Předplatit časopis Finmag

Nesbírejte vizitky, tvořte vztahy. Expertka na networking radí, jak na byznysové kontakty

Adam Štěpánek
Adam Štěpánek
28. 11. 2024
podcast
Součást projektu: Logo projektu Jak začít podnikat

Bojíte se navazovat kontakty a na byznysových setkáních stojíte v koutě? Expertka na networking a CEO byznys hubu Opero Hana Kučerová v podcastu DoToho radí, jak se studu zbavit a byznysové kontakty navázat a především udržet. „Abyste mohli růst, potřebujete lidi. I když budete úplný génius, když nikoho nebudete znát, nikam se nedostanete,“ říká.

Výkonná ředitelka byznys hubu Opero Hana Kučerová vede kurz s všeříkajícím názvem Bejby nebude sedět v koutě. Boří v něm mýty o networkingu a podnikatelům radí, jak si vytvořit síť byznysových kontaktů. Jak říká i v novém díle podcastu platformy DoToho, nejde o sbírání vizitek ani o nucený small talk, jde o to mít kolem sebe lidi, na které se můžete obrátit – a kteří se můžou obrátit na vás.

V podcastu zazní několik základních networkingových pouček. Budou se hodit, když nejste zrovna extrovert, který rád navazuje kontakt s cizími lidmi, a jdete na konferenci, workshop nebo nějakou jinou networkingovou akci. Prostě kamkoliv, kde je víc lidí, než je pro vás nejspíš komfortní.

Nepodcenit přípravu

První rada je nasnadě: připravit se. „Měli byste si říct, co je vlastně důvod, proč tam jdete. Pokud je to kvůli tomu, že vás poslal šéf a řekl: ‚Jdi networkovat, protože…‘, tak to není úplně dobrý začátek,“ říká Kučerová. „Pokud se vám tam nechce a nevidíte pro to důvod, tak tam nechoďte,“ dodává s tím, že s tímto nastavením vám taková akce beztak nic nepřinese.

Základ je tedy vědět, proč na networkingovou akci jdete. Většina podnikatelů si ale podle Kučerové uvědomuje, jak je důležité mít sociální kapitál a budovat vztahy kolem sebe. Když tedy máte motivaci a odhodlání k navázání byznysových kontaktů, přichází na řadu další krok: říct si, co si chcete z akce odnést.

DoToho! by Opero

DoToho! pomáhá malým a středním podnikům posouvat svůj byznys vpřed. Je otevřen každému podnikateli a podnikatelce, kteří chtějí růst, a hledají směr, kterým se vydat.
 
V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti a předávají své zkušenosti a znalosti malým a středním firmám. Individuální propojení účastníka-podnikatele a mentora umožňuje řešení konkrétních problémů a má reálné dopady.
 
Projekt funguje díky podpoře partnerů: Mastercard Strive™ Česko, PRE, O2, AMSP a Finmag. A díky stovkám mentorů a expertů, kteří účastníkům věnují svůj čas a zkušenosti pro bono.
 
Víc informaci: www.dotoho.pro

„Může to být klidně jen to, že si chcete užít večer,“ upozorňuje Kučerová. „Anebo víte, že tam budou konkrétní lidé, se kterými si chcete promluvit a zjistit, co dělají, protože mohou mít propojení na váš byznys,“ dodává s tím, že to nemusí nutně znamenat, že jim chcete něco prodat, ale jednoduše se s nimi seznámit a „zasít potenciální semínko“ byznysového vztahu.

Kvalita, ne kvantita

S tím souvisí i další rada: mluvit s lidmi, které neznáte. Podle Kučerové je proto důležité jít na akci sám, případně s někým, kdo vám pomůže dostat se do nových „hloučků“. Když už v nějakém jste, je důležité navzájem se ptát a poslouchat. Často se totiž stane, že narazíte na někoho, kdo na vás spustí vodopád slov. „Skončí to tím, že se dozvíte spoustu informací, které jste nepotřebovali vědět, a váš protějšek o vás naopak neví vůbec nic,“ upozorňuje Kučerová.

I kvůli tomu, že vám na akciích podobná setkání „hrozí“, je důležité dávat si realistické cíle. „Jeden z největších mýtů networkingu je to, že se musíte potkat s co nejvíce lidmi, s každým se bavit a nasbírat co nejvíc vizitek,“ říká Kučerová s tím, že když se budete bavit se všemi, tak při každém rozhovoru už se budete rozhlížet, s kým se pobavíte dál, a potom nic z toho nebude kvalitní. Ostatní lidé to vycítí a spíš si tím ještě zkazíte jméno.

Kučerová proto radí vytipovat si třeba tři konkrétní lidi, se kterými se chcete seznámit. Myslet je v tomto ohledu potřeba na vaši konkrétní pozici ve firmě a na pozice daných lidí.

Jako děti na hřišti

Příprava je pro většinu lidí ale ta snazší část. Oslovit cizího člověka a dát se s ním do hovoru, zvlášť, když už se třeba všichni lidé kolem baví, to už je o dost těžší. Základ je podle Kučerové uvědomit si, že nejste jediní, kdo je v takových chvílích v rozpacích nebo se přímo stydí.

„Když se rozhlédnete po místnosti, najednou zjistíte, že tam nejsou jen hloučky, ale i lidé, kteří třeba stojí sami u cateringu,“ říká Kučerová a dodává, že nejhorší, co můžete v podobné pozici udělat, je začít se dívat do mobilu. „Nejdůležitější je být otevřený tomu, aby vás lidé mohli oslovit. Anebo se sám nebát někoho napřímo oslovit.“

V tomto směru je podle ní klíčový oční kontakt. A hlavně naprostá otevřenost. Nejjednodušší je tedy za někým přijít, představit se a zeptat se, jestli si s ním mohou popovídat. „Je to jako u dětí na hřišti,“ říká Kučerová.

Zaujalo? To není všechno… Co v podcastu ještě zazní?

  • Jak udržet byznysový vztah, který jste na networkingu navázali?
  • Jak se dostat ze zdlouhavé a nezáživné konverzace?
  • Jak si dopředu zjistit, kdo na dané akci bude?
  • Jak „pomoci“ ostatním lidem, aby se vás nebáli oslovit?
  • Jak funguje speed networking?

Chodíte na networkingové akce?

Jak začít podnikat? Návody, rady, inspiraceFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Adam Štěpánek

Adam Štěpánek

Editor Finmag.cz. Začínal ve sportovních redakcích, poté se přeorientoval na byznys a jako redaktor a posléze editor působil na webech týdeníků Euro a Hrot. Zajímá se o zahraniční politiku a rád se nervuje... Více

Související témata

byznysdotoho!Jak začít podnikatnetworkingpodcastpodnikáníPodnikavé Česko
Jak začít podnikat banner

Nejčtenější články

Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Networking jako klíčová součást vzdělání i businessu
Networking jako klíčová součást vzdělání i businessu
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá

Zimní příběh

Dárek pod stromeček

Dárek pod stromeček

1899 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo