Obouvání je věda, ale ne jaderná fyzika, směje se zakladatelka brněnské Bosonožky
Zuzana Sovjáková Koubková si první synovy botičky pečlivě schovala. Jsou pro ni připomínkou startu prosperující firmy. Díky shánění vhodné obuvi totiž objevila nejen fenomén barefoot, ale i díru na trhu. Její internetový obchod Bosonožka rostl rychleji než synova noha a po devíti letech se chystá expandovat do zahraničí. „V současnosti firmu tvoří tým třiceti stálých zaměstnanců a už jsou činnosti, do kterých nezasahuji,“ přiznává.

Majitelka firmy s více než stomilionovým obratem se před mateřskou dovolenou věnovala vědě, obchodu ve zdravotníctví a sportu. Nikdy nepatřila k vyznavačkám lodiček na jehlách, vždy dávala přednost praktičtější pohodlné obuvi.
Jenže pak bylo potřeba obout ročního syna. Tehdejší nabídka ji příliš neoslovila. „Byly to vlastně zmenšené dospělé boty, nepohodlné, tvrdé, úplně proti mému cítění. Začala jsem se zajímat o trendy a na facebooku objevila skupinu Barefoot nejen pro děti. Její členky dělaly hromadné objednávky v zahraničí, o poštovné se podělily a pak si obuv rozesílaly po republice,“ vzpomíná Sovjáková.
„Našla jsem boty, které se mi líbily, a navíc jsem objevila obor, v němž bych chtěla podnikat, což jsem stejně měla v plánu,“ popisuje podnikatelka prvotní impuls.
Zrychlený záběr
V červnu 2015 oslovila několik zahraničních dodavatelů a v nevyužívaném pokoji v brněnském bytě se pustila do podnikání. Za sto tisíc korun rodinných úspor nakoupila asi 150 párů bot a v září spustila e-shop, který si vytvořila sama na základě hotového řešení. Zásoby rychle vyprodala a zájem zákazníků se nabaloval jako sněhová koule. Bez jakékoli půjčky obchod organicky rostl, veškerá marže šla do nákupu další obuvi.
Na otázku, jakou roli v jejím úspěchu hrálo ekonomické vzdělání, majitelka Bosonožky odpovídá, že využívá spíš selský rozum. „Při studiu mě víc bavila makroekonomie. Ale naštěstí jsem našla díru na trhu, která nebyla krátkodobá a jen tak nezhasne,“ konstatuje spokojeně.
„Mateřské jsem si moc neužila, ale neměla jsem to stejně v plánu, protože bych se doma unudila. Syn byl hodné miminko, když spal, měla jsem čas věnovat se práci. Ale často jsem u e-shopu seděla třeba do tří do rána. Naštěstí jsem rychlá a výkonná, když mám na něco tři hodiny, dělám všechno pro to, abych práci za tu dobu stihla,“ popisuje.
Zuzana Sovjáková Koubková (42)
Zakladatelka a majitelka brněnského e-shopu Bosonožka. Vystudovala biochemii a ekonomii na Masarykově univerzitě. Pracovala na Akademii věd a ve zdravotnictví. Sama sebe charakterizuje jako optimistickou introvertku a racionální, cílevědomou a soutěživou bytost. Nejraději je v klidu doma, ráda si užije dobré jídlo a víno a dlouhé vyjížďky na kole.
První pomocnici majitelka přijala po půl roce a zároveň s tím se firma v únoru 2016 musela přesunout do malé provozovny v bývalé vinotéce. Pokoj v bytě už přílivu krabic s botami nestačil. Má-li být nabídka obchodu dostatečně široká, aby uspokojila většinu zájemců, zabere místo. Jenže i z nového prostoru Bosonožka rychle vyrostla a následoval přesun do 230 metrů čtverečních. Dnes už by se firma neobešla bez současného skladu se čtyřnásobnou plochou.
Brzy bylo potřeba obsadit i místo zákaznické podpory, protože přibylo dotazů zákazníků. Ze začátku přibývající zaměstnanci dělali vše, co bylo zrovna potřeba, ale s růstem začaly krystalizovat firemní pozice a jednotlivá oddělení.
„Na začátek jsem potřebovala všestranné lidi schopné zvládnout všechno. První spolupracovnice jsem hledala v okruhu známých, jedna z prvních byla naše zákaznice, se kterou jsme měly stejně staré děti. S růstem spojená specializace se samozřejmě neobešla bez protestů typu ‚Proč mám dělat jen tohle, když jsem předtím dělala i tamto‘. V současnosti Bosonožku tvoří tým třiceti stálých zaměstnanců a už jsou činnosti, do kterých nezasahuji,“ přiznává majitelka zaměstnávající převážně ženy.
Ty, s nimiž se během existence Bosonožky setkala, ji přesvědčily svou loajálností, obětavostí a empatií. Cení si také jejich efektivity i úrovně time managementu daných tím, že ženy musejí často kromě práce zvládat i děti, rodinu a další povinnosti. Důležitá je rovněž trpělivost a pečlivost například při měření bot, psaní popisů produktů nebo balení objednávek, kde záleží na každém detailu.
„Zdravé obouvání je totiž také vcelku věda,“ směje se vystudovaná biochemička. „Na druhé straně z něj není potřeba dělat jadernou fyziku. Stačí dobré míry, kvalitní materiály a poctivé zpracování.“
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie… Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Už je nosím i já
Přestože majitelka firmy nabízela barefooty pro nejmladší generaci, sama je obula až za několik let. Dříve totiž dámské bosoboty nebyly moc pěkné. Teď už na ně nedá dopustit: „Nevyhovují mi jen do sněhu. Městskou zimu v nich zvládnu, ale do hor mám klasické horské boty se širokou špičkou. A co se týká vzhledu současných barefootů, nabídka se zlepšila, lze koupit i vyloženě hezké společenské boty, třeba slovenské Be Lenka.“
Sama má výhodu malých chodidel, velikost 38 v pohodlné obuvi nevypadá nijak nadměrně. Ostatně čím větší chodidlo, tím vyšší nároky na hezké zpracování a elegantní vyznění. I v segmentu klasické obuvi totiž půvab zpravidla končí u velikosti 41. A mladé generaci chodidla rostou, mezi zákazníky je třeba desetiletá holčička se „čtyřicítkou“.
Nabízí se otázka, zda to není způsobeno právě boomem barefoot obuvi, která dává chodidlu volnost a umožní mu přirozeně růst. Podnikatelka s tím nesouhlasí, podle statistik prý i v současné době až 70 % evropských dětí nosí malé boty.
Potíže růstu
Za jedno z nejtěžších podnikatelských období Sovjáková považuje přechod skladového systému z papírového na elektronický.
Na co si dát pozor?
Jednou z nevýhod některých dětských barefootů je nedostatečné zpevnění kolem paty a kotníků, na to apeluje hodně pediatrů. Existuje však i vyšší zpevnění barefoot obutí vhodné zejména pro děti s valgozními (vbočenými) kotníky. Nebo lze pořídit také takzvané kompromisní boty, které nesplňují všechny znaky barefoot. Mohou mít zpevněný opatek, silnější a méně flexibilní podrážku, někdy s jemným výškovým rozdílem mezi patou a prsty, ale dostatečně měkkou na to, aby umožňovala přirozený odval chodidla. Zachovaný však zůstává prostor pro prsty. Ten je důležitý zejména pro děti, aby nebránil v pohybu a přirozeném vývoji. Dětské chodidlo je chrupavčité a neustále roste, proto se doporučuje každý měsíc jeho měření a porovnání s vnitřní částí bot.
„Tehdy jsem si myslela, že mě štrejchne, neměli jsme ještě manažerku a k tomu jsme měnili účetní systém. Vždycky jsou nějaké chyby, než si to sedne, a musíte je řešit za pochodu. Navíc mi na stole přistály dvě výpovědi od lidí, kteří nechtěli na nový systém přejít. Trvalo to asi čtvrt roku, všechno se ustálo, ale bylo to zatím to nejhorší, co jsem ve firmě zažila. Jenže kdybychom zůstali stát na místě, sami bychom se potopili,“ obává se.
Přestože Bosonožka provozuje kamenný obchod v Brně-Líšni, její majitelka se cítí být silná právě v on-line prodeji: „Kamenná prodejna potřebuje prodavačky a sehnat lidi ochotné a schopné dobře prodávat je vždycky náročné. Je to stres neúměrný malému výkonu prodejny.“ E-shop se dá v klidu obsluhovat i z domova, podle majitelky jsou lepší věci, na kterých se dá pracovat, než otevírat další kamenné prodejny.
Bosonožka je jedním z mála e-shopů, které nabízejí vrácení nepadnoucího zboží zdarma. Při konstantních třetinových vratkách a platbě 50 korun za jednu je to velký objem financí. „Polemizujeme, zda tuto možnost neomezit jen na posezonní výprodeje, kdy lidé za snížené ceny nakupují jako střelci a vratky rostou,“ zvažuje podnikatelka.
Čas na rebranding
A další krok Bosonožky? Výraznější krok za hranice. „Máme e-shop i na Slovensku, ten se nám daří, ale plánujeme expandovat dál do zahraničí,“ říká Sovjáková. „S tím souvisí i současný rebranding, protože chceme být atraktivní také pro dospělé. Nabízíme totiž hromadu pánských bot, ale muži k nám zatím moc nejdou. V minulém roce dětské boty tvořily 71 procent prodaného sortimentu, v roce 2024 je to zatím o osm procent méně a číslo bude zřejmě dál klesat ve prospěch obuvi pro dospělé.“
Od nového brandu majitelka očekává, že bude fungovat i na zahraničních trzích. Původní Bosonožka je infantilně barevná a jméno by v cizině moc nebodovalo. Samozřejmě si je dobře vědoma rizik změny zavedené značky, ale už existuje marketingový i strategický plán, vše je vymyšlené, pracuje se na novém webu a hledá se jen dobré načasování.
Kromě interních zaměstnanců se na rebrandingu podílejí tři agentury a akce představuje největší investici za dobu existence firmy. Přesnou částku však majitelka neuvádí.
Privátní značku bot Sovjáková neplánuje, ale podílí se na vývoji a designování bot jiných výrobců, aby odpovídaly poptávce na českém trhu. Například s dodavatelem Koel z Portugalska, se kterým jejich barefootovou kolekci vyvíjela od samého počátku.
Nelituji ničeho
„Když někdo namítá, proč jsem s růstem strategicky nepočítala od začátku a nezvolila lepší název, odpovídám, že si vůbec nepřipouštím, že bych to bývala měla dělat jinak. Všechno je, jak má být, zásadní věci bych neměnila,“ tvrdí optimistická majitelka jedné z největších firem prodávajících barefoot obuv.
Bosonožka v číslech
- Rok založení: 2015
- Trhy: český a slovenský
- Roční obrat: více než 100 milionů Kč bez DPH
- Počet značek: 77 výrobců z více než 20 zemí (USA, Kanada, Austrálie, Španělsko, Německo…)
- Celková nabídka: více než 4 000 modelů bot a dalších doplňků
- Počet prodaných produktů: nad 100 tisíc v součtu obou trhů
- Kamenná prodejna v Brně a sklad o ploše přes 1000 m2
- Velikost týmu: více než 30 stálých zaměstnanců
„Nelituju ničeho, co se stalo. Stresuju se z blbostí, třeba když se syn ráno loudá a hrozí mi, že někam přijdu pozdě, ale rebranding a další velké věci mě nerozhodí. Zažila jsem, že odběratel zkrachoval a zahučelo tam dvě stě tisíc. Stalo se, od té doby rizikovým odběratelům dávám předplatbu a všechno víc hlídám. Dokážu takové věci hodit za hlavu,“ dodává Sovjáková.
Za úspěch nejspíš vděčí právě tomu, že je nebojácná, nestresuje se, případné ztráty odepíše a jede dál s vědomím, že věci vždycky nějak dopadnou a na ní je jen udělat to nejlepší, co dokáže.
„Jsou samozřejmě činnosti, které nezvládám, třeba bych se svojí povahou nemohla dělat zákaznickou podporu,“ pokračuje. „Drtí mě, s čím jsou zákazníci schopní přijít, to prostě musí dělat vyškolený člověk. Já mám vize a držím si nákup. Plánuji kolekce na další rok. Na sezonu totiž nakupujeme i kolem deseti tisíc párů od jedné značky. Sedím u toho týden, hlídám statistiky, vybírám, co se bude nejlépe prodávat. Občas se mi sice stane, že se v něčem malém seknu, ale nákupčímu bych to nesvěřila. Jinak s delegováním vůbec nemám problém, dám lidem důvěru a díky bohu to klape.“
Minulý rok Sovjáková najala provozní ředitelku. Firma už vyrostla natolik, že to chtělo „profíka“. Majitelka přiznává, že ani vedení lidí jí moc nejde, je spíš dobrák. „A taky na papíry jsem hrozná, dáte mi do ruky spis a já ho cestou ztratím. Naštěstí od počátku máme skvělou externí účetní firmu, která za nás řeší většinu byrokracie,“ pochvaluje si.
„Účetní pořád nadává, jak přibývá požadavků, dotazníků, teď se měnily pracovní dohody… Ale nedávno jsme absolvovali kontrolu z inspektorátu práce a dopadla dobře, takže důvěra v lidi se mi vyplácí. Hodně se mi ulevilo, zajdu si dvakrát týdně zacvičit, tím si odpočinu fyzicky i psychicky a můžu si už dovolit spát sedm hodin bez ponocování,“ uzavírá.
Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme!
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Tajný život conversek: od basketbalu přes underground až k popkultuře
Vyjde to? Nevíme, ale proč to nezkusit?! Šéf Vasek chce otočit trend dovozu z Asie
Nejsme jako Ikea. Z našich výrobků dýchá duše, říká zachránce Hrdějovické keramiky
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články