Předplatit časopis Finmag

Je těžké konkurovat levným čínským e-shopům, říká zakladatel Neon Hort

PR článek
PR článek
20. 1. 2025

Před pár lety vývojář Tadeáš Hort propojil vášeň pro vizuální tvorbu a manuální práci se znalostmi z IT prostředí. Založil firmu Neon Hort, jejíž světelné reklamy zdobí kavárny, eventy i domácnosti. V rozhovoru se dozvíte, jak výroba neonů probíhá, kde všude se dají využít i čím se firma snaží oživit tradiční odvětví.

Je těžké konkurovat levným čínským e-shopům, říká zakladatel Neon Hort
Tadeáš Hort / Zdroj: Neon Hort
Další fotky
v galerii (8)

Mohl byste přiblížit, čemu se firma Neon Hortnuje?

Zaměřujeme se na výrobu světelné reklamy jak pro firmy, tak koncové zákazníky. Konkrétně na 3D světelná loga, lightboxy, LED neony nebo výstrče. V Česku jde o poměrně tradiční obor – hlavně po revoluci došlo k velkému rozmachu. Já ale pocházím z IT prostředí, čehož se snažíme využít a promítnout to do naší výroby a celkově podnikání.

V jakém směru?

V digitalizaci. Všechno směřujeme do webového prostředí a usilujeme o co největší automatizaci. V praxi to obvykle vypadá tak, že u B2B zakázek nám člověk pošle poptávku přes web, popíše svou představu, velikost, motiv nebo barvu neonu a na základě těchto informací zpracujeme grafický návrh. Ten si klient může na webu zobrazit na různém pozadí, přičemž rozměry daného objektu jsou reálné, takže uvidí, jak to bude ve skutečnosti vypadat, i co se týká rozložení třeba v místnosti. Současně hned ví, kolik to bude stát. Když je spokojený, zaplatí snadno přes platební bránu. Proces objednávky je tedy digitalizovaný, což je běžné v e-shopech, ale u zakázkové výroby už méně. Samozřejmě, pokud mají klienti nějaké dotazy, tak nám zavolají a jsme tu pro ně. Pak máme standardně dvoutýdenní dodací lhůtu.

Tadeáš Hort

Tadeáš HortZdroj: neon Hort

Vždycky měl chuť dělat něco vlastního. Jedním z prvních projektů byla dílna na přešívání sekáčových džín Levi’s. Podnikatelský úspěch to sice nebyl, ale jako vedlejší produkt vznikly webové stránky, které se naučil tvořit. U webovek pak nějaký čas zůstal – v pražském studiu manGoweb strávil necelých 6 let. Když jeho šéf potřeboval vyrobit neon pro svou freshárnu Goodlok, chtěl to zkusit. Postupně se učil výrobní postupy, dostupné materiály a technologie, vyučil se elektrikářem. Nakonec založil firmu Neon Hort, s níž se ponořil do světa světelné reklamy.

Pro B2C poptávky máme dostupný online konfigurátor, prozatím pouze neonu, který stále vyvíjíme. Skrze něj jde upravit text, barva, písmo, velikost, dokáže spočítat i rozměry a na základě toho cenu. Individualizovaný produkt lze opět rovnou zakoupit. Odpadá tedy časová prodleva mezi odesláním poptávky a naší reakcí. Tohoto způsobu samozřejmě můžou využít i firmy.

Kdo je tedy váš cílový zákazník?

Spolupracujeme s menšími klienty, jako jsou restaurace, kavárny, i většími společnostmi nebo třeba eventovými agenturami, které potřebují světelné cedule k různým marketingovým účelům. Pro značku Jägermeister jsme realizovali i sériovou výrobu, takže ani tomu se nebráníme.

Dlouhodobě se snažíme přiblížit koncovému zákazníkovi, takže vymýšlíme nové produkty pro lidi. Jsme v tom ale pořád spíš na začátku. Je to náročnější i z pohledu konkurence síťových prodejen s designem nebo čínských e-shopů, kde se všechno prodává hodně levně.

Musí mít klienti o reklamě jasnou představu, nebo jim podobu dokážete vymyslet?

Řekněme, že 80 procent zákazníků už s nějakou představou přichází a my ji poté dotahujeme. Jsme rádi, když nám klient třeba pošle fotku prostoru, kde bude reklama umístěná. Můžeme pak přemýšlet kompozičně a umíme jim lépe poradit, jestli se víc hodí neon, 3D písmena nebo něco atypického. Potom připravíme návrh. Pokud jde o prostorově složitější cedule, vytváříme minimálně 3D vizualizaci s výkresem, kde jsou jasné rozměry. Jinak jsme schopni vyrábět malé objekty cca od 30 centimetrů po desetimetrové reklamní plochy. Spolu s návrhem dodáváme cenu. Zbylým 20 procent klientů to pomáháme vymyslet celé.

Neon Hort
Neon Hort
Prohlédněte si výrobky Neon Hort

Dřív jste působil v IT. Jak vás napadlo pustit se do výroby světelné reklamy?

Přišlo to v rámci běžného dne. Kromě práce pro vývojářské studio jsem měl i vlastní projekty. Jedním z nich byla firma, která rozvážela fresh džusy a někdy kolem roku 2020 se rozhodla otevřít kavárnu na Jungmannově náměstí, kde jsme sídlili. Sháněli někoho, kdo by jim vyrobil neon. A mě vždycky lákalo dělat fyzickou práci v dílně, stejně jako mě bavily vizuální věci. Jako teenager jsem byl třeba hodně ponořený do filmu. Kdykoliv se tedy naskytla příležitost vyrobit něco sám, tak jsem na to kývnul. Toto byl stejný případ – a už jsem u neonů zůstal.

Zdroj: Neony Hort

Jste veskrze česká firma. Kde neony vyrábíte a odkud berete materiál?

Celá výroba včetně konstrukčních návrhů, CNC obrábění, komplementace a montáže probíhá v naší dílně v Praze. Hlavním materiálem je plexisklo, které odebíráme od českých dodavatelů, ale původem je nejčastěji ze Španělska nebo Německa, protože se tady příliš nevyrábí. Stejně tak i plechy a ostatní komponenty odebíráme od českých dodavatelů nebo v případě LED diod napřímo z Číny. V tomto ohledu tedy ryze česká firma nejsme, ale to by v tuhle chvíli bylo nereálné, protože spousta materiálu není k dostání. 

Na jakém principu světelné objekty fungují, respektive jde to i bez zásuvky?

Ve většině případů je zásuvka potřeba. Samozřejmě by některé světelné objekty mohly fungovat na baterku, ale zatím na trhu nejsou žádné vhodné, které by se dlouhodobě daly využít, aby byly pohodlné na provoz i cenově dostupné. Na krátkodobé využití v řádu několika hodin pro malé neony to možné je, s tím máme zkušenost, ale jinak je potřeba připojení do sítě. Proto nás i zajímá, kam klienti cedule zamýšlejí umístit, abychom věděli, jestli je tam přívod. Případně umíme cedule nesvětelné.

Jak dlouho neony vydrží svítit?

Záleží na typu. U reklam s LED diodami se udává standardní doba přibližně sedm let. U klasické neonové reklamy, kde pod vysokým napětím svítí neon nebo argon, je stoprocentní svítivost podobně dlouhá, poté se jen snižuje intenzita.

Zdroj: Neony Hort

To platí i pro exteriérové reklamy, na které působí počasí?

Ano, outdoor se liší pouze v tom, že například písmena mají obálku, kovový korpus, kde je schovaný zdroj světla a ty LED diody jsou voděodolné. Každopádně my veškeré reklamy děláme konstrukčně tak, abychom se vždycky ke zdroji světla dostali a mohli je servisovat, pokud by to bylo nutné.

Jak se vám daří ekonomicky?

Jsme pořád hodně mladá firma. Aktuálně se nám daří dobře, finančně rosteme, ale současně ty peníze investujeme zpět. Lonijsme se například přemístili z naší původní dílny do větší, investovali jsme do obráběcích a ohýbacích strojů. Uživíme se, ale chceme dál růst.

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo