Předplatit časopis Finmag

Začalo to pádem, teď prodává už v osmi zemích. Potenciál vidím i v USA, věří šéfka Monkey Mum

Radim Zelený
Radim Zelený
3. 2. 2025
 30 320
Podnikavé Česko

Většinou byznys pádem končí. Lucii Janauer spadlo miminko z postele, a když hledala něco, co by ho chránilo před dalším pádem, našla jen – díru na trhu. Zakladatelka e-shopu Monkey Mum začala s půjčeným milionem a vírou, že prodá aspoň 60 kusů postelových zábran. Teď je prodává v osmi zemích a chystá se za oceán. Rozhovor s podnikatelkou oživuje i její investor a mentor František Zeman z IT firmy Algotech.

Začalo to pádem, teď prodává už v osmi zemích. Potenciál vidím i v USA, věří šéfka Monkey Mum
Lucie Janauer, zakladatelka Monkey Mum / Zdroj: Monkey Mum

Kdy jste se rozhodla založit e-shop?

Lucie Janauer (LJ): V srpnu 2020. Nápad na Monkey Mum vzešel z osobní zkušenosti. Spadl mi syn – ještě miminko – z postele. Hledala jsem nějaké zabezpečení a zjistila, že na našem trhu podobný produkt není. Při důkladném průzkumu jsem vhodné zábrany objevila v zahraničí. Řekla jsem si, že když je u nás nikdo nenabízí, určitě se najde aspoň 60 lidí, kteří by je koupili. A našla jsem díru na trhu.

Skutečný start byznysu byla investice kamarádky mojí maminky, která mi půjčila milion korun, banky mě v té době odmítaly. A pak jsem začala shánět další investory. Dnes máme tři hlavní.

Jedním z nich je i generální ředitel společnosti Algotech František Zeman. Jak se vám podařilo sehnat takového partnera?

LJ: František do Monkey Mum jako investor přistoupil na jaře 2022 na základě doporučení od byznysových partnerů. Ze začátku byl velice přísný a přinesl úplně jiný pohled na podnikání. Hned na první schůzce mi třeba vytkl, že na našem webu náš hlavní produkt, dětské zábrany, zkrátka nenašel. Teď se těm začátkům společně smějeme.

A jak na to vzpomíná sám František Zeman?

František Zeman (FZ): Když mě Lucie oslovila, váhal jsem. Ten podnik byl z mého pohledu na zavření. Nevím už přesně, co mě nakonec přesvědčilo, asi Luciin upřímný entuziasmus. Nebo to, že do projektu investoval i Matěj Turek (investor a majitel menšinového podílu v Algotechu – pozn. red.). Matěj má velmi dobrý čich na úspěšné startupy. Museli jsme ale rázně zakročit a dát dohromady účetnictví, reporting, interní procesy i sales. Procesy nebyly vůbec nastavené a firmu by to asi brzy položilo. Žádný úspěšný podnikatel ale z nebe nespadl a každý fuck-up je nejen příležitost poučit se, ale přímo nutná zkušenost, klíč pro další růst.

Měl e-shop úspěch od začátku?

LJ: Začínala jsem od nuly, s minimálním rozpočtem na reklamu na Facebooku. Týden po spuštění prodeje ale přišla první objednávka, a pak se to začalo roztáčet. Původních 60 kusů zábran se prodalo rychleji, než jsem čekala. V prvním roce jsme dosahovali měsíčního obratu kolem 70 tisíc korun. Musela jsem se naučit důsledně kontrolovat čísla a finanční toky. Do toho jsem měla malé dítě a byla během budování firmy těhotná s druhým. Firma je jako moje třetí dítě. Naštěstí mám tým, na který se můžu spolehnout.

Kolik lidí teď vedete?

LJ: Na začátku mi pomáhala kamarádka, později jsme přijali první brigádnici na poloviční úvazek pro zákaznickou podporu. Dnes zaměstnáváme na hlavní pracovní poměr pět lidí, dvě švadleny a pro každou zemi máme externího překladatele pro zákaznickou podporu a překlady. Externisty využíváme také pro marketing a logistiku. Máme vlastní kancelář, protože věřím v důležitost osobního kontaktu – mám špatné zkušenosti s home office a chci, aby tým držel pohromadě a lidé spolu komunikovali naživo.

Jak rychle jste pronikli na zahraniční trhy?

LJ: Expanze začala prakticky okamžitě. Česko už dnes ani není náš hlavní trh – jsme v osmi zemích včetně Německa, Španělska, Polska, Maďarska, Slovenska a Rumunska. Otestovali jsme si trh v šestnácti zemích a plánujeme se vrátit.

Každá země má svá specifika. Například Španělé hodně komunikují přes WhatsApp, Němci jsou víc formální, Skandinávci jsou většinou nekonfliktní a očekávají vysokou kvalitu služeb. Strategicky jsme se rozhodli působit lokálně, proto žádáme o registraci k DPH v každé zemi. Nejnáročnější část expanze je paradoxně vždy překlad webu pro každý trh, ten trvá přibližně měsíc.

Evropský trh s produkty podobnými těm vašim zaplavuje e-shop Temu. Jak vnímáte konkurenci z Číny?

FZ: Konkurence je přirozený motor pokroku. Když nemáme s kým soutěžit a porovnávat se, přestaneme se rozvíjet. Samozřejmě, nekalá soutěž je jiná kapitola, ale to není tenhle případ. Je to jako když jdeme do restaurace. První, na co se většina z nás podívá, je pravý sloupeček s cenami, ne složení pokrmů. Ale my si zvolili jinou cestu. Sázíme na kvalitu a osobní přístup, což je strategie, která se nám dlouhodobě vyplácí.

LJ: Konkurence nás vlastně moc nezajímá – soustředíme se na vlastní rozvoj. Cenami velkým hráčům jako Aliexpress nebo Temu prostě konkurovat nemůžeme, proto stavíme především na budování značky. Chceme být e-shop, kde rodiče najdou všechno potřebné kolem mateřství. Stavíme na zákaznické zkušenosti a podpoře. Proto jsme například připravili věrnostní program a chceme vytvářet komunitu zákazníků a přátel Monkey Mum. Naší velkou výhodou je, že nabízíme certifikované produkty, což e-shopy z Číny neumějí.

Plánujete expandovat i mimo Evropskou unii?

LJ: Velký potenciál vidím v expanzi do USA. Ale expanze nemusí být jen regionální – podporujeme sport a aktivní trávení času, proto se chceme rozšířit také do segmentu outdoorových aktivit s dětmi.

Součástí téměř každé firmy se dnes stává umělá inteligence, platí to i u vás?

LJVěříme v kombinaci technologií a lidského přístupu. Umělá inteligence nám pomáhá s rutinními úkoly, ale chápeme důležitost lidského faktoru. Technologie využíváme především pro zefektivnění procesů, ale nikdy ne na úkor kvality služeb. Potenciál vidíme v zákaznické podpoře, kde umělá inteligence funguje velmi dobře.

Můžete být konkrétnější?

LJVěříme v živou zákaznickou podporu – přestože máme chatbota, který řeší asi desetinu dotazů, které se opakují. Ale stále je důležité, aby se člověk, pokud potřebuje, dostal k živému operátorovi, u bezpečnostních prvků pro děti je osobní kontakt zvlášť nenahraditelný. Naši zákazníci jsou převážně ženy a potřebují často poradit s výběrem nebo instalací.

FZ: Přestože pocházím z IT světa, kde je trend směřovat všechno k automatizaci, u Monkey Mum mě zaujal právě lidský přístup. Jsem přesvědčený, že v některých oblastech je živá zákaznická podpora nenahraditelná. Když maminka potřebuje poradit s výběrem zábrany na postel pro své dítě, žádný chatbot jí neposkytne takovou péči jako empatický člověk. I velké firmy, které původně chtěly všechno automatizovat, se vracejí k lidskému kontaktu. A v tom vidím velkou příležitost. Navíc je tu specifičnost našeho produktu – zábranu na postel maminka nekupuje desetkrát za život, proto vyžaduje perfektní zákaznický servis hned napoprvé.

Jaké největší hrozby ve svém podnikání vidíte?

LJ: Upřímně? Že zkolabuju! Někdy mám opravdu krize, protože toho je hodně. Učím se delegovat za pochodu, což není jednoduché. Samozřejmě jsou tu i klasická podnikatelská rizika – především finanční. Jedna chyba může způsobit, že nám dojdou zdroje. Proto rosteme raději pozvolna a opatrně. Teď ale cítím, že je čas na odvážnější krok. Uvažuji o velké televizní kampani, která by nám mohla pomoct přeskočit na další úroveň. A pak jsou tu běžná operační rizika jako výpadky sítě nebo přírodní katastrofy. Ale to jsou věci, na které se dá připravit. Mnohem náročnější je udržet si energii a nadšení při každodenním vedení firmy.

FZ: Když se na to dívám z pozice investora, největší riziko vždy představují lidé. Konkrétně u Monkey Mum by byla největší hrozba, kdyby to Lucii přestalo bavit – takovou situaci už prakticky nejde zachránit. Když zakladatel ztratí drive, firma ztrácí duši. Technologie, tržní prostředí a další vnější faktory jsou spíš podružné. Klíčoví jsou a vždycky budou lidé. To je základní kámen úspěchu i největší potenciální hrozba.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Často kladené otázky

  • V češtině frazém „opičí matka“ nebo „opičí máma“ označuje matku až přepříliš starostlivou, takovou, která potomky zahrnuje pozorností a péčí v míře, která jim až škodí. Anglický doslovný překlad ale tenhle negativní význam nenese. Je to prostě máma opička. Ale ne že by se opičila nebo dělala opičárny, to si do toho zase už vkládáte nějaké české významy.

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Radim Zelený

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách.

Související témata

e-commercee-shopyinvestorMarketplacepodnikáníPodnikavé Českostartupstart-upstartupysuccess storyTemu

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo