Rozjezd byznysu s už zavedenou značkou: jak na franšízing a co o něm vědět
Franšízing je model podnikání, který v posledních desetiletích nabírá na popularitě po celém světě. Nabízí možnost zapojit se do ověřeného byznysového konceptu a získat podporu zkušeného partnera, takzvaného franšízora. Dnes se v rámci seriálu Jak začít podnikat seznámíme se základními principy franšízingu, objasníme rozdíly oproti jiným formám podnikání, a vysvětlíme si, jak přistoupit k založení franšízy.
Franšízing: Co si v článku přečtete
Základní principy franšízingu
Franšízing je obchodní vztah mezi dvěma stranami – franšízorem a franšízantem. Franšízor je společnost, která vlastní značku, know-how a obchodní model. Tento model je vyzkoušený, ověřený a funguje. Značka je zpravidla známá mezi cílovými zákazníky a na trhu už má svou tradici, ať už lokální nebo globální. Franšízant je podnikatel, který si franšízu kupuje v podobě licence, aby mohl pod značkou franšízora provozovat vlastní podnikání.
K základním principům franšízy patří:
- Licenční smlouva: Franšízant získá právo využívat značku, obchodní model a podporu franšízora za poplatky, které jsou buď jednorázové (takzvaný vstupní poplatek) nebo průběžné (například procento z tržeb).
- Podpora franšízora: Franšízor poskytuje franšízantovi školení, marketingové materiály, know-how, kontakty na dodavatele a často i průběžné poradenství, sdílení zkušeností ve franšízové síti a pomoc s řešením problémů.
- Jednotnost: Franšízy fungují podle stejných standardů, aby se zajistila konzistence značky a kvalita služeb nebo produktů. Franšízant se koupí licence zavazuje tyto postupy dodržovat a franšízor může jejich dodržování kontrolovat.
V Česku je v současné době k dispozici okolo 300 franšízových systémů a nejčastěji se s ním setkáme v oblasti gastronomie (McDonald´s, KFC, Bageterie Boulevard), maloobchodu (Oxalis, Brněnka, Teta), služby (Partners, RE/MAX) nebo fitness centra (Contours, Body Express). Postupně se ale objevují v dalších a dalších odvětvích.
Rozdíl mezi franšízingem a podnikáním s vlastním nápadem
Franšízing a podnikání s vlastním nápadem jsou dvě odlišné cesty, jak se pustit do byznysu. Podle České asociace franchisingu je podnikání s využitím franšízy až šestkrát úspěšnější než při zakládání podniku na zelené louce. Uvádí také, že 91 % franšízantů po sedmi letech od vstupu na trh stále funguje. Tím největším rozdílem je tedy riziko, které je u tohoto typu podnikání výrazně menší.
Zásadní rozdíly najdeme v následujících oblastech:
- Riziko a ověřenost modelu: Franšízing nabízí ověřený koncept, který má často za sebou roky úspěšného fungování. Dětské nemoci už jsou překonané, ze slepých uliček se podařilo vycouvat. U vlastního nápadu je oproti tomu nutné vytvořit značku, získat zákazníky a ověřit, že je obchodní model životaschopný.
- Kontrola a flexibilita: Při franšízingu musí franšízant dodržovat stanovené postupy a pravidla. Tento závazek je součástí smlouvy a má svůj smysl – franšízor nechce, aby byla jeho roky budovaná značka a pověst poškozena někým, kdo stanovený postup nedodržoval. Vlastní podnikání tedy nabízí výrazně větší svobodu při rozhodování ve všech oblastech řízení.
- Náklady na začátek: Franšízant často zaplatí vstupní poplatek, ale má přístup k existující infrastruktuře. Profituje z už vytvořených dodavatelsko-odběratelských vztahů, nemusí vyjednávat o cenách a nepotřebuje budovat povědomí o značce. U vlastního nápadu mohou být počáteční náklady na marketing a budování značky výrazně vyšší a nezanedbatelné jsou i administrativní náklady spojené s nastavením nezbytných procesů.
- Podpora: Franšízant má k dispozici podporu franšízora, zatímco podnikatel s vlastním projektem je odkázán na své zdroje a znalosti. Je v zájmu franšízora, aby se jeho franšízantům dařilo. Čím úspěšnější jsou, tím vyšší jsou zisky z podílu na tržbách a tím větší je také zájem dalších podnikatelů o koupi licence.
Franšízing tedy stojí na pomezí samostatného podnikání s vlastním nápadem a zaměstnaneckým poměrem. Ze života podnikatele si bere odpovědnost za výsledky, řízení lidí a zdrojů a rozhodování o provozních záležitostech byznysu. Se zaměstnáním má společnou vnější kontrolu, pravidla, která je třeba dodržovat, a výrazně menší volnost ve strategických rozhodnutích a budování značky.
Jak postupovat při rozjezdu franšízy
Pokud chcete začít podnikat formou franšízy, je třeba dodržet několik základních kroků:
- Zmapujte trh a zvažte své možnosti: Prozkoumejte, které franšízové koncepty jsou na trhu dostupné, a ujasněte si, zda odpovídají vašim zájmům, dovednostem a finančním možnostem. Na trhu jsou k dispozici franšízy na nižší stovky tisíc i za desítky milionů. Poměrně rozsáhlý katalog franšíz v Česku a na Slovensku včetně očekávaných nákladů je k dispozici například na stránkách Nastartuj to!.
- Prostudujte podmínky franšízora: Detailně si prostudujte licenční smlouvu a zjistěte, jaké jsou požadavky na franšízanty, výše vstupních a průběžných poplatků, a jakou podporu franšízor nabízí.
- Konzultujte s odborníky: Pokud se jedná o první zkušenost s franšízou, určitě se vyplatí využít konzultace s právníkem nebo finančním poradcem, kteří pomohou s posouzením podmínek smlouvy a návratnosti investice.
- Sestavte podnikatelský plán: Připravte si realistický plán, který zahrnuje rozpočet, očekávané výnosy a náklady. Plán by měl také zohlednit lokální trh a konkurenci. Výhodou franšízy je, že je spousta položek v podnikatelském plánu předem známá.
- Získejte financování: Zajistěte si potřebné finanční prostředky, ať už z vlastních zdrojů, s pomocí bankovního úvěru nebo investorů. Nezapomeňte na předběžnou opatrnost a dostatečnou rezervu na dobu, než se podnik na trhu uchytí a začne generovat dostatečné výnosy.
- Zúčastněte se školení: Franšízoři obvykle nabízejí úvodní školení, kdy se můžete seznámit s know-how značky, firemní kulturou, přístupem ke komunikaci a obchodními procesy. Soulad franšízora a franšízanta je velmi důležitý a někdy jde o pověstnou „chemii“, která určuje, jestli bude vztah dobře fungovat.
- Najděte vhodnou lokalitu: Pokud váš franšízový model vyžaduje provozovnu, vyberte lokalitu, která splňuje kritéria franšízora a má potenciál přilákat dostatek zákazníků. Případně využijte konzultací, které franšízor k výběru lokality obvykle poskytuje.
- Zahajte provoz: Po splnění všech přípravných kroků můžete dořešit administrativu a zahájit podnikání podle pokynů franšízora. Zaměřte se na poskytování kvalitních služeb či produktů v souladu s licencí, protože cílem v tomto případě není podnikat samostatně, ale stát se součástí široké sítě, která si navzájem poskytuje podporu a vytváří odolný ekosystém.
Dodržení těchto kroků zvyšuje pravděpodobnost, že vaše franšíza bude úspěšná a přinese očekávané výsledky.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Začínáme podnikat v Česku. Praktický průvodce prvními kroky
Otestujte se, jestli na to máte. Jak začít podnikat ve velkém kvízu
Vyplatí se živnost, nebo rovnou firma? Jak se rozhodnout, když začínáte podnikat
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu