Nejbohatší Češi jsou na dovolených stále aktivnější
Delší a aktivnější dovolené plné zážitků. To si v uplynulém roce dopřávali nejmovitější lidé vyhledávající high-end cestování. Vyplývá to z unikátního průzkumu cestovní kanceláře EliteVoyage.
Itálie, USA a Španělsko. Toto jsou nejpopulárnější destinace, kam míří na dovolenou nejbohatší Češi a Češky. Volný čas tráví cestováním v průměru šestkrát ročně a v průměru odjíždí na devět nocí. Mezi trojici nejoblíbenějších evropských měst patří Řím, Paříž a Londýn, mimo Evropu jezdí nejmovitější lidé nejčastěji do Dubaje, New Yorku či Miami. Stoupá zájem o aktivní dovolené, wellness pobyty a doba strávená odpočinkem se prodlužuje. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Luxury Travel Report 2024 tuzemské cestovní kanceláře EliteVoyage, která se zaměřuje na realizování luxusních dovolených na míru.
„Sledujeme, že nejmovitější lidé své cesty prodlužují. Dříve se jezdilo spíše na týden, nyní volí klienti dovolené v délce 10–14 dní. Souvisí to i s tím, že na svých cestách chtějí mít více zážitků a aktivně poznávat navštívená místa. Roste také zájem o wellness pobyty či longevity procedury. Výjimkou nejsou ani několikatýdenní pobyty zaměřené na celkovou regeneraci těla. Klienti také více než v minulosti volí raději intimní butikový styl hotelů než pompézní paláce. Stoupá i zájem o privátní vily a horské chalety, které umožnují větší pocit soukromí,“ popisuje Petr Udavský, CEO a spolumajitel cestovní kanceláře EliteVoyage.
Největší zájem mají nejbohatší Češi o zařízení odpočinkové dovolené, z celé škály realizovaných služeb činil v uplynulém roce 42 % právě tento druh dovolené. Mezi dvacet nejvíce oblíbených hotelů ze strany klientů EliteVoyage se letos dostal například BIJAL, intimní resort v turecké Antalyi, který nabízí ubytování výhradně ve vilách, či Borgo Santandrea na amalfském pobřeží, který vyniká svým designem a vlastním plážovým klubem.
„V oblíbenosti destinací jasně vede Itálie, což je dáno tím, že jde o destinaci mnoha tváří. Má skvělou gastronomii, moře, pestrý výběr lokalit, hotelů, dobré služby, možnosti privátních vil. Cestuje se tam po celý rok, na jaře do měst, v létě k moři a v zimě na hory. V letošním roce si v žebříčku nejoblíbenějších destinací o dvě příčky polepšilo Řecko, což je dáno několika nově otevřenými hotely, na které byla část klientely zvědavá. Oproti předchozímu roku výrazně propadla Dubaj, což je zapříčiněno tím, že ji lidé již znají, řada z nich si ji užila během pandemie a v uplynulém roce vyhledávali jiné možnosti. I tak ale Dubaj stále patří mezi 10 nejžádanějších destinací high-end cestovatelů,“ říká Petr Udavský z EliteVoyage.
Lákají gorily a chrámy
Jedna pětina všech poptávek se týká poznávacích a dobrodružných cest či expedic. Mezi nejoblíbenější přírodní destinace klientů EliteVoyage a aktivity v nich patří například tichomořské sopečné souostroví Galapágy, sledování života goril ve Rwandě, návštěva chrámů v Bhútánu či objevování krás Islandu. Do pětice přírodních destinací spadá i Nový Zéland, kde klienti nejčastěji absolvují pěší treky, výlety na horských kolech, vyjížďky na kajacích či vyhlídkové lety vrtulníkem.
V udržitelném módu
Přibývá také klientů, kteří chtějí svoji luxusní dovolenou strávit v udržitelném módu. Na své udržitelnosti také stále více pracují i luxusní hotely, které hojně investují do obnovitelných zdrojů energie, eliminují jednorázové plasty nebo se snaží v co největší míře využívat lokální zdroje potravin.
EliteVoyage se v roce 2022 připojila k programu udržitelnosti Pristine Mood, který vytvořila mezinárodní asociace profesionálů v luxusním cestování Serandipians. „V praxi to znamená, že jsme zavedli více než 60 kroků k udržitelnosti, které zahrnují drobnosti jako konkrétní změny v naší kanceláři, ale také velké kroky spočívající v navazování partnerství s nevládními organizacemi a udržitelnějšími dodavateli. Kromě toho jsme nakoupili 500 tun kompenzací CO₂ a na webu poskytujeme klientům možnost spočítat si své cestovatelské emise CO₂ na uhlíkové kalkulačce, což je minimálně evropský unikát mezi high-end cestovními kancelářemi,“ popisuje Petr Udavský z EliteVoyage.
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu