Nesbírejte vizitky, tvořte vztahy. Expertka na networking radí, jak na byznysové kontakty
Bojíte se navazovat kontakty a na byznysových setkáních stojíte v koutě? Expertka na networking a CEO byznys hubu Opero Hana Kučerová v podcastu DoToho radí, jak se studu zbavit a byznysové kontakty navázat a především udržet. „Abyste mohli růst, potřebujete lidi. I když budete úplný génius, když nikoho nebudete znát, nikam se nedostanete,“ říká.
Výkonná ředitelka byznys hubu Opero Hana Kučerová vede kurz s všeříkajícím názvem Bejby nebude sedět v koutě. Boří v něm mýty o networkingu a podnikatelům radí, jak si vytvořit síť byznysových kontaktů. Jak říká i v novém díle podcastu platformy DoToho, nejde o sbírání vizitek ani o nucený small talk, jde o to mít kolem sebe lidi, na které se můžete obrátit – a kteří se můžou obrátit na vás.
V podcastu zazní několik základních networkingových pouček. Budou se hodit, když nejste zrovna extrovert, který rád navazuje kontakt s cizími lidmi, a jdete na konferenci, workshop nebo nějakou jinou networkingovou akci. Prostě kamkoliv, kde je víc lidí, než je pro vás nejspíš komfortní.
Nepodcenit přípravu
První rada je nasnadě: připravit se. „Měli byste si říct, co je vlastně důvod, proč tam jdete. Pokud je to kvůli tomu, že vás poslal šéf a řekl: ‚Jdi networkovat, protože…‘, tak to není úplně dobrý začátek,“ říká Kučerová. „Pokud se vám tam nechce a nevidíte pro to důvod, tak tam nechoďte,“ dodává s tím, že s tímto nastavením vám taková akce beztak nic nepřinese.
Základ je tedy vědět, proč na networkingovou akci jdete. Většina podnikatelů si ale podle Kučerové uvědomuje, jak je důležité mít sociální kapitál a budovat vztahy kolem sebe. Když tedy máte motivaci a odhodlání k navázání byznysových kontaktů, přichází na řadu další krok: říct si, co si chcete z akce odnést.
DoToho! by Opero
„Může to být klidně jen to, že si chcete užít večer,“ upozorňuje Kučerová. „Anebo víte, že tam budou konkrétní lidé, se kterými si chcete promluvit a zjistit, co dělají, protože mohou mít propojení na váš byznys,“ dodává s tím, že to nemusí nutně znamenat, že jim chcete něco prodat, ale jednoduše se s nimi seznámit a „zasít potenciální semínko“ byznysového vztahu.
Kvalita, ne kvantita
S tím souvisí i další rada: mluvit s lidmi, které neznáte. Podle Kučerové je proto důležité jít na akci sám, případně s někým, kdo vám pomůže dostat se do nových „hloučků“. Když už v nějakém jste, je důležité navzájem se ptát a poslouchat. Často se totiž stane, že narazíte na někoho, kdo na vás spustí vodopád slov. „Skončí to tím, že se dozvíte spoustu informací, které jste nepotřebovali vědět, a váš protějšek o vás naopak neví vůbec nic,“ upozorňuje Kučerová.
I kvůli tomu, že vám na akciích podobná setkání „hrozí“, je důležité dávat si realistické cíle. „Jeden z největších mýtů networkingu je to, že se musíte potkat s co nejvíce lidmi, s každým se bavit a nasbírat co nejvíc vizitek,“ říká Kučerová s tím, že když se budete bavit se všemi, tak při každém rozhovoru už se budete rozhlížet, s kým se pobavíte dál, a potom nic z toho nebude kvalitní. Ostatní lidé to vycítí a spíš si tím ještě zkazíte jméno.
Kučerová proto radí vytipovat si třeba tři konkrétní lidi, se kterými se chcete seznámit. Myslet je v tomto ohledu potřeba na vaši konkrétní pozici ve firmě a na pozice daných lidí.
Jako děti na hřišti
Příprava je pro většinu lidí ale ta snazší část. Oslovit cizího člověka a dát se s ním do hovoru, zvlášť, když už se třeba všichni lidé kolem baví, to už je o dost těžší. Základ je podle Kučerové uvědomit si, že nejste jediní, kdo je v takových chvílích v rozpacích nebo se přímo stydí.
„Když se rozhlédnete po místnosti, najednou zjistíte, že tam nejsou jen hloučky, ale i lidé, kteří třeba stojí sami u cateringu,“ říká Kučerová a dodává, že nejhorší, co můžete v podobné pozici udělat, je začít se dívat do mobilu. „Nejdůležitější je být otevřený tomu, aby vás lidé mohli oslovit. Anebo se sám nebát někoho napřímo oslovit.“
V tomto směru je podle ní klíčový oční kontakt. A hlavně naprostá otevřenost. Nejjednodušší je tedy za někým přijít, představit se a zeptat se, jestli si s ním mohou popovídat. „Je to jako u dětí na hřišti,“ říká Kučerová.
Zaujalo? To není všechno… Co v podcastu ještě zazní?
- Jak udržet byznysový vztah, který jste na networkingu navázali?
- Jak se dostat ze zdlouhavé a nezáživné konverzace?
- Jak si dopředu zjistit, kdo na dané akci bude?
- Jak „pomoci“ ostatním lidem, aby se vás nebáli oslovit?
- Jak funguje speed networking?
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Malířinu pojal po svém. Nemáme hranice, lidi nabírám přímo na ulici, říká mladý podnikatel
Bez obětí úspěch nepřijde, ale ta svoboda! Do podnikání musíte dát vše, říká miliardář Bouška
Rodinná firma konkuruje světovým značkám. Musíte zacílit na konkrétní problém, říká Francke
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu