Neutrácejte za nové zákazníky. Co je remarketing a proč se vaší firmě vyplatí?
Oslovení nového zákazníka je mnohonásobně dražší než péče o klienty, kteří se spokojeně vrací. Proto spousta firem dobře ví, že se jim cílení marketingu na stávající zákazníky nebo ty, kteří už o nákup projevili zájem, v mnoha ohledech vyplácí mnohem víc. Této strategii v online prostředí říkáme remarketing a má svá pravidla a osvědčené postupy. V rámci seriálu Jak na podnikání si dnes řekneme, jak na něj.
Remarketing: Co se v textu dozvíte
Co je remarketing
Remarketing sbírá informace o chování zákazníků s pomocí cookies uživatele a speciálního kódu provozovatele reklamy vloženého na webové stránky. Podle toho, na jaké produkty se uživatel díval, které vložil do košíku a které nakonec nakoupil nebo nenakoupil, je následně zacílená reklama, která se ukazuje při běžném procházení internetu. Cílem je připomenout zákazníkovi jeho zájem a upozornit ho na možnost výhodného nákupu nebo na upselling, tedy nabídku doplňkových produktů.
Proč používat remarketing
Zákazníci jsou v dnešní době přehlceni reklamním obsahem. Ze všech stran se valí výhodné nabídky, slevy a nové produkty. Mozek pak instinktivně reaguje filtrováním a zaměřuje se jen na informace, které jsou z nějakého důvodu aktuální nebo relevantní. Díky tomu jsou dobře načasovaná a správně zacílená sdělení mnohem účinnější – jednoduše proto, že si jich zákazník všimne.
Jak na podnikání
Finmag.cz přináší seriál Jak na podnikání. Věnujeme se v něm tématům, která podnikatele trápí: od vývoje produktu přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 nebo tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky personalistiky a samotný obchod. Rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. Pokud ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat.
Druhé marketingové pravidlo říká, že zákazníci nakupují tam, kde to znají. Od obchodníků, se kterými mají nějakou zkušenost, ať už vlastní nebo zprostředkovanou. Remarketing pomáhá budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky. Tím šetří náklady na propagaci a současně posiluje loajalitu.
Celá myšlenka remarketingu je založená na znalosti procesu kupního chování. Zákazníci, zejména u dražších produktů, většinou nejprve sbírají informace, hledají možná řešení, porovnávají různé nabídky a pak se vrací tam, kde byla koupě z jakéhokoliv pohledu nejvýhodnější. Připomenout se ve správnou chvíli tedy znamená výrazně větší šanci na konverzi a uskutečněný nákup při zlomkové ceně za kampaň.
Komu prodáváte
Znalost zákazníků, jejich problémů a nákupního chování je v marketingu obecně klíčem k úspěchu a při remarketingu to platí dvojnásob.
Nejlepším zdrojem informací o zákazníkovi jsou jeho předchozí nákupy, věrnostní programy, marketingové výzkumy a analýzy prodejů. Díky cookies na webových stránkách je pak možné komunikaci správně zacílit.
Není to ale jediná možnost. Nákupní aplikace umožňují sledovat prohlížení produktů, dokončené i nedokončené nákupy, spokojenost i loajalitu zákazníků. V kombinaci s dodatečnými osobními údaji můžeme kupující poměrně snadno profilovat, odhadnout jejich reakce a ušít jim nabídku na míru, třeba v podobě newsletteru.
Co prodáváte
Neprodáváte služby, neprodáváte věci. Prodáváte řešení problému. Pokud problém zatím nebyl vyřešen, ale objektivně existuje, opakuje se, je předvídatelný, dají se odpozorovat pravidelné nákupy nebo je možné podpořit hodnotu vnímanou zákazníkem, je prostor pro remarketing.
Některé typy produktů a služeb nakupují zákazníci opakovaně. Nejčastěji se jedná o spotřební zboží (jídlo, drogerii, …), pravidelnou péči (kadeřnictví, kosmetika, …) nebo sezonní potřeby (oblečení, dárky, …). Pokud dokážete toto chování předpovědět a současně nabídnout zajímavé řešení pravidelně vznikajícího problému, zákazník nebude mít důvod jít ke konkurenci.
Také jsou období, kdy zákazníci obecně raději utrácejí – po výplatě, před Vánocemi, v době sezonních výprodejů, Black Friday, svátků a podobně. Vyhrává ten, kdo správně odhadne potřeby a v pravou chvíli se připomene.
Tímto způsobem můžete komunikovat:
- neuskutečněný nákup – připomenutím produktu, který si zákazník prohlížel, ale nekoupil
- nedokončený nákup („V nákupním košíku stále máte…“)
- opakovaný nákup („Dochází vám prací prostředek? Máme pro vás výhodnou nabídku.”)
- komplementárním produkt („K velkému balení pracího prostředku aviváž zdarma.”)
- doplňkovou službu („Doprava zdarma k vašemu oblíbenému velkému balení.”)
- novou verzi produktu („Jste spokojení se svým pracím prostředkem? Máme pro vás novinku s vylepšeným složením proti odolným skvrnám.”)
- navazující produkt v životním cyklu („Začíná vaše batole jíst samostatně? Možná se bude hodit prací prostředek speciálně určený na skvrny od jídla.”)
Typy remarketingu
Statický remarketing používá předpřipravené texty pro širší skupinu zákazníků, kteří už o firmu nebo její produkty projevili zájem. Texty nejsou personalizované, ale pracují s informací, že zákazník hledá řešení svého problému a máme s ním už navázaný nějaký vztah. Liší se tedy od reklamy určené k získání nových zákazníků, kteří firmu vůbec neznají.
Dynamický remarketing pracuje přímo s informacemi sesbíranými o konkrétním zákazníkovi a jeho chování. Na bannerech se zobrazují například produkty z e-shopu, které si zákazník prohlížel, projevil o ně zájem nebo by o ně zájem mít mohl vzhledem ke svému předchozímu chování. Důležité je mít dobře provázané všechny platformy, kde se zákazníkem přicházíte do kontaktu, aby se mu neukazovalo zboží, které už dávno nakoupil. Často se v dynamickém remarketingu využívá carousel Ads, kde se střídají dva až deset obrázků.
Remarketingové seznamy pro reklamy ve vyhledávání (RLSA – Remarketing Lists for Search Ads) zobrazují personalizovanou reklamu ve chvíli, kdy zákazník vyhledává na internetu, takže ukazují konkrétní nabídky z Nákupů (Google) nebo Produktových kampaní (Seznam).
Výhody remarketingu
Dobře zacílený remarketing šetří náklady, zvyšuje pravděpodobnost dokončení nákupu, prohlubuje vztah se zákazníky a zvyšuje jejich loajalitu. V nepřehledném a rušivém prostředí (nejen) internetové reklamy je remarketing skvělým nástrojem, jak vystoupit z řady a nabídnout zákazníkovi přesně to, co potřebuje, a hlavně v tu správnou chvíli.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Děkujeme, odejděte. Jak propouštět smysluplně a čeho se vyvarovat
Cíle, úkoly a deadliny. Jak vytvořit myšlenkovou mapu a k čemu je dobrá?
Podnikatelský plán přehledně. Jak na něj a kterých chyb se vyvarovat?
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu