Co je to „odvaha“? Třeba to, že otevřete otázku sexuality seniorů, říká oceněný podnikatel
Jestli existuje slovo, které definuje podnikatelskou dráhu, je to „odvaha“. A nejde jen o to „začít“, ale nebát se být průkopníkem – jak se říká „jít proti proudu“. Třeba tím, že ukážete erotické prádlo na ženách takových, jaké jsou. Nebo že vytvoříte maringotku snů. A nebo otevřete silně tabuizované téma sexuality seniorů. „Nebáli jsme se toho, přestože někteří naši konzervativnější zákazníci rovnou odmítli na takovém projektu participovat,“ říká v dalším díle podcastu byznysové platformy DoToho! zakladatel a ředitel firmy Kaleido Marek Háša.
Háša, jehož firma Kaleido vyvíjí virtuální realitu pro seniory, se společně s dalšími třinácti podnikateli stal vítězem soutěže O2 Odvaha za milion. Ta oceňuje právě takové podnikatelské projekty, které odvahu – tolik potřebnou podnikatelskou vlastnost – nejlépe ilustrují.
Vedle zakladatele a ředitele Kaleida do studia přišli i další dvě vítězky stejné soutěže: Karolína Černá, zakladatelka značky erotického prádla pro ženy Sheio, a Kateřina Hadravová stojící za projektem Maringotka snů. I ony byly za svou odvahu oceněny.
„Je příjemné být jedním ze čtrnácti vítězů, že to není odstupňované od prvního do třetího, ale že vyhrál jeden projekt za každý kraj. To je docela milé, že jsme si tak všichni rovni,“ vysvětluje hned na začátek bezprostřední dojmy ze soutěže Háša.
Ocenění pak všichni vnímají jako „milou zpětnou vazbu“.
Odvaha, která zaujme
Nepřišlo to ale samo – jednak se musí projekty do soutěže samy hlásit, což už samo o sobě lze považovat za odvážné, ale především svou odvahou zaujmout i porotu. „Moje odvaha asi spočívala hlavně v té zarputilosti a honbě za pozitivním sociálním dopadem,“ domnívá se Háša.
DoToho! by Opero
Jak moc velká touha po pozitivním dopadu Kaleido provází, ilustruje na příkladu otevření silně tabuizovaného tématu sexuality seniorů. „V Česku se tomu věnuje skvělá neziskovka Freya, se kterou jsme dali hlavy dohromady. A na základě odezvy od pečovatelů, že by se jim líbilo něco pro oblast intimity, jsme začali bádat, co bychom do těch brýlí mohli dát,“ říká.
Prioritou pro ně bylo, aby to skutečně pomáhalo a zároveň bylo příjemné a bezpečné pro personál. Negativní reakce od konzervativnějších klientů na sebe přesto nenechaly dlouho čekat. Odrazit je se jim podařilo právě tím, že dostatečně vysvětlili, proč a s jakou pokorou k projektu přistupují.
„Věděli, že to děláme poctivě, že to myslíme dobře a máme opravdový zájem o ty klienty. Podařilo se nám je přesvědčit, že to není něco špatného a nemusí kvůli tomu s námi hnedka rušit smlouvu.“
A podobně to mají i obě oceněné podnikatelky. „Jsem vystudovaná návrhářka a celé studium jsem tvrdila, že nikdy, ale opravdu nikdy nechci vlastní značku. No ale nikdy neříkej nikdy,“ usměje se Černá s tím, že její podnikání vzniklo z vlastní potřeby.
„Byla jsem zděšená tím, co jsem našla na internetu,“ poukazuje na dosavadní až příliš lascivní pojetí erotického prádla. Tím se jí otevřela ona pomyslná díra na trhu.
U poroty – domnívá se – zabodovala především svou autenticitou. „Prádlo fotím na reálných ženách, nejsou to modelky. A neretušuju: když máte pupínky, tak máte pupínky, když máte strije, máte strije… Nehraju si na vylepšenou realitu,“ říká s tím, že na sociálních sítích současně otevírá citlivá témata. „Třeba obavy, ostych a takovéhle věci.“
A Hadravová? „Hledala jsem maringotku pro sebe a nemohla žádnou najít, to už je patnáct let,“ popisuje své začátky. S pomocí přátel proto vyrobili první maringotku, v níž udělala divadýlko, instalaci o bylinkách a začala s ní objíždět festivaly. „Všem se strašně líbila, všichni ji po mně chtěli, a já jsem stále jen vysvětlovala, že je jenom jedna, že je to můj projekt.“
Až v další životní fázi, kdy očekávala příchod potomka, se rozhodla na tomto projektu postavit celý byznys. „Říkala jsem si, že by bylo hezký si udělat dílničku, udělat si nějaký životní rytmus,“ říká. Zprvu začali tvořit jen malé maringotky na zahradu, ale zákazníci chtěli čím dál víc. „Záchod a koupelnu, kuchyň, další místnost a další maringotku,“ vypočítává Hadravová.
Právě odvaha do toho všeho jít ji posunula k dnešnímu úspěchu. „Jsme už ve třetí dílně a pokaždé je nám ta dílna za rok malá. Mám z toho obrovskou radost, líbí se mi, že nemusím nic vymýšlet, ale nápady přicházejí samy. A já je ani nestíhám realizovat, na to bych potřebovala padesát lidí kolem sebe a obrovitánskou dílnu,“ směje se.
Odvaha versus risk
Otevírá tím mimo jiné další téma dnešního povídání: zde někdy naopak odvahu zbytečně zahodili. Sama přiznává, že chyběla ve chvíli, kdy se mohla opřít o investorské peníze.
„Jdu krůček po krůčku, nevycházím z žádného zázemí rodinné firmy, nemám už fungující truhlárnu. Postupně si dílnu dovybavujeme a zútulňujeme. A byla doba, kdy jsem se bála oslovit investory, abych celý ten proces mohla zrychlit,“ říká s tím, že kdyby tomu bylo naopak, dost možná dnes mohla mít „velkou halu s velkým showroomem“. „Byla bych úplně někde jinde, ale mám strach.“
Stejnou zkušenost sdílí i Háša, který se ve své době raději rozhodl pro pomalou cestu za pomoci grantů namísto rychlého „startupového růstu“ s investory v zádech. „Zpětně toho trošku lituju, protože si myslím, že jsme pak mohli víc naběhnout na takovou tu startupovou dráhu a vizi exponenciálního škálování, což se nás teď už úplně netýká. Dnes nás vnímám spíš jako malou firmu,“ říká a ostatním doporučuje, aby si podobnou příležitost pro příliš opatrný přístup nenechali pláchnout.
„Klidně třeba zkusit grant a paralelně s tím řešit plán B, vůbec se nebát toho získat finance jinde. Protože když na to ten trh dává pozitivní zpětnou vazbu, což my jsme tehdy měli, není vlastně proč se bát,“ ohlíží se do minulosti.
Ještě nekončíme! Co dál v podcastu zazní?
- Jaký risk museli do začátku podnikání sami vložit
- Proč je důležité definovat si firemní hodnoty
- V čem bývá schovaný podnikatelský úspěch
- Co je zatím „poměrně nevídaná“ věc v českém byznysu
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Platební terminál zdarma, nebo třeba v mobilu. Kdo nebere karty, prodělá, říká expert
Jak si našetřit na důchod? Vyhlídky na ten státní nejsou dobré, varuje investiční expert
Kdy jste naposledy sledovali porno? U náboru lidi překvapte, jen tak je poznáte, radí expertka
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu