„Nejde jen o krásné kampaně.“ Newton University studenty učí, jak na udržitelno
Soukromá vysoká škola Newton University otvírá nový studijní program v angličtině Economics and Sustainable Management. Studentům ukáže, že udržitelnost musí prostupovat celou firmou, a není jen marketingovým pozlátkem.

Aktuálně na Newton University startuje nový magisterský program. Na co bude konkrétně zaměřený?
Je to program, který se nazývá Economics and Sustainable Management. Program jsme akreditovali v angličtině a bude se věnovat ekonomicky udržitelným přístupům v řízení. Toto téma je totiž stále významnější a pozorujeme, že firmy po celém světě musí stále častěji vést své podnikání šetrným způsobem. Jedním z důvodů je, že na ně tlačí veřejnost, tedy hlavně spotřebitelé. Také se neustále mění a zpřísňuje legislativa týkající se životního prostředí a sociální odpovědnosti firem. Ty, které nebudou udržitelně zacházet se zdroji, mohou mít do budoucna problémy, budou ztrácet konkurenceschopnost i zákazníky.
Náš nový magisterský program trvá tři semestry, akreditaci máme na čtyři roky. Znamená to, že se studenti dva semestry intenzivně vzdělávají a potom píšou diplomovou práci a mají i možnost odjet někam na stáž, třeba do zahraničí.
Pokud je program celý v angličtině, pak ho pravděpodobně nemusejí a nebudou navštěvovat jen čeští studenti, že?
Teprve testujeme trh, takže uvidíme, kdo se nám přihlásí. Aktuálně máme většinu studentů z Česka a Slovenska, ale mnozí z nich pobývají v zahraničí a u nás se věnují programům zejména v angličtině. Často žijí po celé Evropě a k výuce se připojují online. Máme ale například studentku, která je nyní v Kanadě a kvůli časovému posunu se učí většinou ze záznamů z výuky. My se v tomto snažíme být velmi flexibilní. Těší nás také to, že k nám přijíždí čím dál tím víc mladých lidí ze zahraničí v rámci programu Erasmus, a ti pochopitelně také chtějí mít předměty zejména v angličtině.
Ludmila Hruban

Na Newton University se zaměřuje na rozvoj vzdělávání v mezinárodním byznysu na pozici Academic Director for International Programmes & Language Centre. Zasadila se o zřízení marketingové specializace pro bakalářské, magisterské i postgraduální programy v českém jazyce. Ve své praxi se věnuje trendům spotřebitelského chování, kreativní reklamě a udržitelnosti nejen v módním průmyslu. Inspiraci hledá v hudbě, francouzské a portugalské kultuře, evropském filmu, umění, architektuře, designu a středomořské kuchyni.
Jakým předmětům se u vás studenti v novém programu budou věnovat?
Povinné předměty jsou součástí akreditace, například pokročilá mikroekonomie a makroekonomie, současné trendy a teorie v managementu, aplikovaná udržitelnost v byznyse a řízení. Patří tam manažerská psychologie, jsou to i výzkumné metody, aby studenti dokázali dobře pracovat s daty a zpracovávat informace, a určitě i metody leadershipu. Ten velmi silně souvisí s ohleduplným přístupem ve firmách, aby společnosti dokázaly dlouhodobě pracovat s lidmi. Udržitelný byznys je totiž celý balíček, nejde při něm jen o životní prostředí, ale o také celkovou strategii firmy.
Jaký je vlastně rozdíl mezi běžným marketingem a tím udržitelným?
Plánujeme studenty připravit a vzdělávat v oblasti strategického řízení, aby dokázali formulovat a přijmout šetrné obchodní strategie a aby uměli řídit projekty, které berou po všech stránkách ohled na environmentální a sociální aspekty. Je důležité, aby firma nedělala jenom krásné kampaně, protože potom může sklouznout až ke greenwashingu, kdy ví, že se stačí trochu natřít na zeleno a dokáže rychle cokoliv. Tím podle mého názoru vzniká velký prostor pro firmy, které se chovají jinak a můžou i ukázat, že v jejich případě nejde jen o marketingové pozlátko.
Potřebujeme v rámci managementu pracovat i na tom, aby zaměstnanci věděli, proč jsou pro konkrétní podnik hodnotní, jednoduše, že na jejich názorech záleží. Já věřím, že s tím, jak na pracovní trh vstoupila generace Z a nastupuje generace Alfa, které si říkají o transparentní podmínky a spravedlivé zacházení, tak budou klást důraz na proměnu firem zevnitř. A k tomu můžou přispět i studenti a absolventi našeho nového programu, kteří udržitelnost chápou jako strategii prostupující celou firmou a vším, co dělá.
Kdo bude na Newton University na vašem novém programu přednášet?
Tým expertů zatím skládáme dohromady. Zveme jak ty z Česka, kteří mají praktickou i akademickou zkušenost, tak odborníky ze zahraničí. Zároveň je pro nás velmi zajímavá také skupina expatů, tedy cizinců žijících v České republice, kteří působí v různých mezinárodních firmách. Takže tým sice teprve vzniká, ale máme radost z toho, že téma celkové šetrnosti už není okrajovou záležitostí a existují tu lidé, kteří mají co předat. Těšíme se už předem na to, jaký tým se nám podaří dát dohromady, aby dokázal postihnout nejen tu ekologickou udržitelnost, ale celkově všechny výzvy v praxi.
Jaké studenty očekáváte a odkud se k vám pravděpodobně budou hlásit?
Určitě to mohou být čerství absolventi bakalářského studia z Česka i ze zahraničí. Nicméně k nám často přicházejí i lidé z praxe, kteří si potřebují nebo chtějí doplnit vzdělání – a to klidně i po pěti nebo deseti letech. A ti jsou potom velkým přínosem například v diskuzích na seminářích či přednáškách.
A do jakých odvětví potom absolventi nového programu zamíří?
Otevřou se jim nejrůznější pracovní pozice a odvětví. Například se mohou stát konzultanty udržitelnosti, kteří poskytují ve firmách poradenství při implementaci těchto strategií, hodnocení dopadů na životní prostředí nebo vypracovávání reportů. S tímto tématem totiž přichází také značné množství byrokracie, kdy firmy musejí dokládat, co všechno plní nebo neplní. Vznikají i nové pozice jako manažeři udržitelnosti nebo analytici v oblasti ESG, kteří hodnotí podniky z hlediska různých kritérií. A mohou se samozřejmě stát rovněž marketéry, kteří opravdu budou rozumět tomu, co to znamená, a budou mluvit ke všem generacím. Protože je velmi zajímavé, že například dnešní mladí lidé prohlašují, jak je pro ně důležité, aby se firmy a značky chovaly šetrně, ale v realitě se oni sami tak úplně nechovají.
To je pravda, protože na jednu stranu zažívají environmentální úzkost, ale na druhou stranu na ně cílí reklamy třeba internetových e-shopů Shein nebo Temu…
V tomto si myslím, že naše generace může těm mladším jít příkladem. Jako naše babičky, když nám vyprávěly o tom, jak za války žily v nedostatku a musely být schopné vařit tak, aby neplýtvaly, takže hodně přemýšlely, jak vše zužitkovat. To samé bylo s oblečením, kdy se běžně šilo a přešívalo. To jsou životní lekce z udržitelnosti, které se v některých věkových skupinách vracejí jako velký trend.
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Newton University
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Pomáháme roztlačit těžkou káru podnikání, říká investor Michal Tesař
Firmy a vysoké školy si musí jít víc naproti, říká ředitel Newton University
Studenty učíme vyhledávat příležitosti. Finanční zdroje se vždy najdou, říká akademik
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu