Předplatit časopis Finmag

Propojuje byznys, neziskovku a politiku. Nedůvěru jsem musel prolomit, říká Školník

Irena Jirků
Irena Jirků
26. 11. 2024
časopis

Vybudoval rodinnou firmu, pak založil úspěšnou neziskovku. Ta rozhýbala kulturní a společenský život v Broumově. Dnes je to úplně jiné město a také jiný Jan Školník. Předal vedení firmy mladšímu bratrovi a vydává se na novou cestu. Přinášíme vám ochutnávku rozhovoru z aktuálního tištěného Finmagu.

Propojuje byznys, neziskovku a politiku. Nedůvěru jsem musel prolomit, říká Školník
Byznysmen a filantrop Jan Školník / Zdroj: Tomáš Nosil

Bylo mu čtyřiadvacet, když se přestěhoval z Prahy do Broumova, aby rozjel rodinnou firmu HOBRA – Školník. O pět let později založil se svou ženou Agenturu pro rozvoj Broumovska a vedle podnikání se pustil i do neziskových aktivit.

Dnes má rodinná firma přes 100 zaměstnanců a své produkty vyváží do mnoha zemí světa, zatímco agentura vytvořila nová pracovní místa pro dalších více než 100 lidí, a to v různých oborech – od tiskařských služeb přes gastronomii, hotelové a průvodcovského služby až třeba po produkci mezinárodních konferencí a festivalů. Přitom se zasloužila o částečnou rekonstrukci broumovského kláštera a společně s benediktiny jej otevřela veřejnosti, v minulých letech byla pak hnacím motorem kandidatury Broumova na hlavní město evropské kultury.

Jan Školník nerad slyší, že to vše je jeho zásluha. „Bez mnoha dalších by to nebylo možné,“ hned zdůrazní. Ale pravda je, že byl na začátku u všeho. A chtěl-li uspět v byznysu i v neziskovém sektoru, musel prolomit nedůvěru. A že Broumovští jsou někdy dost nedůvěřiví! Janu Školníkovi se ale daří s nimi spolupracovat, navíc do města přivádí spoustu nových kolegů, zajímavých osobností, umělců, odborníků, sponzorů, investorů.

Před dvěma roky jste odstoupil z vedení firmy, kterou jste vedl 25 let, a soustředíte se hlavně na neziskovou Agenturu pro rozvoj Broumovska. Kdo tedy dnes vlastně jste? Byznysmen, filantrop, anebo občanský aktivista?

Já vlastně nevím. Zpočátku jsem se hodně věnoval podnikání a neziskové aktivity pěstoval ve volném čase. Začínali jsme se společenskými setkáními a kulturními akcemi, které naše firma finančně podporovala, ale já pak záhy založil s rodinou vlastní neziskovku. Řídil jsem ji paralelně s firmou, jen s tím rozdílem, že pro neziskovku jsem dělal vše bez odměny jako dobrovolník. A protože si agentura dala za cíl rozvoj regionu, ve kterém s rodinou podnikáme a v němž jsme organizovali i všechny ty akce, začal jsem postupně nahlížet i do světa veřejné služby, do samosprávy a regionální politiky.

Takže teď, po 20 letech, mám různorodé zkušenosti, které bych chtěl využít při propojování tří světů – byznysu, neziskovek a regionální či státní správy. Takže kdo jsem? To nedovedu vyjádřit. Ale přesně vám řeknu, o co mi jde. O spolupráci. Neustále se mi totiž potvrzuje, že lepších výsledků jsme schopni dosáhnout jen společně. V sousedství, městě, kraji i ve státě.

Jak vám to propojování byznysu, neziskovek a regionální politiky jde v praxi?

Broumovský model do celé republiky?

Chybí Janu Školníkovi svět byznysu? V čem je podle něj „slastný“? Jak vlastně funguje broumovský model? A šel by přenést i do dalších regionů? Zbytek rozhovoru si můžete přečíst v tištěném Finmagu. Hlavním tématem čísla je propojení školství a byznysu. Jsme v každé dobré trafice. Nebo si nás kupte on-line.

Aktuální číslo Finmagu

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Irena Jirků

Irena Jirků

Šéfredaktorka Finmagu. Vystudovala historii a bohemistiku, vsadila na novinařinu. Začínala jako reportérka v MF Dnes, posléze řídila časopisy Marianne, Sanquis a víkendovou přílohu Hospodářských novin.... Více

Související témata

byznysčasopisfilantropieFinmagneziskové organizacepodnikánírozhovorspolečenská odpovědnostspolupráce

Nejčtenější články

Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Elektrifikovat vozový park se vyplatí
Elektrifikovat vozový park se vyplatí
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá

Zimní příběh

TRUSSARDI PRIMO

TRUSSARDI PRIMO

2580 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo