se na základě odhadovaných nákladů přidává procentuální marže.

  • IT a digitální podnikání

U podniků v oblasti IT je podíl fixních nákladů obvykle vyšší než u jiných sektorů – například vývoj softwaru nebo aplikace stojí hodně času a peněz, ale následná distribuce už téměř nic. Tady se často využívá kalkulace nákladů na projekt, případně licenční modely s proměnlivou cenotvorbou. Důležité je vědět, kolik licencí musíte prodat, aby se zaplatily náklady na vývoj a případně další inovace. Častou chybou je spoléhání na příjmy z reklamy, které nemusí náklady vůbec pokrýt.

Každý sektor má svá specifika, ale princip kalkulace zůstává stejný: zjistit, kolik co skutečně stojí, a podle toho nastavit cenu nebo strategii. Na nic nezapomenout, mít všechny kroky kalkulace promyšlené a pracovat s reálnou situací v podniku.

Proč se pustit do kalkulací

Kalkulace nejsou jen nástrojem účetních nebo velkých firem. Naopak – pro začínající podnikatele jsou naprosto klíčové. Pomohou vám rozhodovat se s rozumem, stanovovat realistické ceny a mít kontrolu nad podnikáním. Dobře provedená kalkulace může být rozdílem mezi úspěšným startem a rychlým pádem.

Nebojte se proto do kalkulací pustit. I jednoduchý přehled nákladů vám poskytne cenné informace, na kterých můžete dál stavět. A jakmile porostete, můžete své kalkulační postupy zpřesňovat a profesionalizovat. Každá koruna, kterou dnes dobře spočítáte, se vám v budoucnu může několikanásobně vrátit.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

FILANTROPIE JE UMĚNÍ

Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?

BYZNYS JE HRA

Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

byznysefektivitafinancefinanční plánováníJak na podnikánínákladypodnikání

Letní příběh

NUXE

NUXE

990 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo