Firmy chtějí inovovat, ale chybějí jim lidé. Startupy mohou být klíčem k řešení
Většina českých firem považuje inovace za klíčové, ale jejich zavádění brzdí nedostatek lidských a časových kapacit. Ukazuje to nový průzkum České startupové asociace, České inovační platformy a Svazu průmyslu a dopravy ČR. Jen necelá čtvrtina podniků má pro inovační agendu dedikovaný tým či pracovníka, téměř polovina k ní přistupuje bez dlouhodobé koncepce.

Firmy plánují nejčastěji investovat do digitalizace, automatizace (65 %) a využití umělé inteligence (50 %). Největší překážkou je ale pro ně nedostatek lidských a časových kapacit, který jako hlavní problém uvádí 63 procent dotazovaných společností.
Inovační impulzy pocházejí nejčastěji od zaměstnanců a vedení společností (63 %), následovaných zákazníky (61 %). Startupy a inovační centra zůstávají z hlediska inspirace na okraji zájmu, což podle průzkumu odráží nízkou míru přímé spolupráce a nevyužitý potenciál tohoto segmentu. Přestože totiž 93 % firem uvádí, že jsou otevřeny spolupráci se startupy, ve skutečnosti s nimi pracuje pouze 27 % z nich.
„Čísla mluví jasně. Vidíme obrovskou propast mezi tím, co firmy říkají, a co skutečně dělají,“ komentuje situaci Vojta Roček, partner Presto Ventures a spoluzakladatel České inovační platformy. „Kdo se naučí efektivně využívat inovační potenciál startupů, získá na trhu výraznou konkurenční výhodu.“
Dana Vaníčková, CEO České inovační platformy, upozorňuje, že v mnoha firmách chybí jasná odpovědnost za inovace: „U 39 procent firem leží inovační agenda na bedrech vedení, které řeší jiné priority, a u další čtvrtiny je roztříštěna mezi jednotlivá oddělení. Jen necelá čtvrtina firem má speciální tým nebo alespoň manažera inovací.“
Systematickou cestu k inovacím má nabídnout například platforma Inno Labs, která propojuje firmy a startupy nad konkrétními výzvami. První setkání se uskuteční 17. června v Praze a bude se věnovat tématu lokalizace a bezpečnosti mobilních aplikací.
Pozitivní zprávou je, že více než třetina firem letos rozpočet na inovace navýšila (36 %) a téměř polovina (49 %) jej zachovala na úrovni předchozího roku. Přesto jen třetina z nich má pro tyto účely vyčleněný samostatný rozpočet. „Inovace potřebují ve firmách prioritu a dedikovanou kapacitu, jinak je těžké přetavit je v reálný přínos,“ dodává Vaníčková.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
NIS2 není jen nutné zlo, ale pomoc nám všem. Náš čas začít konat se krátí, varuje šéf NÚKIB
Drony, AI či kvantové počítače. Bez inovací v obraně se Evropa neobejde, říká Brešová
Aktivismus je nástroj, jak se odlišit na trhu. Musíte ale znát svůj kmen, říká reklamní stratég
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2