Předplatit časopis Finmag

Od zpoceného trička k úspěšnému startupu. Prací papírky mění svět zavedných značek

Jitka Šorfová
Jitka Šorfová
17. 9. 2024
 6 407
BrandInsight

Dobrý nápad může mít občas každý, ne všichni ho ale dokážou přivést k životu a navíc z něj udělat byznys. Podnikatelský příběh Petry Doubkové a její značky EcoHaus vyrábějící prací papírky by mohl být učebnicovým příkladem toho, jak ze studentského nápadu vznikne úspěšný startup.

Od zpoceného trička k úspěšnému startupu. Prací papírky mění svět zavedných značek
Ekologické prací papírky se po kontaktu s vodou promění v prací gel / Zdroj: EcoHaus

Když Petra Doubková absolvovala několikadenní orientační běh, napadlo ji, že by bylo fajn mít možnost přeprat si funkční oblečení, aniž by musela odměřovat prací gel či prášek s sebou.

Zjistila, že na trhu chybí produkt, u kterého by se skloubila účinnost, jednoduché použití a ekologické složení s formou balení, které je lehké a snadno se sbalí na cesty, aniž by hrozilo, že se vám vylije po celém batohu.

A právě tehdy přišla s nápadem pracích papírků.

Petra Doubková

Petra Doubková, EcoHaus
Se souhlasem Petry Doubkové

Už po střední škole založila první e-shop s módou. Během studia na Textilní fakultě Technické univerzity v Liberci pracovala na plný úvazek ve Středisku pro vědu a výzkum v Krajské nemocnici Liberec a.s. V roce 2021 založila firmu EcoHaus, která se specializuje na vývoj a prodej udržitelných pracích a čisticích prostředků a produktů pro úklid domácnosti. Vedle vedení firmy se aktivně věnuje mediální prezentaci svých produktů a propaguje principy ekologického života a udržitelných praktik.

Co se v mládí naučíš…

Jako studentka Textilní fakulty na Technické univerzitě v Liberci (TUL) měla dostatečné povědomí o materiálech a chemických procesech, ke kterým dochází při praní. Původně chtěla použít nanovlákna a částice stříbra, ale vadilo jí, že tyto složky by nebyly zcela rozložitelné a zatěžovaly by tak životní prostředí.

Ideálním řešením se tehdy ukázaly papírky, které se po kontaktu s vodou promění v prací gel. Ke spolupráci oslovila odborníky z TUL, zvláště pak z Fakulty životního prostředí. Ekologie a udržitelnost je totiž pro Petru Doubkovou alfou a omegou celého podnikání.

S výsledným prototypem pracího papírku se na podzim 2021 přihlásila do startupové soutěže pořádané Technickou univerzitou v Liberci. Vyhrála. Už v prosinci téhož roku spustila první kampaň na prací ubrousky s vůní lučního kvítí.

Každá legrace něco stojí

Účast v soutěži a vítězství poskytlo Petře Doubkové přístup k mentoringu a odborníkům, kteří jí pomohli s rozvojem podnikání. Absolvovala akcelerační programy jako Start it Green Challenge a Climate Acceleration Beyond. Mimoto si zaplatila program CzechCrunch Startup Academy.

To vše jí poskytlo důležité dovednosti a znalosti pro řízení startupu. Důležité bylo i to, že se o ní a jejím produktu začalo více mluvit a dostala se tak do povědomí širší veřejnosti.

Neznamenalo to však žádnou finanční podporu v podnikání. Veškeré prostředky, které ze začátku investovala, byly její vlastní. „Bylo to náročné, v tu dobu jsem měla ještě HPP v nemocnici, pracovala jsem i 36 hodin v kuse. Vím, že to nezní jako úplný work life balance, ale bylo to velmi obohacující období mého života, na které ráda vzpomínám,“ říká mladá podnikatelka.

Vedle investování vlastních prostředků vsadila Petra Doubková na crowfunding. Na platformě HitHit se jí postupně podařilo ve dvou kampaních vybrat milion korun.

Rozjedeme to ve velkém

Původně byly prací papírky k dostání pouze na e-shopu. Ke zviditelnění produktu hodně pomohla spolupráce s influencery. Sdílí nás jména jako Nikol Štíbrová a další. Nejsem ten typ, který by se snažil procpat všude, většinou nás osloví značky samy – třeba Globus, Alza nebo Rossmann. Vážím si naší spolupráce s Poner, Answear, povlečení Matějovský a dalšími značkami,“ říká Doubková.

Promo

Partner článku

Logo Roger

Partnerem seriálu je Platební instituce Roger, která zkracuje splatnost faktur na tři dny a pomáhá tak podnikatelům s optimalizací provozních financí. Roger funguje na principu P2P financování –⁠ propojuje nezávislé investory a podnikatele bojující s dlouhou splatností faktur. Podnikatelé sami rozhodují o tom, u kterých faktur si nechají zkrátit splatnost a nemusí se zavazovat k profinancování určitého objemu. Za službu platí jenom když ji využívají. Průměrná cena za financování je 1,93 % z hodnoty faktury.

Malé firmě se postupně daří pronikat do velkých řetězců a e-shopů, lékáren či bezobalových prodejen. To vše zajišťuje růst obratu, nicméně podmínky velkých odběratelů mohou zkomplikovat firemní cash-flow.

Splatnosti u velkých řetězců jsou v řádech měsíců, to je pro naše cashflow opravdu zátěž. Absolvovala jsem půl roční individuální trénink s naší CFO, a tak jsme všechny naše finanční ops dali do pořádku a velmi rychle nastavili tak, aby nás to nesrazilo dolů. U těchto typů spoluprací využíváme na automatické bázi faktoring od Platební instituce Roger.“

Praktičnost a udržitelnost

Ne každá novinka se hned na počátku setká s nadšeným přijetím. Také výrobky EcoHaus musely přesvědčit zákazníky o svých výhodách; ti, kteří řeší převážně praktičnost a nechtějí mít v koupelně výstavku plastových lahví se spoustou pracích prostředků, přesvědčí úspornost balení v malé papírové krabičce.

K výhodám patří i to, že stačí jednoduše hodit papírek do pračky a o více se nestarat. Použít se dá i na praní v ruce. Jeho účinnost je navíc naprosto srovnatelná s tekutými, práškovými či kapslovými prostředky na praní.

Největší odezvu mají výrobky EcoHaus u zákazníků, kteří se zamýšlejí nad udržitelností a dopady na životní prostředí. Prací papírky jsou totiž stoprocentně rozložitelné. Šetří se nejen místo v koupelně, ale také třeba spotřeba vody. Například prací gely obsahují 80 % vody.

„Díky EcoHaus jsme ušetřili 200 tisíc plastových obalů a pár set tisíc litrů vody díky tomu, že náš prací papírek neobsahuje vodu ani objemný plastový obal. To mi přijde úžasné! Už jsme v domácnostech díky EcoHaus vyprali téměř dva miliony praček s biologicky odbouratelnými pracími papírky,“ vyzvdihuje Doubková, která vnímá udržitelnost jako své osobní poslání spíše než jako obchodní strategii.

Pozitivní ohlasy na produkty EcoHaus jí dělají velkou radost. Jako ocenění své práce také vnímá pozvání od prezidenta Petra Pavla na setkání mladých, inovativních podnikatelů a inspirativních osobností.

Zdroj: EcoHaus

Utěrka EcoHaus z mačkané bavlny je vyrobena v Česku. Zajišťuje vysokou kvalitu a dlouhou životnost

Podpora místní ekonomiky i sociálních dílen

Více než 80 % produktů EcoHaus je nyní vyráběno v Česku, což je pro firmu velmi důležité z hlediska kvality a podpory místní ekonomiky. Kromě toho využívá i výrobu v zahraničí, což jí umožňuje diverzifikovat náklady a zajistit, že produkty zůstanou cenově dostupné pro širokou škálu zákazníků.

Spolupracuje také s externí šicí dílnou, která funguje jako sociální podnik. „Najít správné výrobce nebylo jednoduché, zejména proto, že šlo o produkt, se kterým měli výrobci minimální nebo žádné zkušenosti. Ale po pečlivém hledání a vyjednávání jsme našli partnery, kteří sdílejí naše hodnoty a jsou schopni dodržet naše vysoké standardy kvality.“

Setkali jste se už s pracími papírky?

Finančně se startupu daří – výhled pro rok 2024 je 25 až 30 milionů. V současnosti má firma tři zaměstnance. „Záměrně si držím malý tým, ale spolupracujeme s experty a odborníky na náročné projekty,“ dodává Doubková. „Moje hlavní náplň práce je strategické řízení, mentoring týmu a vyhledávání nových příležitostí pro růst firmy.“

Vždy hodně dala na svou intuici a dobrý tým je pro ni základ. Momentálně se snaží shodit ze sebe většinu operativy a soustředit se právě na strategické řízení. Nezapomíná ale ani na osobní rozvoj a investice do vlastního vzdělávání.

Vedle toho Doubková sama mentoruje začínající podnikatele, což jí dodává spoustu energie.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Roger

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Partner sekce

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

ŠKOLA JE BYZNYS

Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?

BYZNYS JE HRA

Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?

Ohodnoťte článek

-
5
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jitka Šorfová

Jitka Šorfová

Vystudovala hospodářskou politiku a ekonomickou žurnalistiku na VŠE v Praze. Profesionální tanečnice a choreografka (například StarDance 2010 a 2013). Vedle psaní především vyučuje tanec děti i dospělé. Více

Související témata

BrandInsightCash flowcrowdfundingekologieekonomikafinancefinancování podnikánípodnikáníPodnikavé Českosplatnoststart-upsuccess storyudržitelnost

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Koupit nejnovější číslo