Předplatit časopis Finmag

Pohřby jako love brand. O smrti musíme mluvit, jen tak nad námi ztratí moc, říká podnikatel

Jana Šulistová
Jana Šulistová
25. 11. 2024
Podnikavé Česko

Na prahu padesátky se pustil do ne docela obvyklého byznysu a vnáší trochu života do toho umírání. A trochu umírání do života. „Měli bychom přestat konec života vnímat jako strašáka. Nejen s dospělými, ale i s dětmi je potřeba o něm mluvit napřímo,“ říká dřív korporátní manažer, dnes šéf agentury Pohřební průvodci Oleg Vojtíšek. Sám ostatně vozí dceru do školky pohřebáckou dodávkou.

Pohřby jako love brand. O smrti musíme mluvit, jen tak nad námi ztratí moc, říká podnikatel
Oleg Vojtíšek boří zavedené pořádky v přístupu k pohřebnictví. / Zdroj: Barbora Halašková
Další fotky
v galerii (16)

S propagátorem optimističtějšího pojetí pohřebních obřadů Olegem Vojtíškem jsme se sešli stylově 31. října, krátce před Dušičkami. Památku zesnulých jsme uctili uvolněným povídáním o konci života a o všem, co s ním souvisí.

Pohřební průvodce měl o důvod k oslavě navíc – vrátil počítač a vstupní kartu v komerční televizi, zabýval se v ní umělou inteligencí. Hlavním zdrojem jeho obživy teď bude pohřebnictví. „Vlastně tím skvěle bojuju proti agingu,“ směje se. „Zatímco v oboru umělé inteligence je pětačtyřicítka strop, v pohřebnictví mám výhodu, že čím budu starší, tím budu důvěryhodnější.“

Začalo to jako vtip

Pohřební průvodci jsou regulérní pohřební služba se všemi potřebnými kvalifikacemi k této živnosti, ale přístup k umírání a obřadům mají v českých končinách ojedinělý. Jsou schopni doprovázet umírající v jejich posledních chvílích a pak pomáhat pozůstalým procházet truchlením a smrt se snaží prezentovat jako nedílnou součást života a seznamovat s ní i děti.

Oleg Vojtíšek (49)

Oleg VojtíšekBarbora Halašková
  • V 90. letech studoval v Brně práva na Masarykově univerzitě, ale studium nedokončil.
  • Začínal jako product manager v GTS (dnes T-Mobile). Byl strategický byznysový ředitel v Alze, ředitel péče o zákazníky v U:fon (v rámci záchrany operátora) nebo datový konzultant v EY.
  • Studuje na University of Vermont obor Průvodce umíráním a truchlením.
  • Je ženatý, má dvě děti a k jeho koníčkům patří běh, turistika, pivo a jazz.

„Měli bychom přestat konec života vnímat jako strašáka. Nejen s dospělými, ale i s dětmi je potřeba o něm mluvit napřímo. Neurčitá vyjádření typu ‚je v nebíčku, odešel, odpočívá, spinká…‘ slibují možnost, že se vrátí, odpočine si nebo se vzbudí. Ve chvíli, kdy smrt akceptujeme a budeme o ní mluvit, ztratí nad námi moc,“ tvrdí přesvědčivě bývalý obchodní ředitel firmy Alza, který prošel mnoha manažerskými pozicemi v korporátech. Dnes na prahu padesátky studuje doprovázení umírajících na univerzitě ve Vermontu.

K pohřebnictví ho na rozdíl od některých z jeho deseti kolegyň a jednoho kolegy nepřivedl traumatický zážitek se smrtí a pohřbem. „Napadlo nás to s kamarádkou tak trochu jako joke,“ vzpomíná podnikatel. Do zkostnatělého pohřebnictví chtěli vnést trochu nadhledu a založili jakousi obdobu zdravotního klauna. Firma tehdy měla v úmyslu cílit zejména na děti, které podle Vojtíška na pohřeb patří. Ten by ale měl probíhat bez ponuré, v našich končinách tak běžné atmosféry, ale spíš jako oslava života zemřelého.

„Každopádně Pohřební klauni byli sázkou na špatnou kartu a už o nich moc nemluvíme,“ přiznává Vojtíšek. „Když se nedržíte svého ega, brzy zjistíte, že je to blbost. Překvapivě nám ale po první akci volala paní s tím, že by chtěla podobně odlehčený obřad, ale kdyby to šlo bez těch klaunů. Bylo to takové pole neorané. I všechny projekty, na kterých jsem před tím dělal, byly totálně změnové a odehrávající se na zelené louce.“

Pohřby s balonky a legem. Podívejte se, jak probíhají

Pohřební průvodci
Pohřební průvodci
Další obrázky v galerii (16)

Vojtíšek totiž začínal v telekomunikacích v době počátků internetu v Česku a i další projekty jako Alza Třetinka nebo Nový iPhone každý rok byly na českém trhu první a přelomové.

„Ani teď nedělám nic jiného, než že bořím zavedené pořádky. V naší práci je skvělá kombinace toho, že hodně pomáháme, lidé nám velmi děkují, měníme konzervativní odvětví, máme příjemné kolegy a dobrou atmosféru. Co si víc přát? Od určitého věku už prostě korporát nechcete,“ vypočítává Vojtíšek spokojeně.

Multitalentovaní průvodci

Zkoušky na provozování pohřební služby se dělají v oboru Úprava a přeprava zesnulých a sjednání pohřbu. Kromě nich má celý tým vzdělání kvalifikovaných průvodců umírajících a pozůstalých, což je oproti klasické pohřební službě nový rozměr práce. 

V týmu dvanácti pohřebních průvodců ve věkovém rozpětí od 23 do 50 let má Vojtíšek jediného muže. Zdůvodnění může znít z pohledu genderové korektnosti drsně: „Muži, kteří se k nám hlásí, jsou zpravidla o dvě třídy horší než ženy. Je to pečovací obor, kde je chlapů minimum.“

Ostatně dříve o mrtvé pečovaly výhradně ženy, až pohřební služby začali řídit muži. Většina osob s alternativním přístupem k pohřebnictví jsou mladí lidé. Potřebují širokou škálu schopností – od sepsání citlivé pohřební řeči přes kreativitu při přípravě atypických rozloučení až po jízdu rozbahněným lesem za volantem dodávky.

Při obřadech Pohřebních průvodců se píšou vzkazy na rakev nebo na balonky, vypouštějí se lodičky, pozůstalí se věnují oblíbené činnosti zemřelého. „Většina akcí se odehrává venku. Pohřebáci nechápou, co děláme, když začne pršet. Tak prostě vytáhneme deštníky!“ usmívá se Vojtíšek.

„Jsme jako kapela, kde každý má nějaké občanské povolání a o víkendu jezdí hrát. O obřady se dělíme podle toho, kdo zrovna může nebo k jakému typu obřadu se hodí. Jediný já mám od zítřka plný úvazek, při současném objemu zakázek to nejde se stálým zaměstnáním kombinovat. Snad nějak vyžiju, případně si budu časem hledat práci na dva dny v týdnu,“ plánuje šéf firmy. „Ale i kolegům naše práce přináší výrazný přivýdělek. Každý z nás něco umí líp a něco hůř. Jsem z týmu nejrozkročenější mezi jednotlivými činnostmi, ale už se budu specializovat spíš na doprovázení. Na většině obřadů je moje přítomnost zbytečná, kolegové všechno dělají líp než já.“

Reklama na pohřby nefunguje

Firma „na papíře“ existuje od roku 2019, kdy proběhly asi tři obřady, ale v roce 2021 se její členové rozhodli jít do práce naplno. Od té doby organicky roste ročně asi o padesát procent. 

„Přestože jsme zpočátku sypali spoustu peněz do PPC reklamy, na jejím základě se neozval ani jeden člověk. Na náš obor reklama prostě nefunguje,“ konstatuje Vojtíšek.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie… Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Šedesát procent klientů přichází na doporučení a zbytek na základě obsahového marketingu a vcelku častých vystoupení Pohřebních průvodců v médiích.

Firma nikdy nepotřebovala půjčku, počátky zakladatel financoval z vlastních úspor, pohřební dodávka Volkswagen mu slouží i jako rodinný vůz, dokonce s ní vozí dcerku do školky.

Chceme zůstat dostupní

Cenotvorba není jednoduchá. Vzhledem k tomu, že tu jiná podobná služba v tomto rozsahu není, neexistuje žádná kotva, kterou by se firma mohla řídit.

AI v pohřebnictví?

Ve svém předchozím působišti se Oleg Vojtíšek zabýval umělou inteligencí, ve vlastním podnikání s jejím využitím ale moc nepočítá. Maximálně může pomoci při přípravě pohřební řeči – najde v ní chyby, slabá místa a opakující se výrazy. Opravdovou lidskou účast ze sebe tato rychle se rozvíjející technická novinka zatím nevykřeše. Vojtíšek ale varuje před jedním z odvětví AI – vytvářením avatarů zemřelých, s nimiž si můžete povídat. Tyto pokusy vnímá jako brzdu průběhu truchlení i návratu do normálního života po ztrátě blízké osoby.

„I když u dávno zemřelých lidí by to mohlo nabízet zajímavé výsledky. Třeba rozhovor s T. G. Masarykem nebo některým ze známých filozofů o tom, jak by asi vnímali problémy současnosti. Ovšem tvorba je velmi složitá, k monetizaci fiktivního rozhovoru je potřeba udělat asi padesát náročných kroků,“ upozorňuje odborník.

Samozřejmě by se z tohoto typu pohřbů dala udělat butiková služba pro bohaté. Vojtíšek vzpomíná na případ podnikatele, který očekával statisícovou fakturu a nemohl pouhým patnácti tisícům uvěřit. „Dnes už to není patnáct, ale pořád je to málo,“ přiznává podnikatel. 

Dají se vymýšlet opravdu bláznivé věci. Vystřelení kompletního popela zemřelého do vesmíru raketou Space X je asi cenově nedostupné. „Pokud však chcete vystřelit jen část popela, akce vyjde na stovky eur, pod deset tisíc korun,“ říká Vojtíšek. „My bychom ale chtěli zůstat přístupní běžným lidem. A těm, kteří peníze nemají vůbec, alespoň poradíme, jak si můžou sami udělat důstojný obřad. Nechci fungovat jako předražený supersexy startup, i když si tímto způsobem asi nijak výrazně nevydělám a nezbohatnu. Přesto si myslím, že love brand se dá budovat víceméně z ničeho a pokud neuděláte zásadní chybu, uživí vás to.“

„Samozřejmě hrozba konkurence je velká, protože udělat událost, postavit stan, sehnat občerstvení a pozvat dýdžeje umí kdekdo. Ale my nechceme dělat obřady, jen aby byly hezké na Instagram, ale aby v nich bylo to potřebné jádro a emoce,“ říká. Padesát procent pohřbů v Česku dnes probíhá bez obřadu a podle Vojtíška právě absence rozloučení neumožní opravdové smíření se se ztrátou.

Práce Pohřební průvodce často zavede i za hranice země. Už absolvovali rozptyl námořníka do moře a v dohledné době je čeká podobný obřad v Irsku, kde tou dobou hrozí dvoumetrové vlny. Občas se dostanou do náročných situací, jako byl například obřad muže, který zemřel na záškrt, a bylo potřeba zajistit všechna povolení od hygieny a nikoho kolem neohrozit.

„Několikrát jsme měli obřad v Botanické zahradě na Slupi, ale nejkrásnější pro mě bylo doprovázení umírajícího přímo v jeho bytě, kde se sešli kamarádi, hráli mu na kytary a doprovodili ho až k poslednímu vydechnutí,“ vzpomíná Vojtíšek.

Je v pořádku být spokojený

A co na otcovo podnikání říká rodina? „České manželky si většinou myslí, že chlapi jsou blázni, takže nejdřív zaznělo ‚Bože můj, Oleg zas něco vymyslel‘,“ říká Vojtíšek s nadsázkou, ale hned dodává, že manželka i děti jsou rády, že dělá něco vážného a těžkého. Ostatně i členky a člen jeho týmu jsou blízkými za svou práci velmi oceňováni a obdivováni. 

„Syn je v prvním ročníku na gymnáziu, takže od spolužáků často slýchá, že otec byl zase v médiích. Od dcery jsem jako dárek dostal plyšáka v rakvičce, ale dneska si ho ode mě půjčila do školky na Halloween,“ směje se pohřební průvodce.

Na dotaz, kde se vidí za deset let, podnikatel v pohřebnictví odpovídá s nadějí, že na stejném místě: „Jsem v tom šťastný a myslím, že je v pořádku být v práci spokojený! A očekávám růst.“

Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho, rádi se na něj podíváme!

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jana Šulistová

Jana Šulistová

Původní profesí výtvarnice a sociální pracovnice se do médií dostala přes poradnu v časopise Ty&Já (Mladá Fronta). Prošla řadou vydavatelství (Hachette Filipacchi, Sanoma, Bauer Media, Burda) a pozic... Více

Související témata

byznyspodnikáníPodnikavé ČeskopohřbyPrahasmrt

Nejčtenější články

Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Networking jako klíčová součást vzdělání i businessu
Networking jako klíčová součást vzdělání i businessu
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá

Zimní příběh

Dárek pod stromeček

Dárek pod stromeček

1899 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo