Předplatit časopis Finmag

Jak vůně ovlivňují mozek. V boji proti blbé náladě spoléhá česká firma na přírodu

Lucie  Weissová
Lucie Weissová
24. 6. 2024
BrandInsight

Podnikatelské začátky mívají podobný průběh. Člověk dostane nápad a potřebuje peníze na jeho realizaci. To však není případ značky AOMU, která na jaře vstoupila na trh s ekologickými inhalačními tyčinkami. Ty mají schopnost působit na lidskou psychiku a ve výsledku třeba zlepšit náladu.

Jak vůně ovlivňují mozek. V boji proti blbé náladě spoléhá česká firma na přírodu
Esenciální oleje ovlivňují mozek šetrnějším způsobem než káva nebo energetické drinky / Zdroj: AOMU

Když přišli Nekovářovi, spoluvlastníci holdingu Yottabe a manželé v jednom, s myšlenkou vyrobit funkční inhalační tyčinky, nepotřebovali kapitál, spíš pomoc s realizací. „S manželkou inklinujeme k přírodě, což se odráží i na našem podnikání. Oba máme pocit, že společnost potřebuje inovace, které vracejí člověka sama k sobě,“ vysvětluje investor Jan Nekovář.

„Pozorujeme, jak přibývá lidí, kteří jsou podráždění, nemohou spát, chybí jim energie, a síla aromat může být jednou z možností, jak jim pomoci. Tak nás napadlo dostat přírodu do tyčinky, opřít to o vědu a zároveň překonat tu ‚ezo‘ nálepku,“ dodává Nekovář.

Přes svého společníka se manželé seznámili s Kateřinou Melenovou, která se přes deset let věnuje aromapsychologii, tedy inhalaci esenciálních olejů a jejich působení na duševní rozpoložení. Účinky aromapsychologie potvrzuje narůstající počet vědeckých studií a přírodní vonné látky se ve světě začínají využívat jako podpůrný nástroj v psychologii, psychoterapii či psychiatrii.

S Kateřinou se dohodli na spolupráci a rozhodli se vyrobit tyčinky, které budou stoprocentně přírodní, ekologické a také jednoduše dostupné. To následně vedlo k založení společnosti Be the Essence a značky AOMU, do níž zmíněné Yottabe zainvestovalo přibližně deset milionů korun s předpokladem, že za dva roky se dostanou do ekonomického bodu zvratu. Yottabe je skupina firem, které si vzájemně vypomáhají, a svými projekty usilují o udržitelnost, ekologii a integraci znevýhodněných skupin. Součástí holdingu je například firma, jež se věnuje zadržování vody v krajině.

Jan Petr Nekovář

Jan Petr Nekovář, AOMU
Se souhlasem Jana Nekováře

Před lety spoluzaložil investiční fond a inkubátor UP21. Je součástí pracovní skupiny Social Labs v rámci projektu Evropské komise, předsedou Národního ústavu pro integrovanou krajinu a předsedou střešní organizace neziskového sektoru na Vysočině – KOUS Vysočina. Od roku 2023 je zástupcem Rady vlády pro nestátní neziskové organizace a v Radě vlády Národního plánu obnovy. Od roku 2018 se s manželkou věnují vlastnímu byznysu. Aktivně se zabývají problematikou klimatické změny.

Happy jak tři grepy

Aktuálně má AOMU v nabídce tři druhy inhalačních tyčinek, jejichž složení se liší na základě funkce, kterou mají plnit – ať už jde o zklidnění, podporu spánku či naopak povzbuzení. „Jejich vonný obsah se míchá dle receptury Kateřiny Melenové, a to z kvalitních esenciálních olejů dovážených především z Bulharska a Itálie,“ říká Dan Beseda, který má v AOMU na starost vývoj a distribuci produktů. „Tyto látky mají prokázané pozitivní účinky na poruchy nálady, deprese či úzkosti. Jiné zase ovlivňují kognitivní funkce a paměť.“

Aromapsycholožka Kateřina Melenová popisuje, jak inhalace esenciálních olejů funguje: při nádechu reagují molekuly rostlinných silic s čichovým dekódovacím systémem a limbickým centrem, tedy místem, kde vznikají emoce. Vůně pak navozuje takzvaný hédonický jev neboli pocit slasti.

Na rozdíl od kávy nebo energetických nápojů se esenciální oleje nedostávají do organismu přes zažívací ústrojí a mozek ovlivňují šetrnějším způsobem. „Zároveň je férové říct, že inhalační tyčinka nemusí působit na každého, proto máme na webu možnost vyzkoušení zdarma. Ještě se nám ale nestalo, že by lidem nevoněla ani jedna z těch tří,“ říká Beseda.

S ohledem na přírodu

Přestože inhalační tyčinky nejsou na trhu úplnou novinkou, Nekovář ani Beseda si reálnou konkurenci nepřipouštějí. „Pár lidí u nás tyčinky sice prodává, ale všichni podle podobného scénáře. Obaly a někdy i náplně se vyrábí v Číně, vše se dováží. Je to neekologické, obsah laciný,“ přibližuje Beseda.

„AOMU tyčinky jsou složené z čistě přírodních olejů – stavíme jednak na kvalitě, ale také na účincích jednotlivých aromat. Zároveň musí hezky vonět a vypadat. Obal se vyrábí ze znovu obnovitelného materiálu metodou vstřikování, což je jeden z nejšetrnějších způsobů výroby k přírodě, a je průmyslově kompostovatelný. Konkurenční výhodou je také vlastní vývoj a laboratoř v Česku.“

Dan Beseda

Dan Beseda, AOMU
Se souhlasem Dana Besedy

Je zodpovědný za strategii vývoje a zavádění nových produktů značky AOMU. Dříve působil jako konzultant ve společnosti Deloitte nebo také CPO ve firmě Refork, která poskytuje ekologické alternativy k výrobkům každodenní potřeby.

Do konce roku společnost plánuje vypracovat studie přímo na účinnost svých tyčinek. „Určitě nechceme říkat, že vás inhalační tyčinky zachrání, když trpíte depresemi. Není to náhrada léku, spíš podpůrný doplněk. Účinky jednotlivých olejů jsou podloženy mnoha vědeckými studiemi. Například levandule prokazatelně zlepšuje spánek. Z přivonění si také můžete udělat příjemný rituál před spaním nebo místo kávy,“ konstatuje Beseda.

Jedna tyčinka pak vydrží přibližně čtyři až šest týdnů. V laboratoři současně pracují na vývoji obalu, který bude plně kompostovatelný a zároveň rozložitelný třeba v moři. V rámci toho testují i odpadní materiály, jež by se daly znovu použít. 

Na Západ

Firma oficiálně odstartovala letos v březnu a věří, že pro svůj launch zvolila správné načasování. „Lidé se čím dál více zajímají o wellbeing. Pijí méně alkoholu, snaží se přestat kouřit, užívají přírodní doplňky. V oblasti personifikovaných vůní ale příliš možností nemají, což chceme změnit,“ vysvětluje Beseda.

Spolupráci aktuálně navázali s distribuční společností Phoenix velkoobchod, která mimo jiné provozuje síť lékáren Benu. Inhalační tyčinky dále dodávají do obchodů se zdravou výživou, jako je Country Life, květinářství a menších prodejen s dárkovými předměty. Zisky mají také z e-shopu. Dosud se jim podařilo prodat kolem čtyř tisíc kusů.

Do konce roku mají v plánu představit alespoň dvě další sady inhalačních tyčinek: afrodiziakální a proti rýmě. „Nápadů máme hodně, ale musíme produkty na trh uvádět postupně a sledovat, jak je zákazníci přijmou. Nemá smysl, abychom si je vyvíjeli sami pro sebe.“

U nových vůní to však nekončí. Další ambicí je expandovat na Západ. „Na českém trhu si chceme produkt ozkoušet, vybudovat základy a v příštím roce bychom rádi vstoupili do Německa. Teď si zájem postupně testujeme v obchodech při hranicích, kam chodí nakupovat převážně němečtí zákazníci. Ta poptávka už tam trochu roste a jednáme s prvními distribučními partnery,“ říká Nekovář.

„Navíc jsou Němci daleko otevřenější udržitelnosti,“ uzavírá podnikatel.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je AOMU

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Lucie  Weissová

Lucie Weissová

Vystudovala angličtinu a češtinu na Pedagogické fakultě UK. Na mediálních studiích FSV to dotáhla skoro do finále. Začínala jako copywriter a editor v marketingu, nyní si rozšiřuje obzory ve vydavatelství... Více

Související témata

blbá náladaBrandInsightdepresedistribuceekologieinvestorknow-howpodnikánípřírodaudržitelnost

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo