Místo sedmi nástrojů jeden. Firmám otevíráme oči dříve, než spadnou do potíží, věří šéf Caflou
Vyvíjejí software pro řízení firem a jejich typickými zákazníky jsou malé a střední firmy s už zaběhnutými procesy. Pomáhají jim s digitalizací těchto procesů, ale také aby se s předstihem dozvěděli o blížících se problémech. „Firmy jsou dnes určitě uvědomělejší, ale zvláště pro malé podnikatele je stále typické, že jedou tak nějak pocitově,“ říká zakladatel manažerského systému Caflou Petr Macek.
Kdybych si teď zakládal firmu, proč bych si měl pořídit zrovna od vás software na její řízení?
Je třeba říct, že úplně nové firmy bez zkušeností nejsou našimi typickými zákazníky. Předpokládáme, že firmy, které nás oslovují, mají už procesy alespoň hrubě nastavené a potřebují je jen nějakým způsobem systematizovat.
Co to znamená systematizovat procesy?
Zjednodušeně, firmy nemusí vymýšlet kolo, my jim dáváme do ruky už fungující procesy. Mají od nás třeba už připravenou strukturu na to, jak si evidovat zákazníky či projekty, jak kontrolovat termíny, jak vykazovat práci, jak vystavit fakturu a podobně. Na jednom místě tak mají celý ekosystém funkcí a procesů, který je šitý na míru jejich potřebě.
Petr Macek
Zkušený odborník na řízení malých firem, specializující se na optimalizaci podnikových procesů a efektivní řízení firemních financí. Je zakladatelem a CEO manažerského systému Caflou, který pomáhá firmám efektivně řídit jejich procesy, projekty a finance.
Bez vás by to nedovedly?
To jistě ano, ale musely by používat třeba sedm samostatných nástrojů. My jim dáváme všechny logicky propojené v jednom systému. Zákazník o tom tak nemusí tolik přemýšlet.
Když jste v roce 2016 začínal budovat Caflou, takové nástroje na trhu nebyly. Teď tu ale máme komplexní řešení od Googlu, Microsoftu a spousty dalších – jak s tím bojujete? Kdo je pro vás největší konkurence?
Máte pravdu, že celistvé systémy pro řízení firmy na trhu dnes jsou, ale ty jsou určeny hlavně pro větší firmy. Je tu třeba SAP, Microsoft Dynamics, Helios a další, ale ty bývají zpravidla zbytečně robustní pro malou firmu, a v neposlední řadě jsou pro ně také velmi drahé. Obecně, výrobci těchto nástrojů většinou začnou cílit na větší zákazníky a ti menší je přestanou zajímat. Tak si vysvětluji důvod, proč tu tyto nástroje pro menší firmy chybí. Alespoň pokud se budeme bavit o Česku a segmentu firem do 50 lidí, je tu velmi málo lokálních systémů. Já vím asi o dvou až třech nám podobných.
Co konkurence v zahraničí?
Globálních konkurentů máme samozřejmě mnohem víc. Napadá mě třeba ClickUp nebo Monday.com, s těmi se musíme potýkat. Naše výhoda je v tom, že se soustředíme na lokální trh Česka a Slovenska, takže lidem víc rozumíme, máme také českou podporu a funkce uzpůsobené pro místní trh.
Když bude mít zákazník vše pod jednou střechou, bude platit i méně na poplatcích?
Ano, je to jeden z důvodů, proč tenhle systém volit, ale nemyslím si, že finanční rozdíl by měl být první argument.
Jaký je první argument?
Kontext. Propojujeme všechny procesy ve firmě, takže obchodník například ví, co se stalo s projektem, který prodal. Manažer projektu ví, jak byla zakázka úspěšná. Finanční ředitel vidí na všechny kroky, které tomu předcházely. Vše je na jednom místě a není třeba chodit do třech různých systémů.
Kolik máte zákazníků?
Caflou používá přes pět tisíc firem, pokud by šlo o počet uživatelů systému, tak jich máme osm až devět tisíc. Fungujeme tak, že firma si koupí nějaký plán a platí tarif podle toho, kolik lidí jej využívá.
Kolik to firmy stojí?
Máme různé tarify. Freelancer zaplatí měsíčně 379 korun, firemní zákazník platí od tisícovky výš, pak máme plán na privátním serveru, kde se můžeme víc přizpůsobit přání zákazníka, a ten je za 25 tisíc korun za měsíc.
Stíháte jako relativně malá firma reagovat na trendy v IT, udržovat krok s technologiemi?
Náročné to je, nesmíme usínat na vavřínech a trendy řešit musíme. Realita je ale taková, že malé firmy, se kterými jsme nejčastěji v kontaktu, o trendech typu umělé inteligence více mluví, než že by je používaly. Výhodou je, že pokud tyto firmy požadují něco konkrétního, jsme schopni zareagovat relativně rychle. Tím, jak jsme malí, jsme i flexibilní.
Jaké trendy řešíte teď?
Oproti minulosti teď řešíme především automatizaci a umělou inteligenci. To jsou jevy, o kterých zákazník někdy ani neví, že probíhají na pozadí aplikace, ale pomáhají mu třeba odstraňovat zbytečnou administrativu nebo zjednodušovat rutinní úkoly. Soustředíme se také na naše cloudové technologie a jejich rozvoj, aby pro naše klienty byl systém rychlejší, bezpečnější, flexibilnější.
