Z prodejního stánku k miliardové firmě. Musíte pochopit, co děláte, radí zakladatel Ovečkárny
Začalo to obyčejným stánkem na trzích, pokračovalo e-shopem, ale u zhruba dvacetimilionového obratu se firma zasekla. K raketovému růstu Ovečkárnu podle jejího zakladatele Martina Bernátka dovedlo až to, co měl udělat na začátku. „Museli jsme se zamyslet nad tím, co děláme,“ vzpomíná Bernátek na zlomový okamžik v byznysu v dalším díle podcastu platformy DoToho!
Bernátek loni svou firmu, kterou společně s manželkou budoval dvanáct let, zcela odprodal už tehdy majoritnímu vlastníkovi Hartenberg Capital ze svěřenských fondů Andreje Babiše. Ovečkárna tou dobou generovala čtvrtmiliardový obrat a podle Deloitte patřila k jedněm z nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě.
„Za poslední roky se Ovečkárna rychle rozrostla a cítil jsem, že je čas posunout se dál. Vize, se kterými jsem firmu založil, zůstávají, a to je pro mě důležité,“ vysvětloval tehdy pro český byznys poměrně překvapivý krok Bernátek. A dnes v DoToho! podcastu vzpomíná, co ho do tohoto bodu dovedlo. To nejdůležitější je podle něj „mindset“.
„Na začátku jsem se rozhodl, že nechci furt někde jezdit se stánkem a chci prodávat i skrz internet, abych měl non-stop příjem. To byl první zásadní zlom,“ říká Bernátek s tím, že po dosažení dvacetimilionového obratu cítil, že to „není ono“. A že do marketingu investují víc, než je zdrávo.
DoToho! by Opero
V tomto bodě se pak projevil onen Bernátkův „mindset“, tedy nastavení mysli. „Neřekl jsem si, že dvacet milionů tržby je ok, vydělám nějaké miliony a budu spokojený. To pro mě bylo málo, protože jsem chtěl vždycky velkou firmu, hodně lidí kolem sebe, partu…,“ vysvětluje.
Tento moment pak označuje za nejzásadnější zlom. Že se zastavil, zamyslel a společně v Ovečkárně našli jasnou vizi a směr, kudy se vydat. „Tehdy jsem pochopil, co lidi chtějí, co dělám já a co jsem do toho podnikání přinesl. Tohle by měl správně udělat každý už na začátku,“ říká. (Nevíte jak? Poradíme: Podnikatelský plán přehledně. Jak na něj a kterých chyb se vyvarovat?)
Na procházku naslepo? Ne!
Právě vize a strategie podle něj slouží v podnikání jako jasná mapa, kudy se vydat a kudy naopak ne. „Když pochopíš, komu prodáváš a co mu prodáváš, tak už tě samy napadají služby, co budeš dělat, takže si tím vytváříš nějaký akční plán, investice, content… Chápeš návaznosti. Do té doby v tom ale máš jenom chaos,“ vysvětluje Bernátek důležitost tohoto kroku.
Klíčové je v tom i vnímání sama sebe a firmy jako takové. Změna ve smýšlení a její adopce uvnitř společnosti je jedním z nedůležitějších růstových stimulů. „Do té doby jsem byl zkrátka jen prodejce výrobků z ovčí vlny, po uchopení strategie z nás ale vzniklo tržiště z přírodních materiálů. A claim, že chceme zabalit Evropu do ovčí vlny,“ vysvětluje Bernátek.
Extrémně důležité proto podle něj je už na začátku chápat smysl značky a od toho se dál vyvíjet. A strategii, kterou si člověk vytyčí na začátku, nebrat jako dogma, ale průběžně ji měnit. „Někdo by mohl říct, že nám se to kecá, že už máme firmu vybudovanou, já prodanou, ale tak to prostě je.“
„Už jenom ta změna, že to uděláš – i kdyby to nebylo stoprocentní – je strašně důležitá. A klidně to za rok znovu celé předělej. Budeš zase zkušenější a uděláš to líp, ale furt tam máš nějaký cíl. Bez toho to je, jako bys de facto šel na procházku a nevěděl, kam jdeš. Takto by na procházku asi nikdo nešel, tak proč vlastně tak lidi v dnešní době podnikají,“ vznáší Bernátek řečnickou otázku.
Stačí si najít niku
Že jen nemudruje, podporuje i slovy, že aktuálně rozjíždí s manželkou nové podnikání. A než se do něj pustili, procesem hledání smyslu značky a nastavením strategie prošli hned na začátku.
„Byly to asi tři měsíce dohadování, než jsme se dobrali k tomu, aby to bylo dobrý,“ říká. Na druhou stranu si jsou díky tomu jistí, jak celý byznys uchopit a kam ho směřovat.
Mimo jiné z toho vyplývá, že byť je to složitější než dřív, podnikat podle něj i dnes může každý. Stačí si jen najít tu správnou oblast, skulinu, niku. „Všechno podnikání vychází z toho, že někdo má problém anebo někomu něco chybí. Pokud tomu věříte, jděte do toho,“ motivuje k podnikání zatím nerozhodnuté. (I tady poradíme: Jak začít podnikat? Průvodce začátky podnikání)
„Je to vlastně i o existenci člověka jako takového,“ uzavírá s tím, že nejhorší je podle něj jen „přežívat v práci“. „To je zbytečná existence…“
Nekončíme! Co dál v podcastu zazní?
- Jak důležití jsou ve firmě lidi „inovátoři“
- Co ho trápí na startu nového byznysu
- Jak důležitý je podle Bernátka v podnikání sport
- Jaké nečekané výhody má podnikání v malém městě
- a je v regionech dostatek kvalitních lidí?
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Rodinná firma konkuruje světovým značkám. Musíte zacílit na konkrétní problém, říká Francke
Ani podnikatelé nejsou nesmrtelní. Když tělo nefunguje, nejste efektivní, říká Zadražil
Chcete prodat firmu za miliony? Ukliďte si, radí Jan Slabý
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu