Inovace elektromobilů zkrátí čas dobíjení na minuty
Možná jste se již někdy u elektromobilu setkali s pojmem 400V nebo 800V architektura. V podstatě se jedná o údaj, s jakým napětím funguje vnitřní elektrická síť vozu.
Zatímco první hybridy pracovaly s 200 V, v současnosti většina elektromobilů používá 400 V. Dalším evolučním krokem, který již učinily ty nejnovější modely elektromobilů, je 800 V. Čím je napětí vyšší, tím efektivněji vůz nakládá s elektřinou. A nejen to. Výkonnější architektura také výrazně zkracuje dobu potřebnou k dobití.
Jedním z průkopníků 800V architektury je, se svou platformou E-GMP, i automobilka Kia, které se podařilo u svých modelů EV6 a EV9 zkrátit dobu dobíjení z 10 na 80 % na pouhých 18, respektive 24 minut. Přínosy 800V architektury však nejsou pouze v rychlejším dobíjení. Vyšší napětí umožňuje výrobcům použít tenčí kabely a menší komponenty měničů. To vede k lehčím konstrukcím, nižším energetickým ztrátám, ke zvýšené efektivitě i k nižší spotřebě energie. Vyšší dobíjecí výkony navíc zlepšují efektivnost rekuperace energie při brzdění bez rizika přehřátí součástek. Výsledkem je celková vyšší účinnost pohonu a tím i delší dojezd.
800 V vs. 400 V
Kia se 800V architekturu rozhodla zařadit do svého portfolia zejména díky své vlastní podvozkové platformě E-GMP, která byla od samého počátku navržena výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Zájemci, například majitelé rodinných domů s fotovoltaikou, pro něž není rychlost dobíjení prioritou, mohou však i v případě značky Kia stále vybírat také z modelů se 400V architekturou. Tou disponuje konkrétně Niro EV nebo nejnovější kompaktní SUV s označením EV3, které bylo na český trh uvedeno letos v září.
V rámci 800V architektury přišla korejská automobilka například s vlastní integrovanou řídicí dobíjecí jednotkou (ICCU), jež má hned několik zajímavých funkcí. Nejenže umožňuje dobíjení z různých zdrojů stejnosměrného i střídavého proudu, ale nabízí i technologii V2L. Elektřinu z akumulátoru tedy můžete posílat do externích zařízení pracujících s napětím 120 V nebo 230 V. V praxi tak mohou vozy s touto funkcí dobíjet nejen například kávovar, elektrický gril či jiný elektromobil, ale dokonce i celý dům. Model EV9 je navíc po technologické stránce připraven také vracet nevyužitou elektřinu zpět do distribuční soustavy.
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu