Předplatit časopis Finmag

Z prodejního stánku k miliardové firmě. Musíte pochopit, co děláte, radí zakladatel Ovečkárny

Michal Hron
Michal Hron
15. 11. 2024
 32 172
podcast
Součást projektu: Logo projektu Jak začít podnikat

Začalo to obyčejným stánkem na trzích, pokračovalo e-shopem, ale u zhruba dvacetimilionového obratu se firma zasekla. K raketovému růstu Ovečkárnu podle jejího zakladatele Martina Bernátka dovedlo až to, co měl udělat na začátku. „Museli jsme se zamyslet nad tím, co děláme,“ vzpomíná Bernátek na zlomový okamžik v byznysu v dalším díle podcastu platformy DoToho!

Bernátek loni svou firmu, kterou společně s manželkou budoval dvanáct let, zcela odprodal už tehdy majoritnímu vlastníkovi Hartenberg Capital ze svěřenských fondů Andreje Babiše. Ovečkárna tou dobou generovala čtvrtmiliardový obrat a podle Deloitte patřila k jedněm z nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě.

„Za poslední roky se Ovečkárna rychle rozrostla a cítil jsem, že je čas posunout se dál. Vize, se kterými jsem firmu založil, zůstávají, a to je pro mě důležité,“ vysvětloval tehdy pro český byznys poměrně překvapivý krok Bernátek. A dnes v DoToho! podcastu vzpomíná, co ho do tohoto bodu dovedlo. To nejdůležitější je podle něj „mindset“.

„Na začátku jsem se rozhodl, že nechci furt někde jezdit se stánkem a chci prodávat i skrz internet, abych měl non-stop příjem. To byl první zásadní zlom,“ říká Bernátek s tím, že po dosažení dvacetimilionového obratu cítil, že to „není ono“. A že do marketingu investují víc, než je zdrávo.

DoToho! by Opero

DoToho! pomáhá malým a středním podnikům posouvat svůj byznys vpřed. Je otevřen každému podnikateli a podnikatelce, kteří chtějí růst, a hledají směr, kterým se vydat.
 
V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti a předávají své zkušenosti a znalosti malým a středním firmám. Individuální propojení účastníka-podnikatele a mentora umožňuje řešení konkrétních problémů a má reálné dopady.
 
Projekt funguje díky podpoře partnerů: Mastercard Strive™ Česko, PRE, O2, AMSP a Finmag. A díky stovkám mentorů a expertů, kteří účastníkům věnují svůj čas a zkušenosti pro bono.
 
Víc informaci: www.dotoho.pro

V tomto bodě se pak projevil onen Bernátkův „mindset“, tedy nastavení mysli. „Neřekl jsem si, že dvacet milionů tržby je ok, vydělám nějaké miliony a budu spokojený. To pro mě bylo málo, protože jsem chtěl vždycky velkou firmu, hodně lidí kolem sebe, partu…,“ vysvětluje.

Tento moment pak označuje za nejzásadnější zlom. Že se zastavil, zamyslel a společně v Ovečkárně našli jasnou vizi a směr, kudy se vydat. „Tehdy jsem pochopil, co lidi chtějí, co dělám já a co jsem do toho podnikání přinesl. Tohle by měl správně udělat každý už na začátku,“ říká. (Nevíte jak? Poradíme: Podnikatelský plán přehledně. Jak na něj a kterých chyb se vyvarovat?)

Na procházku naslepo? Ne!

Právě vize a strategie podle něj slouží v podnikání jako jasná mapa, kudy se vydat a kudy naopak ne. „Když pochopíš, komu prodáváš a co mu prodáváš, tak už tě samy napadají služby, co budeš dělat, takže si tím vytváříš nějaký akční plán, investice, content… Chápeš návaznosti. Do té doby v tom ale máš jenom chaos,“ vysvětluje Bernátek důležitost tohoto kroku.

Klíčové je v tom i vnímání sama sebe a firmy jako takové. Změna ve smýšlení a její adopce uvnitř společnosti je jedním z nedůležitějších růstových stimulů. „Do té doby jsem byl zkrátka jen prodejce výrobků z ovčí vlny, po uchopení strategie z nás ale vzniklo tržiště z přírodních materiálů. A claim, že chceme zabalit Evropu do ovčí vlny,“ vysvětluje Bernátek.

Extrémně důležité proto podle něj je už na začátku chápat smysl značky a od toho se dál vyvíjet. A strategii, kterou si člověk vytyčí na začátku, nebrat jako dogma, ale průběžně ji měnit. „Někdo by mohl říct, že nám se to kecá, že už máme firmu vybudovanou, já prodanou, ale tak to prostě je.“

„Už jenom ta změna, že to uděláš – i kdyby to nebylo stoprocentní – je strašně důležitá. A klidně to za rok znovu celé předělej. Budeš zase zkušenější a uděláš to líp, ale furt tam máš nějaký cíl. Bez toho to je, jako bys de facto šel na procházku a nevěděl, kam jdeš. Takto by na procházku asi nikdo nešel, tak proč vlastně tak lidi v dnešní době podnikají,“ vznáší Bernátek řečnickou otázku.

Stačí si najít niku

Že jen nemudruje, podporuje i slovy, že aktuálně rozjíždí s manželkou nové podnikání. A než se do něj pustili, procesem hledání smyslu značky a nastavením strategie prošli hned na začátku.

Podnikáte, nebo jste zaměstnanec?

„Byly to asi tři měsíce dohadování, než jsme se dobrali k tomu, aby to bylo dobrý,“ říká. Na druhou stranu si jsou díky tomu jistí, jak celý byznys uchopit a kam ho směřovat.

Mimo jiné z toho vyplývá, že byť je to složitější než dřív, podnikat podle něj i dnes může každý. Stačí si jen najít tu správnou oblast, skulinu, niku. „Všechno podnikání vychází z toho, že někdo má problém anebo někomu něco chybí. Pokud tomu věříte, jděte do toho,“ motivuje k podnikání zatím nerozhodnuté. (I tady poradíme: Jak začít podnikat? Průvodce začátky podnikání)

„Je to vlastně i o existenci člověka jako takového,“ uzavírá s tím, že nejhorší je podle něj jen „přežívat v práci“. „To je zbytečná existence…“

Nekončíme! Co dál v podcastu zazní?

  • Jak důležití jsou ve firmě lidi „inovátoři“
  • Co ho trápí na startu nového byznysu
  • Jak důležitý je podle Bernátka v podnikání sport
  • Jaké nečekané výhody má podnikání v malém městě
  • a je v regionech dostatek kvalitních lidí?
Jak začít podnikat? Návody, rady, inspiraceFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

byznysDeloittedotoho!Jak začít podnikatMartin BernátekOvečkárnapodcastpodnikáníPodnikavé Českostřední Evropa
Jak začít podnikat banner

Nejčtenější články

Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Elektrifikovat vozový park se vyplatí
Elektrifikovat vozový park se vyplatí
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá

Zimní příběh

Nová Antiaging jelly

Nová Antiaging jelly

979 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo