Aby zachránila firmu, musela vyhodit půlku lidí. Hlavní je razantnost, říká podnikatelka
Jak zvládnout, když vaše firma, kterou jste srdcem budovali přes 15 let, náhle stojí na pokraji krachu? Denisa Havrdová, spoluzakladatelka designové značky Papelote, v dalším dílu podcastu byznysové platformy DoToho! otevřeně popisuje bolestivý proces radikální transformace firmy. „Když do toho člověk jde upřímně, otevřeně, pravdivě a vztahy ve firmě jsou zdravě nastavené, tak to jde,“ radí podnikatelka.
Denisa Havrdová je spoluzakladatelka a výkonná ředitelka české papírenské značky Papelote. Pod jejím vedením se z malého studentského projektu stala oceňovaná designová firma s klienty jako Google nebo KPMG.
Papírnictví Papelote se zrodilo ze závěrečné práce na škole a snu o udržitelnosti. „Začátky ale nebyly lehké,“ popisovala Havrdová už v loňském velkém rozhovoru pro Finmag.cz v rámci projektu Podnikavé Česko.
A lehký pak nebyl ani další průběh podnikání, jak Havrdová přibližuje v podcastu platformy DoToho. Řeč v něm přijde i na nepříjemné zužování týmu či rozcházející se vize s dlouholetou společníci.
Jak najít zdravý balanc
„Když jsme v roce 2009 začínali, papírenský trh byl zcela prázdný a jeho úroveň velmi nízká,“ přibližuje začátky podnikání Havrdová s tím, že Papelote vznikl na základě diplomové práce její kamarádky a později patnáct let byznysové společnice Kateřiny Šachové.
„Na začátku bylo naší vizí zkvalitnění a kultivace celého papírenského prostoru, jak v oblasti B2C, tak i v oblasti firemní prezentace,“ pokračuje Havrdová.
Papelote se brzy stalo zjevením na trhu a získalo i obrovský mediální prostor. „V té době jsme se pět let snažili naši značku ukotvit a postavit ji na místo. To se povedlo, ale do toho jsme rodily a vychovávaly děti, odehrával se náš osobní život a my se snažily najít nějaký zdravý balanc,“ popisuje překotnou dobu Havrdová.
Po sedmi letech se pak se společnicí zastavily a zjistily, že v době, kdy firmě nemohly – a z výše uvedených důvodů ani nechtěly – dávat sto procent, jim vyrostlo obrovské množství konkurence. V té chvíli si obě říkaly, jestli vůbec v byznysu pokračovat, protože se nechtěly „účastnit soutěže o nejhezčí sešit“.
Obě podnikatelky si pak definovaly, že dál je žene kreativita. Podle Havrdové ji ale myslely v širokospektrálním smyslu a česká společnost jim v té době nerozuměla. Přepnout její vnímání, že kreativní nemusejí být jen malíři či architekti, ale i lidé „běžných“ profesí, se jim podařilo až při současné transformaci.
Byznysový rozchod
K ní nasměroval firmu byznysový rozchod obou společnic. Jeho první náznaky přišly po třech letech, kdy Havrdová vnímala, že její představa je více byznysová a společné podnikání šponuje do něčeho, na co její společnice nebyla připravena.
DoToho! by Opero
Prvotní odlišnosti názorů na další směřování firmy překonaly a firmě se dál dařilo, podnikatelky se ale vyhýbaly debatám na téma, kam až by měla vyrůst. „Ne každý chce obří firmu o 300 zaměstnancích, ale je hrozně důležité se o těch věcech bavit,“ radí z vlastní zkušenosti Havrdová.
Zlom přinesl rok 2022 a začátek války na Ukrajině. „Zaplatily jsme daň za naše kultivované publikum, které máme jak v B2C, tak v B2B oblasti,“ vzpomíná Havrdová. Papelote hlavně v jarních měsících dramaticky klesly tržby. Podnikatelka pak ještě věřila, že se jim zatáčku podaří vybrat v klíčovém čtvrtém kvartále, což se ale nepovedlo.
V té době vrcholila i byznysová vztahová únava mezi oběma podnikatelkami, což vyústilo tím, že si Kateřina Šachová vzala delší volno a na rok a čtvrt odešla z manažerských struktur. V té majetkové ale zůstala s tím, že si mezitím obě společnice rozmyslí, jak postupovat dál (nakonec vše dospělo k definitivnímu odchodu Šachové z firmy).
Do toho všeho přišlo ještě stěhování a firma s třicetimilionovým obratem a pětadvaceti zaměstnanci se nacházela na rozcestí. „Začátek roku 2023 byl o tom, jestli budu razantní a rychlá a Papelote z toho vyvedu, nebo firma skončí,“ reflektuje zlomové období Havrdová.
Během čtyř měsíců pak po rozhovorech se zaměstnanci zúžila tým z pětadvaceti lidí na dvanáct. „Většina těch rozchodů proběhla rozumně, protože bylo jasné, že ti lidé, kteří zůstanou, budou muset hrozně zabrat,“ říká Havrdová. Rok 2023 byl transformační, už v tom dalším ale firma zvládla v polovičním počtu lidí udělat stejný obrat.
Nehrajte hry
Jak přistupovat k propouštění lidí je ožehavé téma, které dřív nebo později musí řešit takřka všichni majitelé firem. „Je to samozřejmě obrovsky těžké. Ale když do toho člověk jde upřímně, otevřeně, pravdivě a vztahy ve firmě jsou zdravě nastavené, tak to jde,“ říká Havrdová s tím, že odchody zaměstnanců musejí být samozřejmě řešené korektně a je potřeba dostát všem závazkům.
Havrdová radí i nebát se říct si o pomoc zvenčí. Jí samotné při transformaci pomáhal jako krizový manažer Martin Černohorský, který jí kryl záda a dodával odvahu, když ji sama ztrácela. Zároveň je prá ale důležité se za pomocníka neschovávat a neházet na něj „špinavou“ práci.
V krizových situacích je ale podle ní hlavní především nehrát různé hry a nelakovat situaci narůžovo. „Týmu jsme řekli, jak je situace vážná a jaké kroky podnikneme. Zároveň jsem přesně pojmenovala, co od nich budu potřebovat,“ vzpomíná Havrdová.
Ještě nekončíme. Co dalšího v podcastu zazní?
- Kdy si podle Denisy Havrdové v Papelote všechno „sedne“ a dokončí se transformace
- Jak se poučit z chyb a nastavit procesy, které firmu posunou dál
- Proč jsou hodnoty firmy klíčové pro přežití i růst během krizí
- Proč je tak důležité nebát se převzít odpovědnost
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Z Komety do NHL. Adam Šoukal prodává Roger Britům a jde s ním
Od bojůvek s taxikáři po revoluční firmu. Hlavní je bavit se s klienty, radí spoluzakladatel Liftaga
Jak na expanzi do Německa? Vnímejte rozdíly a oprašte fax, radí šéfka tamního CzechTradu
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články