Pozorujete, že by se nějak měnil způsob fungování firem? Například práce na dálku se vašeho byznysu také týká, přepokládám...
Ano, od covidu se ve firmách výrazně akcelerovala práce na dálku. Teď tento trend trochu zpomalil, ale obecně se dobře uchytil hybridní model práce, tedy pár dní v kanceláři, pár dní doma. Lidi jsou rozprostření, takže musíme využívat víc nástroje na digitální spolupráci, ať už jde o komunikaci, online nástroje na projektové řízení a podobně.
Změnila pandemie covidu vaše podnikání?
Covid byl jako palice na spoustu firem. Najednou přišly o zakázky, musely začít přemýšlet o finančním řízení. Z mého pohledu se díky tomu hodně věcí posunulo pozitivním směrem. Třeba je to už zmiňovaný posun ke cloudovým technologiím. Nebo se daleko více začaly využívat kolaborační nástroje na projekty a na komunikaci, změnil se i způsob hodnocení lidí. Nejde to samozřejmě vždy, ale často už nejsou placení za to, že sedí osm hodin v kanceláři, ale za to, že odvedou práci, kterou mají.
Vyrostli jste tedy díky krizím?
Nás obě ty velké krize – pandemie covidu a válka na Ukrajině – posílily. Začalo přibývat firem, které potřebovaly pomoct s finančními aspekty nebo obecně digitalizací. A my firmám dáváme nástroje k tomu, aby viděly, kde peníze tečou, kde vydělávají a naopak. A také jim umožňujeme se stát moderními digitalizovanými firmami. Během těchto let jsme vyrostli skokově.
Všechny nástroje, které jste popsal, vyvíjíte vy? Nebo využíváte také zavedených platforem velkých firem?
Určitě nedává smysl, abychom si vše vyráběli sami. Například pro infrastrukturu využíváme databáze Amazonu, servery máme na DigitalOcean, což jsou systémy, které si kupujeme, například také proto, že mají nadstandardní úroveň zabezpečení.
Jaké máte řádově tržby?
Řádově jde o nižší desítky milionů korun. Jsme malý tým, takže máme i náklady relativně malé. Celou dobu investujeme z vlastních peněz, bez vkladu investorů. A platí, že cokoliv vyděláme, jde automaticky zpátky do rozvoje aplikace.
Jste v zisku?
Z osmi let existence Caflou jsme v zisku poslední čtyři roky. Loni jsme překročili práh investice, který jsme do firmy vkládali. Takže teď jsme v zisku v absolutním měřítku.
Kolik let podnikání jste neměl dovolenou?
Ze 14 let podnikání jsem 12 let neměl regulérní dovolenou, tedy že bych nepracoval. Loni bylo první léto, kdy jsem na dovolené každé ráno nesedal k počítači a večer ho nevypínal. Snažím se předávat, co jen jde, na jiné lidi, z dvanácti čepic, které jsem na hlavě měl, jsem takových devět už úspěšně předal na jiné hlavy. Vím, že když teď budu 14 dní ve firmě chybět, tak se nic nestane.
Věnujete se také vzdělávání firem. Zlepšuje se z vašeho pohledu jejich finanční gramotnost?
Vzdělávání firem je dnes nutností, my se mu věnujeme asi šest let. Finanční aspekty podnikání jsou prorostlé naším systémem a my se snažíme firmy přimět tyto funkce používat. Musíme firmám otevírat oči dříve, než se dostanou do problémů.
A je takových firem méně, zlepšuje se jejich povědomí o rizicích?
Myslím, že ano, oproti době před covidem jsou dnes firmy určitě uvědomělejší. Pořád je před námi spousta práce, zvláště pro malé podnikatele je typické, že jedou pocitově, stylem „buď mám, nebo nemám peníze“. Ale je pravda, že firmy se na nás často obracejí dřív, než nastane problém.
Plánujete expandovat i mimo český a slovenský trh?
Zatím to zkoušíme spíše pasivně a mezinárodní zákazníci si nás nacházejí sami, třeba přes různé katalogy. Máme klienty třeba i ve Vietnamu nebo ve Venezuele, ale nejdeme po tom aktivně. Proniknout do nového trhu znamená znát jeho prostředí a legislativu, proniknout do jeho účetních programů, do nových pravidel. Takže pokud bychom chtěli zachovat výhodu komplexnosti, jakou teď nabízíme, včetně důrazu na finanční aspekty podnikání, museli bychom pro každý nový trh náš systém upravit. Zatím asi 95 procent našich zákazníků tvoří firmy z Česka a Slovenska, v delším výhledu bychom chtěli regionálně expandovat třeba do Rakouska nebo Maďarska.
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Caflou
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Přežijí jen firmy, které se přizpůsobí evoluci, varuje expert na digitalizaci
Faktura online zdarma? Jde to. Nejlepší fakturační programy ve velkém přehledu
Malé a střední firmy vidí budoucnost v umělé inteligenci. Brzdí je ale dostupnost technologií
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu