Technologická změna na dohled. Financování v hlavní roli
Automobilový trh se nachází v intenzivní fázi transformace. Je zřejmé, že v následujících letech má dojít k zásadním technologickým změnám. Jakou roli bude hrát financování?

Automobilové odvětví prochází bezprecedentní proměnou. V jejím jádru stojí digitalizace, nástup elektromobility a tlak na udržitelnost. Přicházející změna ovlivňuje nejen samotnou podobu vozidel, ale také způsob, jakým si je lidé pořizují a jak je využívají. „Ukazuje se, že právě financování může přispět ke zvládnutí transformačního období, ze kterého mohou mít fyzické osoby i firemní zákazníci na počátku obavy,“ popisuje Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.
Volkswagen Financial Services (VWFS), jako důležitá součást koncernu Volkswagen, reaguje na tento trend a investuje do digitálních služeb a rozvoje flexibilních finančních produktů. Je také partnerem zákazníkům v přechodu na bezemisní zdroje energie a průkopníkem elektromobility na českém trhu. „Společně s jednotlivými značkami koncernu Volkswagen jsme v oblasti elektromobility velmi aktivní. Podílíme se i na promoakcích zaměřených na její podporu. Jsme přesvědčeni, že budoucnost patří elektru,“ říká Vratislav Strašil. Jeho slova potvrzuje kontinuální významný nárůst smluv, které VWFS uzavírá na financování plně elektrických modelů.
Koncern Volkswagen požadavky doby zohledňuje ve svých strategiích NEW AUTO a Mobility for Generations. Jejich cílem je transformace výrobce automobilů na softwarově orientovanou společnost, která dokáže obstát ve vysoce proměnlivém prostředí. Vůz budoucnosti je definován softwarem, je inteligentní a digitálně propojený.
„Užívej, ale nevlastni“ novým standardem
Kromě proměny samotného vozového parku, kde stále větší podíl zaujímají elektromobily a plug-in hybridy, dochází i ke změně myšlení zákazníků. „Dnešní lidé vnímají mobilitu jinak než dříve – kladou důraz na pohodlí a flexibilitu. Nejde jen o výhodné pořízení vozu, ale o komplexní řešení, zahrnující servis, pojištění i možnost snadno obměnit auto bez vysokých vstupních nákladů,“ říká Vratislav Strašil.
Nárůst přístupu „užívej, ale nevlastni“ má obvykle několik příčin. Ekonomickou nejistotu, ztížené podmínky pro velkou počáteční investici a riziko postupného poklesu hodnoty automobilů. Lidé tak využívají operativní leasing a zbavují se starostí s následným prodejem použitého vozu.
Digitalizace služeb vstříc zákazníkovi
VWFS nabízí komplexní financování především vozidel koncernových značek, možnosti jsou ale i u značek nekoncernových. Hlavními produkty jsou již zmíněný operativní leasing, klasický úvěr a úvěr CHYTŘE. Ten ocení především zákazníci, kteří chtějí mít nízké měsíční splátky, kterých je dosaženo nastavením poslední navýšené splátky (20–60 % vstupní ceny vozu), a možnost vyměnit auto po určité době za jiné.
Ukazuje se, že Češi jsou velmi otevřenou skupinou zákazníků z hlediska digitalizace. „Dle našeho nedávného průzkumu víme, že většina klientů by už dnes uvítala možnost sjednat si auto na dálku, a to kompletně online, včetně podpisu smlouvy,“ popisuje Vratislav Strašil. Již dnes VWFS nabízí online plaformu MojeVWFS, která se tomuto ideálu blíží. „Portál funguje jako základní digitální rozhraní, které poskytuje potřebný přehled. Snadno se do něj klient přihlásí odkudkoliv prostřednictvím BankID,“ pokračuje Strašil.
V MojeVWFS je k dispozici kompletní přehled smluv a splátkového kalendáře. Je možné vyřizovat online administrativní úkony, žádost o povolení k vycestování do zahraničí, nebo vygenerování dokumentů pro pojistné plnění. Do portálu se klient zaregistruje sám a během několika minut ho může začít využívat. „Firmám nabízíme systém FleetCARS, kde mohou plně spravovat svoji firemní flotilu a v reálném čase sledovat i svoje náklady,“ popisuje Strašil. Systém funguje jako přehled o všech smlouvách, detailních technických informacích a ujetých kilometrech. V portálu si firmy mohou zavádět vlastní evidenci řidičů a vytvářet reporting fixních či aktuálních nákladů včetně přefakturací. „Portál je skvělý nástroj, jak se zbavit nutnosti fyzického kontaktu s námi jako obchodním partnerem. Odpovídáme tak na poptávku a postupně převádíme business do online prostředí. Už nyní je navíc firmám k dispozici online aplikace FleetCard a v roce 2026 plánujeme i speciální aplikaci pro firemní řidiče DriverApp,“ uzavírá Strašil.
Budou startupy motorem české ekonomiky?
Když je byznys rodu ženského… čtěte v novém Finmagu
Podnikatelek a manažerek přibývá. Jenže pomalu. Na vině jsou stále předsudky. To potvrzují i ženy, jež se na špici světového byznysu přece jen prodraly.
BYZNYS JE VĚDA
Julia Sveet je šéfkou obří společnosti Accenture, ale o spolupráci s někdejšími kolegy - muži stále nevypráví ráda. • Ana Botín zase roky musela dokazovat, že v čele banky Santander není jen kvůli svému původu. • A Mary Barra? Předsudků okusila sama tolik, až v sídle General Motors rozjela projekt, který pomáhá ženám prosadit se v IT.
BYZNYS JE HRA
Když jste vědkyně a přihlásíte se do akcelerátoru pro začínající podnikatele, musíte mít fakt hodně kuráže. Aspoň jako Kateřina Komrsková. • Do smělé hry se pustila také Šárka Hayna Fuchsová, dnes řídí Volvo Czech Republic. • A kdo musí mít odvahy na rozdávání? Každý startupista, který to nezabalí po prvním nezdaru.
Nejčtenější články












